ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2025

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: “Ατζέντα 2040” για Πολεμικό Ναυτικό! Ιδού τα στοιχεία…

ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ : Για όλο αυτό την ευθύνη την έχει ο Μητσοτάκης. Σβήστε τον απ' τον εκλογικό χάρτη. Όταν θα δημιουργηθεί πραγματικό ελληνικό κράτος, οι μυστικές υπηρεσίες θα πρέπει να τον αναλάβουν, όπου κι αν βρίσκεται με τακτικές Mossad.

  

Ενώπιον υπαρξιακού αδιεξόδου βρίσκεται το Πολεμικό Ναυτικό καθώς διαδοχικά αφηγήματα για την ανανέωση του υπέργηρου Στόλου του και την αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του καταρρέουν με πάταγο. Η επίλυση των προβλημάτων μεταχρονολογείται για κάποια στιγμή μέσα στην επόμενη δεκαετία, με τα προβλεπόμενα ποσά να μην επαρκούν ούτε κι αν το πρόβλημα θα επιχειρούνταν να επιλυθεί σήμερα! Η κατάσταση είναι τόσο δυσμενής, που εγείρει αμφιβολίες εάν θα έχει δυνατότητα συνδρομής τη δύσκολη στιγμή… ακόμα και ο Άγιος Νικόλαος.

Γράφει ο ΚΑΥΣΙΜΑΡΧΗΣ

Μοναδική ανησυχία, είναι η διά του δήθεν προγραμματισμού των εξοπλιστικών δαπανών. Να δοθεί η εντύπωση ότι υπάρχει μέριμνα και με αυτό τον σκοπό όλοι εργάζονται πυρετωδώς! Φυσικά, αυτή η απόπειρα διαστρέβλωσης μιας οφθαλμοφανώς αποκαρδιωτικής κατάστασης, συνοδεύεται από «ομοβροντία» διαρροών που αφορούν στους μεγαλεπήβολους σχεδιασμούς! Μόνο που οι… σχεδιαστές δεν θα είναι τότε στα πράγματα για να διαχειριστούν τις συνέπειες των σημερινών τους πράξεων.

Εκ των πραγμάτων αποδείχθηκε, ότι οι πιστώσεις των 5 δις ευρώ που θα ήταν διαθέσιμες για τον εκσυγχρονισμό του Στόλου, εξαγγελία που αποτέλεσε το κύριο επικοινωνιακό αφήγημα του 2021, πολύ απλά δεν υπήρχαν. Διατέθηκαν μόνο 3,237 δις ευρώ για την προμήθεια τριών φρεγατών τύπου FDI-HN μετά των όπλων τους και την τριετή Εν-Συνεχεία- Υποστήριξη (Ε-Σ-Υ) τους, με τις συμβάσεις 016Β/2021, 017Β/2021 και 018Β/2021 που κυρώθηκαν με τον Νόμο Ν. 4891/2022 (ΦΕΚ A’ 27/18.02.2022) «Για την ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της Χώρας».

Στη συνέχεια ακολούθησαν: Η μη εξάσκηση του δικαιώματος προαίρεσης για την τέταρτη φρεγάτα FDI-HN μέχρι τη συμβατικά προβλεπόμενη ημερομηνία της 30ης Ιουνίου 2023. Η κατά τον Σεπτέμβριο του 2024 επισημοποίηση της ακύρωσης του προγράμματος προμήθειας νέων κορβετών, προϋπολογισμού 2.122.880.000 ευρώ. Τέλος, πρόσφατα, περί τα τέλη Νοεμβρίου 2024, η διακοπή της υλοποίησης του προγράμματος εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO-200HN «Ύδρα» που είχε δρομολογηθεί με απευθείας ανάθεση στη γερμανο-ολλανδική κοινοπραξία των ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) – Thales Nederland για «λόγους προϋπολογισμού»!

Όπως μάλιστα είχε αποκαλύψει το σχετικό δημοσίευμα το DP, ένα περίπου μήνα νωρίτερα, είχε αποφασιστεί να εκδοθεί νέα Απόφαση Ενεργοποίησης Προγράμματος Στρατιωτικού Εξοπλισμού (ΑΕΠΣΕ), λόγω αλλαγής του κόστους, δηλαδή μείωσης του προϋπολογισμού του προγράμματος και άρα του εύρους του εκσυγχρονισμού.

Αντ’ αυτών, τον Ιανουάριο του 2024 ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νικόλαος Δένδιας ανακοίνωσε για πρώτη φορά την ύπαρξη συζητήσεων με τις ΗΠΑ για την προμήθεια φρεγατών τύπου Constellation FFG-62, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2024, στην τελετή καθέλκυσης της φρεγάτας «ΝΕΑΡΧΟΣ», της δεύτερης FDI-HN που ναυπηγείται στα ναυπηγεία του ομίλου Naval Group, στο Λοριάν της βορειοδυτικής Γαλλίας, εξήγγειλε:

>την εκκίνηση των διαπραγματεύσεων για την προμήθεια της τέταρτης φρεγάτας τύπου FDI-HN
>τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, των πυραυλακάτων ΡΟΥΣΣΕΝ, αλλά και των υποβρυχίων [Type 214 «Παπανικολής»], «τα οποία θα ξεκινήσουν άμεσα να υλοποιούνται στην Ελλάδα»
>την κτήση των τεσσάρων περιπολικών ISLAND, που σύντομα θα ενταχθούν στον στόλο

>τη μελλοντική συμμετοχή της χώρας στο σχεδιασμό και στη συνέχεια τη ναυπήγηση της νέας φρεγάτας Constellation FFG-62
>τη συμμετοχή στο πρόγραμμα της πολλαπλών, ρόλων κορβέτας περιπολίας (MMPC: Modular and Multirole Patrol Corvette), της «Ευρωκορβέτας», όπως την ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.

Με τις δηλώσεις αυτές, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας και πάντα σε ό,τι αφορά τις μεγάλες μονάδες επιφανείας του Στόλου, έδωσε υπόσταση στο νέο επικοινωνιακό αφήγημα, το οποίο πρακτικά μετέθεσε τη ανανέωση και αναβάθμιση για την επόμενη δεκαετία και ειδικότερα περί τα μέσα αυτής, με την προμήθεια φρεγατών τύπου Constellation και κορβετών τύπου MMPC. Ένα αφήγημα που «πέταξε τη μπάλα στην εξέδρα», ή κατά τους πιο κακεντρεχείς, σε χρόνο πολύ μετά την αφυπηρέτηση του Νίκου Δένδια από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Για τη χρηματοδότηση του νέου αφηγήματος προβλέφθηκαν πιστώσεις στον υπό τελική οριστικοποίηση, 12ετούς διάρκειας Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) 2024-2035. Με βάση τα δεδομένα μέχρι σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες του DP έχουν προβλεφθεί:

>Για την προμήθεια πέντε φρεγατών τύπου Constellation FFG-62 πιστώσεις ύψους 5 δις ευρώ εκ των οποίων το 1 δις ευρώ για την πενταετία 2036-2040 και τα 4 δις ευρώ για την πενταετία 2041-2045.
>Για την προμήθεια έξι κορβετών τύπου MMPC πιστώσεις ύψους 2,7 δις ευρώ για την πενταετία 2036-2040.

Είναι εμφανές ότι και στα δύο προγράμματα, η χρηματοδότηση που έχει προβλεφθεί δεν είναι επαρκής. Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τις φρεγάτες τύπου Constellation FFG-62, η μέση τιμή του 1 δις ευρώ ανά φρεγάτα υπολείπεται κατά 7,66% του ποσού του 1.170.400.000 δολαρίων (1.083.026.132 ευρώ με την τρέχουσα ισοτιμία) που περιλαμβάνεται στο σχέδιο του αμυντικού προϋπολογισμού των ΗΠΑ για το οικονομικό έτος 2025 για την προμήθεια της έβδομης φρεγάτας του τύπου και είναι επίσης εμφανές ότι δεν έχει υπολογιστεί ο πληθωρισμός!

Σε ό,τι αφορά τις κορβέτες τύπου MMPC είναι θαυμαστή η αισιοδοξία του ΜΠΑΕ ότι με πιστώσεις 2,7 δις ευρώ σε περίπου μία δεκαετία από σήμερα θα είναι εφικτή η προμήθεια έξι κορβετών, ενώ όπως αποδείχθηκε με το ακυρωθέν πρόγραμμα των νέων κορβετών, τα 2,122 δις ευρώ ήταν οριακά επαρκή για την προμήθεια τριών κορβετών!

Για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, τέτοιου είδους φαινόμενα δεν καταγράφονται για πρώτη φορά στα χρονικά του προγραμματισμού της χρηματοδότησης των εξοπλιστικών προγραμμάτων των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων. Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι και στα δύο προγράμματα η έναρξη της χρηματοδότησης τοποθετείται το 2036, δηλαδή μετά τη λήξη του ΜΠΑΕ 2024-2035.

Δυστυχώς, οι πιστώσεις σε απόλυτους αριθμούς που θα διατεθούν σε μελλοντικό χρόνο, η μετάθεση της διάθεσης τους για τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, δηλαδή σε 11 χρόνια από σήμερα και η εξαιρετικά «αισιόδοξη» εκτίμηση της επάρκειάς τους για την προμήθεια των απαιτούμενων μονάδων, αποτελούν ισχυρές ενδείξεις, ότι περισσότερο αποτελούν απελπισμένη προσπάθεια υποστήριξης επικοινωνιακού αφηγήματος παρά συνεκτικό προγραμματισμό για την ανανέωση και την ενίσχυση του Στόλου.

Αν μάλιστα στην εκτίμηση συμπεριλάβουμε τα ευφυολογήματα περί αντιαεροπορικού, αντιβληματικού, αντί-drone και αντιπλοοϊκού θόλου, τόσο πιο απελπιστική είναι η κατάσταση.

Θα επανέλθουμε σχολιάζοντας τη διαρροή περί «εθνικού πλοίου», η οποία στρατολογείται στο ίδιο πλαίσιο. Διότι εάν στόχος δεν είναι η απόκρυψη της δυσμενέστατης πραγματικότητας στο Πολεμικό Ναυτικό, τότε υπάρχει μνημειώδης, άρα επικίνδυνη για την εθνική ασφάλεια, άγνοια για τα δεδομένα της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας και του κόστους που θα συνεπαγόταν μια τέτοια απόπειρα.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: