ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ :
H Αίγυπτος, τα παράδοξα και αδιέξοδα της τρέχουσας Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, ένας τουρίστας και κάτι...γάτες.
Η Αίγυπτος θεωρείται ως σημαντικός παίκτης όσον αφορά τη σταθερότητα της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο, από την κλιμακούμενη σύγκρουση στις γειτονικές χώρες έως τις οικονομικές πιέσεις και τις στρατηγικές απειλές που δέχεται, η Αίγυπτος βρίσκεται τώρα μέσα ένα περίπλοκο γεωπολιτικό τοπίο.
Κεντρική θέση σε αυτές τις ανησυχίες έχει να κάνει με τον αντίκτυπο των περιφερειακών συγκρούσεων στην γύρω περιοχή με την εθνική ασφάλεια της Αιγύπτου και στις εσωτερικές κοινωνικές ανισορροπίες, που θα μπορούσαν να φέρουν πάλι στο προσκήνιο τις φιλο-Τουρκικες φιλο-Πουτινικές δυνάμεις των Αδελφών Μουσουλμάνων και των παρακλαδιων του ISIS.
To πλέγμα των προβλημάτων της Αιγύπτου σήμερα περιλαμβάνει:
Την κατάσταση στη Γάζα και τις επιπτώσεις της στις αποφάσεις ασφάλειας και πολιτικής της Αιγύπτου.
Την Υεμένη και τους Χούτι, που θέτουν σε κίνδυνο την βασική αρτηρία της αιγυπτιακής οικονομίας, την Διώρυγα του Σουέζ,
Τον Σουδανικό εμφύλιο πόλεμο, που εκτός από την αύξηση των από εκεί μεταναστευτικων ροών προς την Αίγυπτο, θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια πιθανή δεύτερη διχοτόμηση του Σουδάν. Αυτή η σύγκρουση, στην οποία εμπλέκεται άμεσα και η Τουρκία και η Ρωσία, καθυστερεί την ολοκλήρωση των έργων μεταφοράς και ενός νέου μεγακοιτάσματος φυσικού αερίου, μεγέθους ανάλογου της Σαουδικής Αραβίας, προς την διψασμένη ΕΕ μέσω της Αιγύπτου.
Το εύθραυστο κράτος στη Λιβύη:
Στην Λιβυκή τεταμένη ατμόσφαιρα, κάθε μέρος είναι έτοιμο να αδράξει κάθε ευκαιρία για να κερδίσει ένα πλεονέκτημα. Αυτή η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα απαιτεί επαγρύπνηση ασφάλειας και πιθανή επέμβαση κατά μήκος των δυτικών συνόρων της Αιγύπτου. Τα προληπτικά μέτρα της Αιγύπτου ήταν μέχρι τώρα εμφανή, ιδίως όταν η Τουρκία υποστήριξε τη Δυτική Λιβύη. Χωρίς την επέμβαση του αιγυπτιακού στρατού για λογαριασμό της Ανατολικής Λιβύης, τα δυτικά σύνορα της Αιγύπτου θα ήταν εκτεθειμένα σε σημαντικούς κινδύνους. Κατά συνέπεια, η Αίγυπτος πρέπει να διατηρήσει μια κατάσταση ετοιμότητας να ανταποκριθεί αποφασιστικά σε αυτές τις εξελισσόμενες περιφερειακές δυναμικές.
Στην Αιθιοπία: Το αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Αιγύπτου και Αιθιοπίας για το GERD (Grand Ethiopian Renaissance Dam). Αυτή η διαμάχη αποτελεί σημαντική απειλή για την Αίγυπτο, επηρεάζοντας δυνητικά τους κρίσιμους υδάτινους πόρους της. Η διαμάχη προέκυψε μετά την Αραβική Άνοιξη το 2011, όταν η Αιθιοπία αξιοποίησε την αστάθεια εντός της Αιγύπτου και πήρε τις σχετικές αποφάσεις.
Ο American Silk Road:
Η Ουάσιγκτον αποκάλυψε σχέδια για μια νέα εμπορική οδό ως εναλλακτική στη Διώρυγα του Σουέζ, προτείνοντας ένα μονοπάτι που ξεκινά κατά μήκος των νότιων ευρωπαϊκών ακτών στη Μεσόγειο και εκτείνεται μέσω του Ισραήλ, της Ιορδανίας, της Σαουδικής Αραβίας, των ΗΑΕ και φτάνει ακόμη και στην Ινδία. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν δηλώσει ανοιχτά ότι αυτή η πρωτοβουλία έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσει τον κινεζικό και ρωσικό δρόμο του μεταξιού. Η έναρξη του έργου έχει αναβληθεί εν αναμονή της επίλυσης της σύγκρουσης στη Γάζα, αλλά αναμένεται να αποκτήσει ξανά δυναμική, ιδίως υπό το φως των επιθέσεων των Χούτι στο στενό Μπαμπ ελ Μάντεμπ. Ο λεγόμενος Αμερικανικός Δρόμος του Μεταξιού φαίνεται να είναι στρατηγικά τοποθετημένος ως υποκατάστατο του παραδοσιακού περάσματος της Ερυθράς Θάλασσας.
Η ένταση στις σχέσεις Αιγύπτου-Σαουδικής Αραβίας
Αυτή προέρχεται από την διστακτικότητα της Αιγύπτου να μεταφέρει τα νησιά Τιράν και Σαναφίρ στη Σαουδική Αραβία, τη μειωμένη οικονομική στήριξη σε επενδύσεις της τελευταίας στην Αίγυπτο και σε σποραδικές εντάσεις που αντικατοπτρίζονται στις αλληλεπιδράσεις των μέσων ενημέρωσης. Αυτή η δυναμική υποδηλώνει μια βαθύτερη αντιπαλότητα μεταξύ των δύο αραβικών δυνάμεων. Η Αίγυπτος, εκτός από τον πονοκέφαλο που της δημιουργεί ο Δρόμος Ινδίας-Σαουδικής Αραβίας-Ισραηλ-ΕΕ, έχει να αντιμετωπίσει τις εύθραυστες ισορροπίες εντός της ομάδας των BRICS+, στην οποία έχει αιτηθεί για να συμμετάσχει ως η 8η οικονομική δύναμη στον πλανήτη το 2050. Τότε, η οικονομική ισχύς της, αλλά και της ανταγωνιστικής της Τουρκίας και της Σαουδικής Αραβίας, θα "παίζουν" γύρω από αυτή την 8η θέση.
Οικονομικές προκλήσεις που επηρεάζουν +100 εκατομμύρια ανθρώπους. Η Αίγυπτος αντιμετωπίζει ένα απότομο δημοσιονομικό έλλειμμα, που προβλέπεται σε 824,4 δισεκατομμύρια αιγυπτιακές λίρες για το οικονομικό έτος 2023/24. Ο πληθωρισμός έχει εκτιναχθεί σε επίπεδα ρεκόρ, με τον μετρούμενο πληθωρισμό να αγγίζει το 35,7% τον περασμένο Ιούνιο, επιδεινώνοντας την κρίση κόστους ζωής. Η αξία της αιγυπτιακής λίρας έχει υποχωρήσει σημαντικά, συμβάλλοντας στην οικονομική πίεση σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού και της διώρυγας του Σουέζ, ενώ η επισιτιστική της ασφάλεια συνεχίζει να εξαρτιέται από τα παιχνίδια του Πουτιν και της Τουρκίας με τα σιτάρια της Ουκρανίας. Μέχρι τώρα, τα έσοδα της Αιγύπτου από τις εξαγωγές φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Νότια της Κρήτης δεν επαρκούν για να σταθεροποιήσουν την οικονομία της, αφού αυτοί οι ενεργειακοί πόροι χρησιμοποιούνται κυρίως για την κάλυψη των αυξημένων εσωτερικών αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια, που δεν ικανοποιείται πλέον από το υδάτινο δυναμικό του Νείλου λόγω και της Αιθιοπίας και της κλιματικής κρίσης.
Η εμπλοκή πάλι του ΔΝΤ την περασμένη εβδομάδα και η ενίσχυση και από την ΕΕ με άλλα 7,5δισ για να αποφευχθεί μια Αιγυπτιακή χρεοκοπία, μάλλον συνοδεύονται και από όρους που δεν συμβαδίζουν πάντα με τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης Σισσι.
Έτσι, θα μπορούσε πχ να υπερκεραστει τώρα η απροθυμία της Αιγύπτου να προχωρήσει σε συνολική διευθέτηση της ΑΟΖ της με την δική μας (το έχει κάνει ήδη με την Κύπρο που είναι σοβαρό κράτος και έχει νομοθετημένη ΑΟΖ). Το 20 η Αίγυπτος επίσημα δικαιολογήθηκε με το "να δούμε πως θα πάει το πράγμα στην Συρία". Και έτσι δεν πήρε θέση στην Ελληνοτουρκική διαμάχη περί του αν θα έχει ΑΟΖ το Καστελόριζο, αφήνοντας ανοιχτές όλες τις επιλογές της:
Να υπογράψει μια ολοκληρωμένη διευθέτηση με εμάς ή να το κάνει με την Τουρκία για το τμήμα που δεν συμφωνήθηκε σήμερα;; Πνίγοντας έτσι το Καστελόριζο μέσα σε μια Τούρκο-Αιγυπτιακή ΑΟΖ που θα έχει πλήρη δικαιώματα στα επιβεβαιωμένα ενεργειακά κοιτάσματα της περιοχής.
Από τι θα εξαρτηθεί τώρα το κατά που θα γύρει τελικά;;
Η νεκρανάσταση του αγωγού Κατάρ-Τουρκίας, πάγωσε το 18 από τον Τραμπ λόγω της σοβαρής εμπλοκής του ISIS και στην χρηματοδότηση του (μέσω Κατάρ και Τουρκίας) και λόγω του ελέγχου των περασμάτων του από την Συρία, όπου διατηρεί σοβαρά ερείσματα και η Ρωσία.
Η Τουρκία μάταια έριξε για λίγο τις ελπίδες της στον Μπάιντεν για "ξεμπλοκ", αφού ήταν project έμπνευσης Χιλαρυ Κλίντον.
Αλλά επειδή σε αυτά τα θέματα τις αποφάσεις τις λαμβάνει το Βαθύ κράτος του Θείου Σαμ, όπως αναμενόταν αυτός ο αγωγός, που είναι και η αιτία του Συριακού δράματος, δεν θα γίνει ποτέ!Αντ' αυτού, είναι πολύ πιθανότερος ένας αγωγός από τα ΗΑΕ μεχρι το Ισραήλ για να ξεδιψάσει την ενεργειακά εξαρτημένη ΕΕ, αφού και το ανταγωνιστικό αέριο των χωρών του Κόλπου, του Ιράν, ήδη οδεύει ανατολικά προς την ενεργοβορο Κίνα. Αυτό υλοποιείται σήμερα από τον Αμερικανικό "δρόμο του Μεταξιού", που παρακάμπτει και την Αίγυπτο και την Τουρκία.
Θα μπει, απ ότι φαίνεται, στην ημερήσια διάταξη να πορευτεί το Αραβικό αέριο προς την ΕΕ αφού αρχίσουν να εξαντλούνται τα αποθέματα αερίου του Τέξας, που μεταφέρονται στην ΕΕ με πλοία LNG για να σπάει το μονοπώλιο της Ρωσίας. Μιας Ρωσίας που τελικά δεν κατάφερε να ξεμπλοκάρει τον Γερμανορωσικό Nordstream2, και που μετά την εισβολή της στην Ουκρανία έχει γύρει μονοπατα προς την Κίνα.
Έτσι ο EastMed, ως φυσική συνέχεια του αγωγού ΗΑΕ-Ισραηλ, συνεχίζει να είναι μια ρεαλιστική λύση στην γεωστρατηγική και ενεργειακή σκακιέρα,, αλλά και λύση και για μερικά προβλήματα της Αιγύπτου, όπως αυτά αναλύθηκαν πιο πάνω.
Κάτω από αυτές τις εξελίξεις, η αιγυπτιακή πλάστιγγα έδειξε να γέρνει υπέρ της Ελλάδας και προς τον EastMed. Όπως συμφωνήθηκε επί Τσιπρα-Κοτζια για την μεταφορά του αερίου της Αν. Μεσογείου για να καλύψει το 12-14% των αναγκών της ΕΕ για καμιά 30αρια χρόνια. Υπογράφτηκε μεν η συμφωνία μερικής διευθέτησης των μεταξύ μας ΑΟΖ από τον Δενδια, αλλά με μερική επήρεια σε αυτήν της Κρήτης και των νησιών των Δωδεκανησων και με μηδενική του Καστελόριζου, κάτω από το δικό μας "άγχος" να ακυρωθεί έτσι το Τουρκοκυπριακό σύμφωνο, που φαίνεται ότι ήταν μια εξαιρετική Τουρκική μπλόφα.
Ο Ερντογαν άδραξε την ευκαιρία και, χωρίς σοβαρή Ελληνική αντίδραση, γκριζαρισε το καλοκαίρι του 21 όλη την περιοχή που άφηνε ακάλυπτη η Ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία του Δενδια. Έτσι ο "κουμπάρος "υπολογίζει ότι μετά την Χάγη σε μια "λύση πακέτο", ότι θα κερδίσει και αυτή την θαλάσσια έκταση και την πλήρη ομηρία της Κύπρου!. Με απώτερο στόχο την εκτροπή και του EastMed μέσω των Κατεχομενων της Κύπρου, προς τις βάνες ελέγχου της Τουρκίας. Όλα αυτά, με τις πλάτες τότε της Μερκελ, σήμερα μόνον του Πούτιν, που βρίσκονται κυριολεκτικά από πίσω από τον Ερντογάν.
Η Αίγυπτος τότε υπολόγιζε, αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, να υπογράψει με τον λιγότερο ηττημένο ή και με τους δυο έχοντας κυρίαρχη θέση! Μέχρι τότε, μια καλωδιακή σύνδεση με την Πελοπόννησο για μεταφορά ηλεκτρισμού, που παράγεται από το φυσικό αέριο που εξορυσσει στην δική της ΑΟΖ, τις έδινε επιπρόσθετους λόγους να ...μην αγχώνεται. Ούτε για τον EastMed ούτε για την υπόλοιπη ΑΟΖ. Άρχοντες ήταν μέχρι τώρα οι φίλοι Αιγύπτιοι! Aλλα ποιόν ηλεκτρισμό ακριβώς;; Αυτόν που δεν φτάνει τώρα ούτε για την εσωτερική της κατανάλωση;;
Η άλλη παράμετρος
Αυτή καθορίζεται κυρίως από τα συμφέροντα χορηγών των συνιστωσών της ΝΔ και, δευτερευοντως, από ιδεοληψίες επί της οικονομικής πολιτικής, που τους έστρεψαν στην αποδοχή της επιδιαιτησιας της Μερκελ και στα ελληνοτουρκικά μέχρι το 21 και σε μια θεαματική "κωλοτουμπα" τώρα, βλέποντας που οδηγούσε αυτο. Κωλοτουμπα όμως που δεν συνοδεύτηκε μέχρι τώρα και από την χάραξη μιας μέσο μακροχρόνιας εθνικής στρατηγικής για όλα όσα μας αφορούν. Συνήθως στις σχετικές διεθνείς διασκέψεις ο ΥπΕξ ενημερώνεται για το τι θα πρέπει να υπογράψει στο αεροπλάνο, ενώ οι παρουσίες του Μητσοτάκη σε διεθνείς συναντήσεις δεν πείθουν ακόμη κανένα για την πολιτική του τουρίστα.
Γιατί;;
Εδώ συνεχίζει να υπάρχει ένα παράδοξο, μια σοβαρή αντίφαση, που είναι πλέον ορατή!
Όι βασικοί χορηγοί του κυβερνώντος κόμματος είναι 6-7 εφοπλιστές πλοίων μεταφοράς LNG κυρίως. Άνθρωποι που ελέγχουν τον μεγαλύτερο στόλο LNG στον κόσμο, μεταφέροντας κυρίως αέριο από τις ΗΠΑ και το Κατάρ! Ακούνε "αγωγοί αερίου" και παθαίνουν ίκτερο!
Κάνουν και θα κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους για να εκτροχιαστούν και οι εξορύξεις (ήδη έχουν φάει μπαν από το Σχέδιο Πισαριδη) και, φυσικά, ο EastMed. Μια χαρά μπορούν να μεταφέρουν όσο εξορύσεται και από την Αίγυπτο και το Ισραήλ από τον σταθμό υγροποιησης αερίου στην Αλεξάνδρεια, που ήδη λειτουργεί. Όσο από πιο μακριά τα φορτία τόσο πιο καλά και τα κέρδη, λένε, του Τέξας είναι τα πιο κερδοφόρα. Και βάζουν πλάτη τώρα σε ένα κόμμα που ξέρει να πουλάει μόνο ψευδεπίγραφα το πατρίς-θρησκεία, ευελπιστώντας στο να μην αποτύχει ο Ερντογάν στις γεωπολιτικές του ακροβασιες σχεδόν στον μισό πλανήτη. Αλλά με ορατό τον κίνδυνο μιας πιθανής απώλειας εθνικού μας χώρου και κυριαρχίας. Υποψήφιοι "εθνικοί ευεργεται" ένα πράμα !
Πάνω ακριβώς σε αυτή την αντίθεση γεωστρατηγικων και οικονομικών συμφερόντων με τις ιδεολογίες, που δεν μπορεί να κρυφτεί δραπετεύοντας πίσω από την σκόνη των Πρασινάλογων μιας δήθεν Πράσινης Ανάπτυξης, πιστεύω ότι θα κριθούν όμως και οι πολιτικές μας εξελίξεις μέσα σε αυτό το καλοκαίρι και εδώ. Μετά τις ευρωεκλογές, μάλλον θα έχουμε και άλλες διασπάσεις και δράματα. Αν φυσικά δεν σκάσει μέχρι τότε καμία κρίση με παγκόσμια τσουναμι και κάνει τα πάντα σχέδια επί χάρτου και το "χαρτί" που τα κινεί, αέρα κοπανιστό.
Εν κατακλείδι, οι Αιγύπτιοι σήμερα μέχρι τώρα αποδείχτηκαν γατόνια έχοντας μάλλον "διαβάσει" σωστά μέχρι το 20 και σε βάθος όλα τα πιο πάνω. Κέρδισαν χρόνο και αυτοί, με τρόπο που λειτούργησε πολύ αποδοτικά υπέρ τους. Έχουν παράδοση εξ άλλου στις γάτες, το ιερό τους ζώο κάποτε.
Ίσως
η κυβερνητική εμπειρία κάποιων, που τώρα μάλλον ξέρουν πολύ καλύτερά
πως παίζεται το παιχνίδι μέσα και έξω, να τος επιτρέψει να ξεπεράσουνεπιτέλους και τελεσίδικα τις Σημιτικές παγίδες και να διορθώσει, ότι
διορθώνεται, και στα εθνικά, εκμεταλλευόμενοι την κατάρρευση της
ιδεολογίας των πολιτικών του αντιπάλων παγκοσμίως. Αυτό, μαζί με τις αντιφάσεις των εγχώριων νεοφιλελε στην εξωτερική πολιτική "τουρίστα ", θα τους οδηγήσει, με μαθηματική ακρίβεια, να καταρρεύσουν με πάταγο. Πότε;; Όσο το γρηγορότερο τόσο και καλύτερα.
Ελπίζω με τις όσο το δυνατόν λιγότερες ζημιές και απώλειες και στα εθνικά μας ζητήματα, που πλέον είναι άρρηκτα συνδεδεμένα και με το αν θα έχουμε, επιτέλους, σοβαρή ανάπτυξη ή θα κάνουμε τις γατούλες εισάγοντας εξάρτηση για την παραγωγή ενός μεταμοντέρνου ραγιαδισμού για τα συμφέροντα ή τις ιδεοληψίες πολύ λίγων.
1 σχόλιο:
πάντως κ.Λύκαστρε, τα μισά προβλήματα στην αρχή της λίστας, ο νομπελίστας εγκληματίας πολέμου τα έκανε με τον νυν ΥπΕξ, την κερατωμένη που έχασε από τον πορτοκαλί, τον πρώην πρέζβη σε μας που πήγε ΝΑνατολικότερα και η προσφάτως παραιτηθείσα.
Επίσης, κάπου πήρε το μάτι μου ότι ακυρώθηκε από την €υρωπε'ι'κή €νεση το καλώδιο Ισραήλ-Κύπρος-Κρήτη
Δημοσίευση σχολίου