ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Σάββατο 23 Μαρτίου 2024

ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΠΟΤΡΑΠΕΙ Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ ΑΝ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗ ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ ARTIFICIAL INTELLIGENCE;;

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ :

ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΠΟΤΡΑΠΕΙ Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ ΑΝ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗ ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ ARTIFICIAL INTELLIGENCE;;

H απάντηση είναι Όχι! Και να γιατί:
 
🔺️Κάθε ιεραρχικό σύστημα διοίκησης, όπως αυτά που κυριαρχούν ακόμα εδώ και για την παρακολούθηση-έλεγχο των κρίσιμων υποδομών (όπως ο σιδηρόδρομος, τα δίκτυα ενέργειας ή τα... δάση), βασίζεται στην έγκαιρη και έγκυρη συλλογή δεδομένων για να μπορεί ένα οποιοδήποτε σύστημα εφαρμογών εντολών να εκτελέσει-επιβεβαιώσει μετά τις σωστές. 
 
Το σύστημα τηλεδιοίκησης των Ελληνικών σιδηροδρόμων σχεδιάστηκε στα μέσα τις δεκαετίας του 90 (με τις τότε διαθέσιμες τεχνολογίες επί επίγειων δικτύων τηλεπικοινωνιών), δεν ολοκληρώθηκε (όπως και πολλά άλλα) μέχρι την Ολυμπιάδα του 2004 και δεν παραδόθηκε ποτέ ολοκληρωμένο μέχρι και σήμερα. Με ένα συνεχές ράβε-ξήλωνε επί μέρους εργολαβιών τεχνολογιών πάνω στην ίδια λογική συστήματος, η χαρά των εκάστοτε εργολάβων.
 
Αυτήν την λογική συστήματος ακόμα στηρίζεται τελικά στην αποστολή τηλεγραφημάτων από σταθμάρχη σε σταθμάρχη (έστω και μέσω κινητών τηλεφώνων σήμερα, αν δεν έχει πέσει και το δίκτυο της Vodafone ή του ΟΤΕ), για να χειριστούν κλειδιά ή εντολές συντήρησης. Όπως ακριβώς γίνονταν και στο σύστημα διοίκησης σιδηροδρόμου επί του Τρικούπη, τότε που τα τρένα πήγαιναν με 30χιλ/ώρα. Καμία ουσιαστική διαφορά από τότε!
 
Ένα τέτοιο σύστημα είναι όμως πολύ ευάλωτο και σε λάθη και στις καιρικές συνθήκες. Φτάνει μια πλημμύρα μεγέθους Daniel στην Θεσσαλία να το ξηλώσει όλο (ή να έχει πάει για κατούρημα ο σταθμάρχης). Και φτου και από την αρχή για να το φτιάξουμε πάλι επί του σχεδιασμού των τεχνολογιών του 90 του 20ου αιώνα επί μιας αρχιτεκτονικής συστήματος που σχεδιάστηκε πάλι το 90. Του 19ου αιώνα όμως. 
 
🔺️Εν τω μεταξύ, η τεχνολογίες επικοινωνιών και πληροφορικής έχουν κάνει άλματα. Αρκεί σήμερα η τοποθέτηση μιας συσκευής υβριδικών (4/5G και Satellite) αμφίδρομων επικοινωνιών που ενσωματώνουν και κάθε είδους sensors και αυτοματισμούς (κόστους 200-300ευρω εκάστη...) σε κάθε σεισμό, κλειδί ή φανοστάτη για να τα κάνει όλα αυτά μέρος ενός Ιnternet of Things (IoT) (ενδεικτικά δες και στο *). Πράγμα που μπορεί να επιτρέπει στα ίδια τα τρένα να φρενάρουν μόνα τους και για την αποφυγή συγκρούσεων, ή να επιβεβαιώνουν αυτόματα και τι μεταφέρουν (349 ή 487 επιβάτες, ξυλόλιο και οβίδες** ή μπουκάλια κλπ) για την τήρηση των αντίστοιχων πρωτοκόλλων ασφάλειας κλπ. 
 
Με την συνδρομή και σε μια διαθέσιμη υπηρεσία τηλε-εποπτείας των υποδομών, μέσω των δικτύων των Ευρωπαϊκών δορυφόρων και μικρο-δορυφόρων και για να επιθεωρούν συνεχώς και την κατάσταση των υποδομών (με ακρίβεια εκατοστού), δηλαδή με μερικά κατοστάρικα (!) ευρώ τον μήνα ακόμα, το σύστημα ξέρει έτσι και αν έπεσαν τίποτα κλαδιά στις ράγες ή αν μπήκαν πάλι τα πρόβατα να βοσκίσουν δίπλα στις γραμμές ή αν χάλασε το σύστημα με τις μπάρες σε μια διάβαση.
 
Μόνο επί ενός τέτοιου συστήματος θα μπορούσε να το παίξει έξυπνος εκείνος ο GPTίδης ή τα μεγαλύτερα ξαδέρφια του, αυτά που διαχειρίζονται σήμερα έτσι τα πυκνά δίκτυα των high speed τρένων, όπως αυτά της Κίνας ή της Γαλλίας. 
 
Διαφορετικά θα είναι όσο βλαξ είναι και το κάθε αγράμματο παπαγαλάκι, που προσπαθεί να μας πείσει ότι για όλα φταίει ένας σταθμάρχης, υποτιμώντας την νοημοσύνη μας.
(Στην φωτό μέρος του ελληνικού συστήματος "τηλεδιοίκησης" τρένων των ετών 1894, 1924, 2024...)
 
Απλά πράγματα πλέον, καθημερινά ΕΔΩ.

** Ξυλόλιο (λαθρεμπόριο καυσίμων) και οβίδες...μόνο ένας βλάξ θα μετέφερε μαζί. Σίγουρα ένας ΕΚΡΗΚΤΙΚΟΣ συνδυασμός.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

θα την γράψω την κακία μου,αλλά δεν κρατιέμαι.....
Η χαρά των Ρομά θα είναι αυτά τα συστήματα κ.Λύκαστρε
ΞΕΝΟΔΟΧΩΦ