Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.
Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοιςο τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων
κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.
(Πλούταρχος)
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (47)
1) νηνεμία και νόσος: πώς ετυμολογούνται;
2) Αττική: γιατί τα δύο ταύ;
3) Τήξις (η), τηγάνι (το) και ταγγίλα (η), τί νοηματική σχέσι έχουν;
4) Νίκη. Πώς προήλθεν ως έννοια η λέξις.
5) Αιχμή και μάχη, ακμή και άκμων (ο) (αμόνι), κάμνω και κάματος έχουν μια κοινή ετυμολογική καταγωγή.
7) Γιατί: σήραγξ (η) με ήτα και σύριγξ (η) με ύψιλον;
8) Γιατί ¨εν στάσει¨ και ¨βάσει +γεν.¨ είναι η ορθή γραφή και όχι το ¨εν στάση¨ και ¨βάση;¨ ;
Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (46) ΕΔΩ,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος .
1) νηνεμία = νη (ά-νευ) + άνεμος ήτοι απουσία ανέμου και άρα ήρεμα νερά. Νό-σ-ος = νη + ία-σ-ις ήτοι απουσία ιάσεως –υγείας.
2) Αττική < Ακτική< ακτή, (ετεροίωσις του κάπα εις διπλούν ταύ.)
3) τήξις (η) (ρ. τήκ-ομαι) = λυώσιμο. Aρα τηγάνι αυτό που λυώνει τα τηγαζόμενα. Ταγγίλα < τηγανίλα.
4) Νί-κη < κί-νη-σις, ρ. κινώ. ( δι’ αναγραμματισμού). Η κίνησις = πρόοδος, επιτυχία και νίκη όπως τα δ-εσμά είναι δ-έσμευσις, δ-ουλεία.
5) Το σύμπλεγμα χμ- και κμ- εκφράζει, κυριολεκτικά ή μεταφορικά, οξύτητα και κάτι το οριακό και ακραίο είτε ως κατάστασι (μάχη, κάμα-τος) είτε ως σχήμα και μορφή αντικειμένου (αιχμή, άκμων-αμόνι)
6) Ασωτία < α (στερ.) + σωτ(-ηρ-)ία ήτοι ο άνευ σωτηρίας β-ίος, συμπεριφορά. (πρβ. και επιθ. ο σω-σ-τ-ός > σωστ-ήριος > σωτ-ήριος .)
7) σήραγξ-σήραγγα με ¨ήτα¨ = σαίρω-σαρώνω + άγ-ω ήτοι η ευθεία ώθησις, προαγωγή, εισχώρησι δια σαρώθρου-σκούπας. Εδώ μεταφορικώς. ( Πρβ. σε-ιρά, ση-ροτρφία.) Σύριγξ, σύριγγα (η) με ¨ύψιλον¨ εκ του συρίττω, σ(φ)υρίζω, συριγμός (διαπεραστικός ήχος) , σφυρίχτρα ήτοι το του συριστικού ήχου μουσικόν όργανον αλλά και το ίδιον κατά το σχήμα, ιατρικόν εργαλείον. Το ¨ήτα¨ του σηρ-όπως του σηρ-αγξ δηλοί κάτι το διαπεραστικόν που διατρυπά ενώ με ¨ύψιλον¨ όπως του σύρ-ιγξ δηλούται το διατρυπώμενον (πρβ. π-η -γή (η) με ¨ήτα¨ήτοι το εκβαλλόμενον και αναπηδών ύδωρ (πρβ. πίδαξ (ο) ενώ π-υ-γή(η) με ¨ύψιλον¨ = τα διατρυπημένα δια της πρωκτικής εόδου ανθρώπινα οπίσθια-κωλομέρια.)
8)Ορθή ορθογραφία το ¨ εν+ στάσει¨ ( αρχαιοελλ. δοτική του ουσ. στάσις-στάση), γεν. στάσεως, δοτ. στάσει (η). Το (θέμα) στασε-ι προκύπτει τόσο από την γεν. εν. ¨στάσεως,¨ όσο και από τας πτώσεις του πληθυντικού ( ον. αι στάσε-ις, γεν. των στάσεων κ.λ.π.) Το αυτό ισχύει δια το ¨βάσει,¨ ή ¨επί τη βάσει¨ (βάσις, βάσεως, βάσει, βάσεις, βάσεων) όπως και δια την επιρρηματική δοτική ¨λόγω¨ του ουσ. λόγος (ο) (π.χ. λόγω ανάγκης και όχι ¨λόγο¨ ανάγκης) κ.λ.π.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου