Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.
Εί οι θεοί διαλέγονται τήν τών Ελλήνων γλώτταν χρώνται.¨ (Κικέρων.)
ο τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων
κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.
(Πλούταρχος)
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (48)
1) όλεθρος (ο): η ετυμολογία του και πρώτη σημασία του.
2) μαλλί (το): Διατί τα δύο και όχι ένα ¨λάμδα;¨
3) δομή (η) και δωμάτιο (το) αλλά και τομή (η) και τόμος είναι γλωσσοξάδελφα. Γιατί;
4) ¨Ναβαλίνα (ποικιλία πορτοκάλι) ¨ (naval), ¨νταμπλ¨ (double) και ¨πεντάλ¨ και wallet είναι αντιδάνεια από ελληνικές λέξεις. Γιατί;
5) ¨συγχρωτισμός¨ (ο) (ρ. συγχρωτίζομαι) τι σχέσι έχει με την ¨άχραντον¨ Παρθένον;
6) άγχος, αγγείον, αγωνία, γωνία, έχουν ένα κοινό βασικό χαρακτηριστικό.
7) Ένας αρχαίος ¨περαστικός.¨
8) Γατί ¨ξηλώνω¨ και όχι ¨ξυλώνω;¨
Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (47) ΕΔΩ.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.
1) όλεθρος < όλ-ων + θρ-αύσις (πρβ. θραύω, θρύψαλα, θραύσμα και τραύμα.)
2) μαλλί < μαλκ-ι < μαλακι (πρβ. μαλ-α-κός, μαλ-θ-ακός.)
3) δομή και δέμας = αυτοτελές κομμάτι, τεμάχιο . δομή< τομή < τέμνω (πρβ. τμήμα, τεμάχιο, αρχ. ρήσις ¨μικρός το δέμας, μέγας δε το πνεύμα.¨)
4) Ναβαλίνες= ομφαλοφόρα, ποικιλία πορτοκαλιών. Navel < ανφαλ< αλφαλ = ομφαλός-αφαλός.
5) χρώς (ο), γεν. χρωτός < κρ-ως (πρβ. κρ-έας, κρ-άσις, δέρμα, κουρά εν χρώ = κούρεμα γουλί, ως το δέρμα, χρώμα, χροιά κ.λ.π. , ρ. χρ-αίνω <υγ-ραίνω, πρβ. συγ-χρ-ωτίζομαι ήτοι έρχομαι εις επαφήν, επικοινωνίαν ) = δέρμα, σάρκα. Άχραντος παρθένος (εκκλησ.) = η μη γνωρίσασα άρρενα επαφήν-συγχρωτισμόν τινα – η μη εγγίσασα ερωτικώς ανδρικήν σάρκα παιδίσκη ή μη δεχθείσα ανδρικόν γενετήσιον υγρόν σπέρμα.
6) Το συμφων. σύμπλεγμα γχ- (και το ¨γάμα¨ και το ¨χί¨ ως σχήμα έχουν ¨λαιμό,¨ δέσιμο) εικονίζουν το κλειστόν, τον πνιγμό αλλά και αναλόγου σχήματος αντικείμενα . )
7) Οδίτης < ο εις οδόν πορευόμενος, ο περαστικός.
8) ξ-ηλώνω όπως καθ-ηλώνω, προσ-ηλώνω. ήλος = καρφί, (πρβ. ήλ-ιος ο καρφωμένος, ο ακίνητος, εξ ού και η ηλιοκεντρική θεωρία, βλ. το ευαγγελικόν ¨επί τον τύπον των ήλων.¨) ενώ ξ-υλώνω παραπέμπει σε ξ- ύλα και υλ-ικά, καμιά σχέσι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου