ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025

ΘΑ ΣΤΕΛΝΑΤΕ ΑΥΡΙΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΔΙΔΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑRTIFICIAL INTELLIGENCE ΡΟΜΠΟΤΙΚΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ;;

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ :

ΘΑ ΣΤΕΛΝΑΤΕ ΑΥΡΙΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΔΙΔΑΧΘΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑRTIFICIAL INTELLIGENCE ΡΟΜΠΟΤΙΚΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ;;

Σύνοψη σεντονιού:

🔺️Η συντηρητικη άποψή περί της εκπαίδευσης, αυτή δηλαδή που την θεωρεί ως τον χώρο μετάδοσης μόνο γνώσεων για την δημιουργία δεξιοτήτων, δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να απαντήσει θετικά στο πιο πάνω ερώτημα.

Ένας τέτοιος καθηγητής είναι φθηνότερος, δεν έχει απαιτήσεις, αξιολογείται αδιαμαρτύρητα και δεν κάνει λάθη, θα σου πει. Ο ίδιος, βλέπεις, δεν είχε κανένα πρόβλημα να υποκαταστήσει τον δικό του ρόλο παλαιότερα με μια τηλεόραση και μερικές βιντεοκασετες αρχικά. Και με μία κονσόλα και ένα tablet ή smartphone αργότερα για να καλύψει τις πολλές ώρες της δικής του ανεπάρκειας ως γονιός.

Αγνοώντας όμως ότι:

🔺️Το περιεχόμενο που δημιουργείται από AI αρχίζει να γεμίζει το διαδίκτυο και αυτό θα μπορούσε να είναι άσχημα νέα για τα μελλοντικά μοντέλα AI.

🔺️Τα μοντέλα γλώσσας όπως το ChatGPT, το Grok ή το deepseak, εκπαιδεύονται χρησιμοποιώντας περιεχόμενο που βρίσκεται κυρίως στο διαδίκτυο. Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη δημιουργεί σε αυτό όλο και πιο πολύ «συνθετικό» περιεχόμενο, θα μπορούσε αυτό να δημιουργήσει ένα μηχανολογικό πρόβλημα γνωστό απο την δεκαετία του 80 ως «κατάρρευση μοντέλου».

🔺️Το φιλτράρισμα των συνθετικών δεδομένων από μοντέλα εκπαίδευσης, που γίνεται ένας σημαντικός τομέας έρευνας και πιθανότατα θα αυξηθεί καθώς το περιεχόμενο AI αρχίζοντας να γεμίζει το Διαδίκτυο, δεν είναι αρκετό για να αποτρέψει την κατάρρευση αυτού του συστήματος που στηρίζεται στην υπερσυγκεντρωση δεδομένων.

Το σεντόνι: (αν τα απεχθάνεσαι, πήγαινε στο επόμενο
_______________

Ο ουροβόρος είναι το διάσημο αρχαίο σύμβολο ενός φιδιού που καταβροχθίζει την ουρά του. Καθώς το περιεχόμενο που δημιουργείται από μοντέλα γλώσσας τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT αρχίζει να γεμίζει το διαδίκτυο —συχνά προς απογοήτευση των πολύ ανθρώπινων συντακτών που εργάζονται σε αυτούς τους ιστότοπους ή στα επαγγέλματα που σχετιζονται με την δημιουργική γραφή — πολλά αποτελεσματα της δράσης της ΑΙ συνοδεύονται από πολλά σφάλματα.

Και αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα, γιατί το Διαδίκτυο είναι το ίδιο το υλικό πηγής πάνω στο οποίο εκπαιδεύονται αυτά τα γλωσσικά μοντέλα, που στηρίζονται σε αλγόριθμους που επινοηθηκαν από μαθηματικούς την δεκαετία του 70 και του 80 (τα Petri-nets από Σοβιετικους αρχικά και τα νευρωνικά δίκτυα αργότερο).

Με άλλα λόγια, η AI, που βρήκε την ευκαιρία να εκκολαφτεί μόνο όταν υπερσυγκεντρώθηκαν παράνομα πολλά δεδομένα από εταιρίες του web2.0 τυπου Facebook και Google, αφού εκκολαφτηκε, άρχισε ήδη να τρώει την ουρά της.


Αυτό μπορεί να περιγραφεί καλύτερα με τις συνεχείς φωτοτυπίες επί της ίδιας φωτοτυπίας. Στο τέλος το αρχικό περιεχόμενο αλλοιώνεται τελείως., Με τον ίδιο τρόπο και η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να αρχίσει να εκπαιδεύεται σε συνθετικά δεδομένα γεμάτα λάθη έως ότου το ίδιο το πράγμα που προσπαθούσε να δημιουργήσει γίνει η απόλυτη ασυναρτησία. Αυτό είναι που οι ερευνητές της τεχνητής νοημοσύνης αποκαλούν «κατάρρευση μοντέλου».

Οι ειδικοί αυτού του κλάδου της πληροφορικής προειδοποιούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη/ευφυία θα μπορούσε να προκαλέσει την εξαφάνιση του ανθρώπου. Αυτό δεν είναι όμως βέβαιο γιατί η ΑΙ εξελίσσεται ανεξέλεγκτα και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση πολύ πιο γρήγορα από ό,τι εξελίσσεται το ανθρώπινο είδος και οι κοινωνίες που έχει κατασκευάσει. Ο κίνδυνος εντοπίζεται κυρίως σε ορισμένα επαγγέλματα, που πραγματικά κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Όπως πχ των πραγματικών δημοσιογράφων (τα παπαγαλάκια, όπως οι περισσότεροι δικοί μας που αναμεταδίδουν μόνο προπαγάνδα και ότι πει το ΑΠΕ, έχουν εξαφανιστεί ήδη- αλλά δεν το ξέρουν...) ή οι προγραμματιστές, οι συμβολαιογράφοι ή οι γραφειοκράτες της δημόσιας διοίκησης.

Και φυσικά, όπως και σε κάθε άλλη ανθρώπινη επινόηση, ο κίνδυνος βρίσκεται στην κακή της χρήση, όπως αυτή που γίνεται τώρα για να παραβιαστεί κάθε έννοια πνευματικής ιδιοκτησίας και προσωπικών δεδομένων, για να αναπτυχθεί ο τεχνοφεουδαρχισμός των bigtech του διαδικτύου στην θέση των μηχανισμών του νεοφιλελευθερισμού. Η της με χωρίς όρους χρήσης της στην εκπαιδευτική διαδικασία. Που και αυτός κατέρρευσε μαζί με την περίφημη "αόρατη χείρα " του, (που όλα θα τα ρύθμιζε, τρομάρα της).

Λόγω αυτού του προβλήματος, ψάχνουν τώρα να βρούν τρόπους για να μην χρησιμοποιεί η ΑΙ δεδομένα του ίντερνετ που έχουν παραχθεί από προγράμματα ΑΙ. (το πρόβλημα είναι ισοδύναμο με τον εντοπισμό των fake news που αναπαράγονται στο internet γρήγορα λόγω της ανθρώπινης βλακείας). Και καταλήγουν πάλι σε αυτό που ήταν γνωστό από την δεκαετία του 80:

✔️Πάντα θα χρειάζεται η ανθρώπινη ευφυΐα για να μπορεί να εξελιχθεί η τεχνητή. Χωρίς την πρώτη η ΑΙ θα καταρρεύσει!

Η ανθρώπινη ευφυία όμως, που παράγει πραγματικά νέα γνώση και πρόοδο, στηρίζεται στην λειτουργία της διαίσθησης (και μετά της απόδειξης ή αντοποδεειξης), με δύο λόγια σε αυτό που λέμε επιστήμη.Καμία όμως μηχανή δεν μπορεί να δημιουργήσει τεχνητή διαίσθηση για ένα απλό λόγο:

Η διαίσθηση λειτουργεί με χαοτικά μοντέλα στο ανθρώπινο μυαλό, και είναι το αποτέλεσμα της εξέλιξης μας μέσα σε κοινωνίες που ανταλλάσσουν γνώση. Καμία όμως μηχανή δεν μπορεί να λειτουργήσει το ίδιο χαοτικά αλλά μόνο με γραμμικό τρόπο. Στο δημιουργικό χάος (που πολύ το φοβούνται ακόμα, όπως και το να εμπιστεύονται την διαίσθηση τους), όλες οι μηχανές καταρρέουν.

----------------------
Έτσι, μπροστά στην προοπτική ενός ΑΙ δασκάλου να διδάσκει σε μια τάξη μέσα σε ένα δυστοπικό περιβάλλον ενός σχολείου απολυμασμένου με οξυζενέ συντηρητισμό, ένας πραγματικά ευφυής μαθητής θα έκανε κοπάνα! Στέλνοντας μια ψηφιακή του ρέπλικα να διδαχθεί αντ' αυτού από τον ΑΙ καθηγητή, που δεν μπορεί να του διδάξει το σημαντικότερο:

✔️Την αμφισβήτηση της όποιας αυθεντίας, που είναι και η αρχή για την ανάπτυξής της οποίας διαίσθησης θα αποκτήσει. Πόσο μάλλον μιας "καθ' έδρας" ετοιμόρροπης τεχνητής.

Μετά της καλημέρας μου

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα, ναι και εγώ δεν θα έστελνα τα παιδιά μου σε τέτοια τάξη, εισαγωγή σε έννοιες και λίγη χρήση από το γυμνάσιο.
Η χρήση στην εκπαίδευση με ΑΙ βλέπω να προωθείται στα ιδιωτικά σχολεία και κολλέγιο του κώλου -πανεπιστημια μια και αυτοί είναι γύφτοι και δεν πληρώνουν σοβαρή επένδυση οι ιδρυτές τους.
Ενέχει και τον κίνδυνο να μην θέλει να πειραματιστεί ο μαθητής και να γράφει -επιλεγει ότι και οι υπόλοιποι συμμαθητές του οπότε η διαφορετική - αιρετική σκέψη θα διώκεται να μην διαφέρει από το σύνολο.
Μια πονηρή σκέψη είναι ότι η συμφωνία υπουργείου και openai είναι για να το χρησιμοποιούν και τζάμπα ή με έκπτωση τα ιδιωτικά πανεπιστήμια για να προλαβαίνουν το σκοιλ ελικικου από την ύλη των δημοσίων.χε Χε
Ενδιαφέρον αυτό και το άρθρο αυτό για τους Κινέζους
https://www.perplexity.ai/page/china-s-ai-radar-breakthrough-.jjLtPIORbmb5084kXZlxA
Ερώτηση κρίσεως στα Orion p3 ενσωματώνεται AI radar στόχευση ή πάλι πήραμε τον πούλο (ρητορική ερώτηση).
Αντί να υπογράψει το υπουργείο με την Mistral Ai που υπέγραψε χθες και η asml και είναι πρώτα στους βοηθούς coding σε αξιοπιστίας πάμε πάλι για πληρωμή του ηγεμόνα, χωρίς συμμετοχή των πανεπιστημίων.

Kakos04

ΝΕΜΕΣΙΣ είπε...

Η Ατζέντα: Το Όραμά Τους - Το Μέλλον Σου [Ντοκιμαντέρ 2025 - GR Subs]

https://rumble.com/v6w2p1a--2025-gr-subs.html

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ είπε...

Φίλε Κακέ...για μένα η διδασκαλία είναι ιερή! Και δεν αφορά μόνο στο γνωστικό επίπεδο. Κι αυτό που μεθοδεύουν, χρόνια τώρα, για νέους "δούλους" μόνον με ειδίκευση και χωρίς κριτική σκέψη ας το δούμε και οι γονείς σοβαρά .

Ανώνυμος είπε...

Πονηρη ερωτηση μιας και τα νομισματα εχουν 2 οψεις: Ναι η τυπου ΤΝ τροφοδοτειται ακομα απο ανθρωπινη νοημοσυνη (ευτυχως θα πω) και μπορει να συνδραμει στο να μην μπορουν να σκεφθουν κατι το διαφορετικο οι μαθητες, απο την αλλη ειδαμε τα χαλια μας με τον μηδενιστικο συρφερτο που διδασκει τοσα χρονια....

ΛΟΚΙ