ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Παρασκευή 29 Ιουλίου 2022

Γιατί δεν πρέπει να επιλεχθεί η ιταλική κορβέτα doha. Γιατί το ναυτικό δεν πρέπει να μπει σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με τα ναυπηγεία Ελευσίνας.

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ :

Γιατί δεν πρέπει να επιλεχθεί η ιταλική κορβέτα doha. Γιατί το ναυτικό δεν πρέπει να μπει σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με τα ναυπηγεία Ελευσίνας.

Είναι γνωστό ότι γίνονται προσπάθειες να συνδεθεί η επιλογή της ιταλικής κορβέτα (Doha Class) με την "αναγέννηση" των ναυπηγείων Ελευσίνας υπό το σχήμα Onex - Fincantieri. Η "αναγέννηση" των ναυπηγείων δεν πρέπει όμως να καπελώσει τις ανάγκες του ΠΝ και οι ανάγκες είναι επιχειρησιακές. Για να καταλάβουμε για τι πράγμα μιλάμε θα πρέπει να αναλύσουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά των 2 υποψηφίων κορβετών (Gowind 2500 vs Doha) με τις ανάλογες τιμές.

Gowind 2500 γαλλική 425εκ. Εκτόπισμα 2800 τόνοι full load Μέση ταχύτητα 15 κόμβους Εμβέλεια 3.700 - 4.500nm Μέγιστη ταχύτητα λίγο πάνω από 25 κόμβους .

Οπλισμός
1 76mm κύριο πυροβόλο
16 SAM Mica NG (40km)
8 αντιπλοϊκούς exocet blk 3C
1 CIWS RAM
2 πυροβόλα 30mm
Τορπιλοσωλήνες 2x2


Ηλεκτρονικά
Radar NS-110
CMS Setis (κοινό με τις FDI)
Σόναρ κύτους Kingplik MK2
Σόναρ συρόμενο Captas-2 

Sylena mk2 DLS
Canto αντίμετρα τορπιλών
Vigile 200 R-ESM
Altesse C-ESM
Link 11 + 16 

Δέχεται ελικόπτερο μέχρι 10tn και έχει αμφίδρομη ζεύξη με τους πυραύλους.

Doha  Ιταλική  650εκ. 3.250 τόνοι full load Μέση ταχύτητα 15 κόμβους Εμβέλεια 3.500nm Μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβοι (ελαφρώς ταχύτερη απ' την Gowind).

Οπλισμός
1 76mm πυροβόλο
16 SAM Aster 30 (120km)
8 αντιπλοϊκούς exocet blk 3c
1 CIWS RAM
2 πυροβόλα 30mm (εάν δεν κάνω λάθος)
Τορπιλοσωλήνες
Αντίμετρα τορπιλών

Ηλεκτρονικά
Kronos radar
CMS ATHENA

Απουσία σόναρ κύτους και συρόμενου σόναρ. Το Κατάρ που είναι η πρώτη χώρα που τις παρήγγειλε δεν έχει κανένα σόναρ, μόνο αντίμετρα τορπιλών (αύξηση κόστους και ρίσκου τροποποίησης). 4 Sylena mk2 DLS Φέρει ESM και ECM Link 11 + 16 Δέχεται 10tn ελικόπτερο και έχει αμφίδρομη ζεύξη με τους πυραύλους. 

Τα μόνα θετικά είναι η ύπαρξη των aster 30 που έχουν εμβέλεια 120km, αντί των mica ng που έχουν 40km εμβέλεια. Βέβαια, από θέμα κόστους συζητάμε με τους Ιταλούς την τοποθέτηση Mica ng και μάλλον πάει εκεί η δουλειά, επομένως το πλεονέκτημα χάνεται και ισοφαρίζει με την gowind σε αυτόν τον τομέα. Από εκεί και πέρα φέρει ECM. Για την gowind δεν γνωρίζω τι συζητάμε για ECM. 

Το κύριο μειονέκτημα της doha είναι η έλλειψη των 2 σόναρ. Μπορεί να τοποθετηθεί και σόναρ κύτους και λένε και συρόμενο. Βέβαια αυτό απαιτεί χρόνο, μελέτες και αύξηση του budget. Παρ όλα αυτά το ότι το λένε δεν σημαίνει ότι θα πετύχουν και τα δύο. Το να προσθέτεις σόναρ δεν είναι και το πιο εύκολο της υπόθεσης. Οι χώροι είναι συγκεκριμένοι και οι μετατροπές θέλουν προσοχή. Άρα ακόμα και εάν τους πιστέψουμε, θα πρέπει να έχουμε γερό πορτοφόλι. Έχουμε;; Όχι! 

Το άλλο μειονέκτημα είναι το διαφορετικό σύστημα μάχης, CMS Athena. Το ΠΝ θα καταλήξει να συντηρεί τρία διαφορετικά συστήματα μάχης, athena - tacticos - setis, όταν μπορεί να συντηρεί μόνο δύο (MEKO HN + Super Vita + S-> tacticos) - (FDI HN + Gowind HN-> Setis). Η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ομοιοτυπία στα συστήματα μάχης δεν είναι μικρό πράγμα. Στον ναυτικό αγώνα προσφέρει την ικανότητα συνεργατικών εμπλοκών, δηλαδή πλοία με το ίδιο CMS και τους ανάλογους επεξεργαστές μπορούν να αναλύουν από κοινού την εικόνα του πεδίου, να την σχηματίζουν μαζί, να την μεταφέρουν το ένα στο άλλο και να κατευθύνει το ένα τους πυραύλους του άλλου). 

Κλείνοντας αυτό το κομμάτι η ομοιογένεια των συστημάτων διευκολύνει το ΠΝ στο έργο της εκπαίδευσης των πληρωμάτων. Τα πληρώματα θα εκπαιδεύονται σε 2 CMS και όχι 3. Έτσι πληρώματα από τις gowind θα μπορούν να μεταβούν στις fdi και το αντίστροφο. Άρα υπάρχουν μικρότερα κόστη εκπαίδευσης και μεγαλύτερη ευελιξία.

Συνεπώς η επιλογή των Doha είναι λάθος και δεν βασίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια. Ότι έχει η Doha ή μπορεί να αποκτήσει με έξτρα κόστος η Doha, το έχει ήδη η gowind και μάλιστα στην τιμή των 425εκ. (χωρίς τον φόρτο όπλων) και όχι στην τιμή των 650εκ. (χωρίς τον φόρτο όπλων). 

Ο φόρτος όπλων της κάθε μίας gowind ανέρχεται περίπου στα 90εκ. Για τις Doha δεν γνωρίζω ακριβώς, γιατί ακόμα δεν έχουν κλειδώσει οι πύραυλοι, αλλά εάν μιλάμε για mica λογικά θα είμαστε στα ίδια επίπεδα. 

Είναι αδιανόητο την στιγμή που η Τουρκία ναυπηγεί 7 υποβρύχια type 214,η "ελληνική" κυβέρνηση να καθυστερεί το πρόγραμμα απόκτησης κορβετών για να μην κλείσουν τα κάθε άλλο παρά ναυπηγεία Ελευσίνας. Ναυπηγεία που χρωστάνε 300+ εκ. στο ναυτικό και εκατοντάδες εκατομμύρια στο δημόσιο, τα οποία ακόμα δεν έχουν παραδώσει την 7η ΤΠΚ Super Vita, δεν είναι για διάσωση, ούτε για εξυγίανση. Για χρεωκοπεία είναι. Δεν γίνεται τα ναυπηγεία να εμποδίζουν, να επηρεάζουν και να καθυστερούν τις αποφάσεις του ΠΝ. 

Όλος ο αμυντικός τύπος έγραφε πως η ναυπήγηση των κορβετών θα αποτελούσε την ενδιάμεση λύση, μια λύση που θα ερχόταν πιο γρήγορα από τις φρεγάτες. Οι μήνες πέρασαν και οι υπογραφές πουθενά. Η Τουρκία μας περιμένει στη γωνία με την πρώτη ευκαιρία και κάτι απίστευτοι τυπάδες καθυστερούν το έργο του ΠΝ, γιατί συνέδεσαν με το έτσι θέλω την διάσωση των ναυπηγείων Ελευσίνας με την onex και την fincantieri.

Τα ναυπηγεία εάν είναι να "σωθούν" μπορούν να σωθούν με την επιλογή οποιουδήποτε πλοίου, είτε sigma, είτε gowind, είτε Doha. Το θέμα είναι εάν τα ναυπηγεία Ελευσίνας και γενικά τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να τρέξουν τις ναυπηγήσεις. Δεν έχουμε άπλετο χρόνο. Η Τουρκία δεν θα  περιμένει να ολοκληρώσουμε τους εξοπλισμούς μας, ούτε να τα βρούμε με τους εργατοπατέρες. Μήπως λοιπόν πρέπει να ναυπηγηθούν όλα έξω;; Μήπως όλα πρέπει να ναυπηγηθούν στην Γαλλία;;

 Μόνο τότε θα παραδοθούν στην ώρα τους, χωρίς να κινδυνεύουν τα ναυπηγεία να φάνε βαλλιστικούς πυραύλους απ' την άλλη μεριά του Αιγαίου την ώρα που θα "ναυπηγούμε". Στην τελική η Ελευσίνα και ο Σκαραμαγκάς ας συνεργαστούν με ελληνικά πανεπιστήμια και να σχεδιάσουν νέα αρματαγωγά, ταχύπλοα, βοηθητικά σκάφη, ναρκοθηρικά και ας αφήσουν τις σοβαρές δουλειές απροειδοποίητα  για οργανισμούς που λειτουργούν με πρόγραμμα. 

Εύχομαι η δήθεν "εξυγίανση" της Ελευσίνας να ψηφιστεί αρνητικά απ' το ΣΥΡΙΖΑ και απ' το Πασοκ. Το ΠΝ δεν χρωστάει σε κανένα ναυπηγείο τίποτα και σε καμία πολιτική ηγεσία κάτι. Το ΠΝ έχει να ασχοληθεί με τις θάλασσες μας και όχι με επιχειρηματίες του κώλου που σε πραγματικά ελεύθερη αγορά δεν θα μπορούσαν να πουλήσουν ούτε μπαμπαλού. 

Ήδη το ΠΝ την ώρα που δείχνει μάχη με την Τουρκία ένα μπουρδέλο - ναυπηγείο του στερεί εδώ και δύο χρόνια την 7η Super Vita, έχοντας παγώσει την ολοκληρώσει της, για να αναγκάζει το δημόσιο να του δίνει εκατομμύρια. Κλείστε το να πάει στο διάολο. Δεν είδαμε καμία διαφορά, όταν ήταν ανοιχτό. Δεν θα δούμε και όταν θα κλείσει. Τα λάθη πρέπει να τιμωρούνται και τα λάθη είναι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: