ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022

ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΧΙΚΙΚΑΜΟΡΙ ΣΤΟ "ΟΧΙ ΣΕΞ, ΜΟΝΟ ΦΙΛΟΙ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA" ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΓΕΝΙΑ ΤΩΝ METAVERSERS

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ:

ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΧΙΚΙΚΑΜΟΡΙ ΣΤΟ "ΟΧΙ ΣΕΞ, ΜΟΝΟ ΦΙΛΟΙ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA" ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΓΕΝΙΑ ΤΩΝ METAVERSERS.

Όταν άκουσα για πρώτη φορά τον όρο «Χικικομόρι» πριν κάποια χρόνια, δεν έδωσα και πολύ σημασία. Οι περισσότερες λεπτομέρειες για το τι ακριβώς σημαίνει, δύσκολα τις πιστευες πως αποτελουσαν τότε κάποια πραγματικότητα και όχι ένα σενάριο κάποιας ταινίας φαντασίας ή κάποια υπερβολή του δημοσιογράφου για να κερδίσει μερικά κλικς παραπάνω.
 
Οι Χικικομόρι στην Ιαπωνία αποτελούν ένα άκρως ιδιαίτερο κοινωνικό φαινόμενο που φυσικά ξεπερνάει τα σύνορα της χώρας και προκαλεί ευρύτερο προβληματισμό και στο «δυτικό κόσμο» τα τελευταία χρόνια.
 
Τα άτομα που ανήκουν στην ιδιαίτερη αυτή ομάδα των Χικικομόρι, αποτελούν ουσιαστικά σύγχρονους «αναχωρητές» που πάσχουν από έντονο ψυχοκοινωνικό σύνδρομο απόσυρσης από την κοινωνία. Δηλαδή επιλέγουν συνειδητά να μην εργάζονται ούτε να σπουδά­ζουν και δεν έχουν γενικά καμία εξωτερική κοινωνική επαφή ή σχέσεις για χρόνια. Αποσύρονται στο δωμάτιό τους και ζουν αποκλεισμένοι εκεί χωρίς να θέλουν να βγουν καθόλου έξω στον κόσμο. Μόνη πιθανή τους ενασχόληση, κάποια ηλεκτρονικά παιχνίδια, διάβαζα τότε.
 
Με βάση τα τότε στατιστικά στοιχεία στην μακρινή Ιαπωνία, ο πληθυσμός τους ξεπερνούσε το 2009 το ένα εκατομμύριο, και αφορούσε κυρίως εφήβους. Ωστόσο, ο αριθμός αυτός θεωρείται πως δεν απεικονίζει το πραγματικό μέγεθος του φαινομένου σήμερα, μιας και υπάρχουν φόβοι πως η πανδημία COVID-19 θα έχει εντείνει ακόμη περισσότερο την συγκεκριμένη διαταραχή.Μια διαταραχή της προσωπικότητας με ψυχολογικό υπόβαθρο αλλά και αρνητικές επιρροές από τον σύγχρονο τρόπο ζωής τις τελευταίες δεκαετίες. 
 
Δεν είναι καθόλου τυχαίο βεβαίως πως το φαινόμενο πήρε τεράστιες διαστάσεις αμέσως μετά την σκληρή οικονομική κρίση που βίωσε η Ιαπωνία το 1990 και εντοπίζεται κυρίως σε εφήβους οικογενειών της μεσαίας τάξης. Κορυφώθηκε την τελευταία δεκαετία. Από τότε που κατά τους οικονομολόγους έσκασε η «φούσκα» που ζούσαν για χρόνια και μέσα σε λίγους μήνες εκατομμύρια πολίτες, κυρίως άνδρες νεαρής ηλικίας, βρέθηκαν άνεργοι και χρεωμένοι με τεράστια ποσά στις τράπεζες.
 
Από μια διαστροφή μου να ψάχνω, και μετά από χρόνια να ξαναψαχνω θέματα που συνήθως περνάνε γρήγορα στην λήθη, είπα να δω τι έγινε με εκείνους τους εφήβους Χικικαμόρι, σήμερα στην πλειοψηφία τους νέοι γύρω στα 30-35. Και διαπίστωσα ότι όσοι κατάφεραν να ξεφύγουν από το σύνδρομο, σήμερα είναι αρνητές του σεξ και των προσωπικών σχέσεων, θεωρώντας τα ως "στοιχεία ρίσκου"!
 
Είναι όμως δυνατόν το σεξ να μπαίνει σε λογική «διαχείρισης ρίσκου» λες και οι γενετήσιες ορμές μας μπορούν να περιχαρακωθούν ακρωτηριασμένες στα ασφυκτικά κουτάκια ενός βάρβαρου excel;
 
Αυτά συμβαίνουν στην Ιαπωνία, θα μου πείτε – και εν μέρει θα έχετε δίκιο. Είναι γνωστό το φοβερό σεξουαλικό πρόβλημα που υπάρχει στη συγκεκριμένη χώρα, όπου οι νέοι δεν μπαίνουν καν πια στη διαδικασία του ραντεβού ή του φλερτ (συχνά παντρεύονται φίλους τους) και όπου έρευνα του 2020 μεταξύ 500 ανδρών ηλικίας 20-34 ετών οι οποίοι δεν είχαν κάνει σεξ για ένα χρόνο ή και περισσότερο κατέγραψε το εξής σοκαριστικό: Στην ερώτηση αν θέλουν σεξ, το 22,4% απάντησε «όχι, καθόλου», το 21,2% «όχι ιδιαίτερα», το 35,2% «νομίζω ναι» και μόλις το 21,2% δήλωσε ξεκάθαρα «ναι, θέλω».
 
Ωστόσο, ψάχνοντας βρήκα και άλλα: 
 
Δεν είναι μόνο η Ιαπωνία. Η σεξουαλική δραστηριότητα καταγράφεται τρομακτικά μειωμένη σε ολόκληρο τον κόσμο. Η λίμπιντο της ανθρωπότητας βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση!
Η πιο πρόσφατη μελέτη εστιάζει στις ΗΠΑ και διαπιστώνει μείωση σε όλες τις μορφές σεξουαλικής δραστηριότητας με παρτενέρ από το 2009 έως το 2018, αλλά και μείωση και στον αυνανισμό των εφήβων. Το δείγμα αφορούσε σε ηλικίες από 14 έως 49 ετών.
 
Ήδη από το 2018, το Time έγραφε πως, σύμφωνα με τις πλέον επίσημες και έγκυρες μελέτες για τις ΗΠΑ, «το ποσοστό των ανθρώπων που έκαναν σεξ τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα έπεσε από το 45% το 2000 σε 36% το 2016». Το πλέον ανησυχητικό είναι πως η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στη θεωρούμενη ως «καυλοπυρέσσουσα» (όπως θα τη χαρακτήριζε ο Εμπειρίκος) γενιά, τους νέους. Η έρευνα έδειξε ότι ήταν υπερδιπλάσιοι οι σεξουαλικά ανενεργοί στα 20-25 τους χρόνια millennials από ότι η προηγούμενη γενιά στην αντίστοιχη ηλικία. Η πιο απότομη πτώση ήταν η πλέον πρόσφατη, την περίοδο 2014-2016 και μια ακόμα μεγαλύτερη τα δύο χρόνια του κορονοϊού.
 
Από τον Μεσοπόλεμο μέχρι σήμερα, φαίνεται όμως ότι η «καμπύλη» της σεξουαλικής δραστηριότητας βρίσκεται σε διαρκή πτώση. απλώς τώρα έγινε πολύ έντονη. Σε μελέτη του 2017, διαπιστώθηκε πως οι γεννημένοι τη δεκαετία του ’30 (η Σιωπηλή Γενιά) ήταν εκείνοι που έκαναν σεξ πιο συχνά, ενώ οι γεννημένοι τη δεκαετία του ’90 (Millennials και iGen) το κάνουν λιγότερο συχνά από όλους.Το πρόβλημα εκτείνεται και γεωγραφικά. Μελέτη του 2018 διαπίστωνε ότι οι Γερμανοί άνδρες που δεν έκαναν σεξ τον προηγούμενο χρόνο είχαν αυξηθεί από 7% στο 20% - και ήταν κυρίως ανύπαντροι, ηλικίας 18-30.
 
Τα μαντάτα δεν είναι καλύτερα για τη Βρετανία. Έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2019 έδειξε κατακόρυφη πτώση, με λιγότερους από τους μισούς άνδρες και γυναίκες ηλικίας 16-44 ετών να δηλώνουν πως κάνουν σεξ το πολύ μία φορά την εβδομάδα.
 
Όσο για την Ελλάδα, υπήρχαν δημοσιεύματα ήδη από το 2008 (προ οικονομικής κρίσης και πανδημίας, δηλαδή), πως η σεξουαλική ζωή των Ελλήνων είχε ατονήσει πολύ εξαιτίας εντεινόμενων οικονομικών προβλημάτων (Δεν εντόπισα πρόσφατη συγκριτική έρευνα για τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά εικάζω εμπειρικά ότι δεν είμαστε εκτός της γενικότερης τάσης).
 
Δεκαετίες τώρα, η κλασική συμβουλή ψυχολόγων είναι να μην υπάρχει τηλεόραση στο υπνοδωμάτιο του ζευγαριού, γιατί επηρεάζει αρνητικά τη σεξουαλική ζωή. Κι αν η τηλεόραση έχει κατηγορηθεί για κάτι τέτοιο, φανταστείτε σήμερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που απομυζούν ένα τεράστιο μέρος του χρόνου και της ενέργειάς μας. Είναι αυτός ο νεοτερισμός που φέρεται να συνδέεται με την πρόσφατη μείωση της σεξουαλικής δραστηριότητας, όπως και η κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης του πορνό.
 
Με λίγα λόγια, η μείωση της σεξουαλικής δραστηριότητας είναι αντιστρόφως ανάλογη των data που χαρίζουμε σε κάποιον Ζουκεμπεργκ ή κάποια μαφία ελέγχου της βιομηχανίας του πορνό. Που, κάνοντας έτσι τον χρόνο μας χρυσάφι, συσκευάζουν τα data που αφήσαμε πίσω σε πακέτα καταναλωτικών προφίλ για να κατευθυνθεί η διαφήμιση πιο προσωποποιημένα στον στόχο της. I am a Data Machine, θα το έλεγε σήμερα ο James Brown.
 
Τα social media έχουν περισσότερη επίδραση στη νεότερη γενιά, που ενηλικιώθηκε τα χρόνια της έκρηξης τους. Από το 2008 έως σήμερα. Η υπερβολική ενασχόληση με αυτά οδηγεί και σε υποκαλλιέργεια των κοινωνικών δεξιοτήτων και σε σοβαρά προβλήματα αυτοπεποίθησης «εξαιτίας της διαρκούς κοινωνικής σύγκρισης με τις εξιδανικευμένες διαδικτυακές εικόνες της ζωής των άλλων- συνήθως ψευδείς», όπως σημειώνει το «Psychology Today». Το περιοδικό προσθέτει πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν επίσης συνδεθεί με αυξημένα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους.
 
Και φτάσαμε πλέον σε μια εποχή εγκλεισμών, εκούσιων ή αναγκαστικών, υπό το κύριο σύνθημα της ατομικής ευθύνης, που επιβάλλεται δια του φόβου σε συσκευασία χύμα και της ενοχοποίησης οποιασδήποτε ενασχόλησης με τα κοινά ως το σύγχρονο πρότυπο διαβίωσης. Η έφηβοι Χικικαμόρι είναι το νέο trend για όλες τις ηλικιακές ομάδες και σε όλο τον δυτικό κόσμο!
 
Τι ακολουθεί;;
 
Η ενοχοποίηση του φλερτ (και μέσω των υπερβολών των κάθε λογής politically correct, που άθελά τους ίσως εντείνουν την γενικότερη συντηρητική στροφή της κοινωνίας στο a-sexual και a-political) και η καταδίκη του σεξ ως παρωχημένης βάρβαρης συνήθειας. Η βαρετής, διαλέξτε, είναι και θέμα αισθητικής και παιδείας.
 
Η ενοχοποίηση και γενικότερα η προσπάθεια χειραγώγησης της λίμπιντο ήταν όμως ανέκαθεν ο κύριος τρόπος ελέγχου του πληθυσμού από την κάθε εξουσία. Κάπως έτσι φυτεύτηκε η ενοχή του σεξ μέσω της θρησκείας και απαγορεύτηκε ο έρωτας άνευ «κρατικού χαλκά», δηλαδή εκτός γάμου. Κάπως έτσι, στην Βικτωριανή εποχή, προέκυψε ο νέος Μωσαϊκός νόμος με τα νέα "ου": πηδήξεις, φας ανθυγιεινό, αρρωστήσεις κλπ. Κάπως έτσι, η ενοχή φυτεύτηκε περισσότερο στη γυναίκα αφού το σύστημα είναι πατριαρχικό. Ένας ελεγχόμενος σεξουαλικά πληθυσμός είναι ένας πληθυσμός πειθήνιος. 
 
Καρατσεκαρισμενο αυτό, ρωτα και την συγχωρεμένη την Μαλβίνα. Συναφώς όμως, ο έρωτας δεν μπορεί παρά να είναι επαναστατικός. Άρα και επικίνδυνος.
 
Τι ακολουθεί:
 
Η προσπάθεια διατήρησης της ισχύος των data collectors του web2.0 με κάθε τρόπο. Δια της διαφυγής σε παράλληλα εικονικά σύμπαντα, λέει, όπου θα "ζεις" νέες εμπειρίες shopping ή διασκέδασης μέσα τους. Όχι εσύ, ένα ψηφιακό σου avatar που θα περιηγείται σε κακόγουστα περιβάλλοντα που θυμίζουν video games. To σεξ εκεί θα επιτρέπεται, ίσως, ανάμεσα σε avatars. Αρκεί και αυτά να αφήνουν πολλά data για να μπορούν να πουληθούν κατάλληλα. Μην ξεχνιόμαστε γιατί γίνονται όλα, ΟΚ;;
 
Η επανάσταση του ελέγχου των προσωπικών δεδομένων από τον καθένα μας που φέρνει το επερχόμενο web3.0 είναι κάτι πολύ σημαντικό για να ξεφύγουμε, ίσως, από τις καταστάσεις μετα-Χικικαμορι.
Πρέπει όμως να βρούμε και τρόπους που θα ξανακάνουμε και το σεξ και τον έρωτα πάλι κάτι το συναρπαστικό. Όπως και την επανάσταση πάλι σέξι, το ίδιο είναι αυτό, όπως αυτό που λέει η προηγούμενη πρόταση. Διαφορετικά το ρίσκο του Γιαπωνέζου πρώην Χικικαμόρι, όπως πιο πάνω, θα είναι τεράστιο και μετρήσιμο και χωρίς Excel. Από τους τόνους των αντικαταθλιπτικών και αγχολυτικών που θα ανιχνεύονται στην Ψυτάλλεια με ή χωρίς κορονοϊούς.
 
Η καλημέρα μου και σήμερα μόνο στους κανονικούς ανθρώπους. Οι οποίοι μπορούν να καταλάβουν την χειραγώγηση που γίνεται μέσα  από σύγχρονους Μωσαϊκους νόμους.
 

1 σχόλιο:

ΑΡΡ. είπε...


Ό,τι από το παρελθόν ημών πεπραγμένον διορθώνεται χρέος εστί,
ό,τι όχι άδραστος μοίρα.

* * *

Ο υγιώς έχων και καλλιεργών εσωτερικότητα φιλάνθρωπον και φιλόθεον
και εν ειρκτήι αυτοκράτωρ αναδείκνυται και εν ερημία πολυσύχναστος,
και εις τον έρωτα ταπεινός αντινάρκισσος και εν τηι αγορά πάμφιλος.
Έτι δε και το δύσμοιρον γήρας ως ψυχοπνευματικής καθάρσεως άσκησιν
και ιεράς εξόδου φυσικήν προετοιμασίαν υπολαμβάνει.


ΩΔΑΡΧΗΣ.