ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2025

ΤΡΕΙΣ ΗΤΤΕΣ ΚΑΙ ΚΆΤΙ ΤΡΕΛΙΤΣΕΣ

 

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ :

ΤΡΕΙΣ ΗΤΤΕΣ ΚΑΙ ΚΆΤΙ ΤΡΕΛΙΤΣΕΣ

Υπάρχει μια διεθνής διαμάχη για το νερό στον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό που σχετίζεται με το παγκόσμιο εμπόριο.
 
Η κυβέρνηση του Καναδά έχει ταξινομήσει τα ύδατα του Northwest Passage, της κόκκινης διαδρομής στον χάρτη απ όπου μπορεί να συνδεθεί το εμπόριο μεταξύ Ασιας και Βόρειας Αμερικής, ως εσωτερικά ύδατα του Καναδά. Κηρύχθηκε μετά τη Διακήρυξη της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας ( UNCLOS ), δίνοντας στον Καναδά το δικαίωμα να απαγορεύει τη διέλευση μέσω αυτών των υδάτων αλλά και μέρος της ΑΟΖ του.
 
Ωστόσο, χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες ευρωπαϊκές χώρες ισχυρίζονται ότι αυτά τα ύδατα αποτελούν μέρος του Διεθνούς Στενού. Σημαίνει ότι κάθε ξένο σκάφος έχει δικαίωμα εύκολης διέλευσης. Δεν έχουν ακόμη καταφέρει οι λεγόμενες Αρκτικής Χώρες, στις οποίες περίεργος συμμετέχει και η Κίνα, να καταλήξουν σε φιλική λύση σε αυτά τα επίμαχα ζητήματα.
 
Η υπερθέρμανση του πλανήτη και η κλιματική αλλαγή οδήγησαν σε αραίωση του καλύμματος πάγου του Βορειοδυτικού Περάσματος. Ταυτόχρονα θα ανοίξει το Passage για αυξανόμενες περιόδους και θα δημιουργήσει μια δυνητικά ελκυστική ναυτιλιακή διαδρομή.
 
Το 2007, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος επιβεβαίωσε ότι μια ταχεία απώλεια πάγου* είχε αποκαλύψει το Πέρασμα. Κατέγραψε επίσης μια τεράστια απώλεια πάγου. Αυτή η συρρικνούμενη κάλυψη πάγου καθιστά το Βορειοδυτικό Πέρασμα σχεδόν πλήρως πλωτό από τον Μάιο μέχρι τον Νοέμβριο, δεδομένο που θα έχει τεράστιες γεωπολιτικές επιπτώσεις για τις γειτονικές χώρες.
 
Η Διώρυγα του Παναμά συνδέει τον Ατλαντικό Ωκεανό και τον γιγάντιο Ειρηνικό Ωκεανό. Ελάφρυνε το βάρος να βρεθεί μια συντομότερη διαδρομή από τη Δύση προς την Ανατολή στα πάνω από 100 χρονια που λειτουργεί. Ωστόσο, με το λιώσιμο των πάγων, το Northwest Passage παρουσίασε μια ακόμη μεγαλύτερη συντόμευση για τη ναυτιλία μέσω του Βορειοδυτικού Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού, μειώνοντας την απόσταση κατά περισσότερα από 4.000 μίλια. Ένα container από την Σανγκάη μπορεί να φτάσει στην Νέα Υόρκη σε 14 ημέρες, έναντι των 29 που απαιτούνται κατ ελάχιστο από άλλες διαδρομές (μέσω του ΣανΦραντζισκο και μετά οδικά ή μέσω του Παναμά).
 
Ανάλογες είναι και οι συντομεύσεις των διαδρομών από το Νότιο Πέρασμα, η πράσινη γραμμή στον χάρτη, που αφορά τα φορτία ανάμεσα στην Ασία και την Βόρεια Ευρώπη κυρίως, και που ελέγχεται κυρίως από την Ρωσία.
 
Τα δύο αυτά Περάσματα χρησιμοποιούνται ήδη από πολλά εμπορικά θαλάσσια πλοία, που όμως δεν αναμένεται να μεταφέρουν περισσότερο από το 5% του διακινούμενου φορτίου μέσω θαλασσών μέχρι το 2050, σύμφωνα με τις μελέτες των ναυτιλιακών οργανισμών.
 
Η Γροιλανδία, που διοικητικά ανήκει στην Δανία και στην ΕΕ, δεσπόζει και στα δύο αυτά περάσματα. Ο ορυκτός της πλούτος που αναδεικνύεται κάτω από τους πάγους (υδρογονάνθρακες και κρίσιμα στρατηγικά μέταλλα της λεγόμενης Πράσινης Μετάβασης), έχουν προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον της Κίνας και των ΗΠΑ, με την δεύτερη να διατηρεί από την δεκαετία του 50 και τουλάχιστον μία μεγάλη Βάση στο νησί στα πλαίσια διμερούς συμφωνίας με την Δανία.
 
Είναι προφανές ότι οι πρόσφατες "απειλές" του Τραμπ κατά του Παναμά, του Καναδά που καλείται να γίνει η 51 πολιτεία των ΗΠΑ (αλλιώς θα τον ταράξει στους δασμούς, λέει) και οι προτάσεις εξαγοράς της Γροιλανδίας από την Δανία προβάλουν επικοινωνιακά όλα τα πιο πάνω. 
 
Αλλά μάλλον αυτό γίνεται για λόγους εσωτερικής κατανάλωσης από τους δεξιούς υποστηρικτές του Τραμπ, που πρέπει τώρα να στραφεί άλλου η προσοχή τους, σε προσαρτήσεις, εξαγορές και καταπατήσεις του διεθνούς δικαίου με μία επανάληψη της χιτλερικής πατέντας περί "ζωτικού χώρου" που θα κάνει έτσι την Αμερική μεγάλη πάλι, λέει. 
 
Με μια ακόμα μείζονα πολεμική ήττα των ΗΠΑ στην Ουκρανία, την τρίτη στην σειρά μετά το Βιετνάμ και το Αφγανιστάν, θα είναι πολύ δύσκολο να διατηρηθεί και στο εσωτερικό ακροατήριο του Τραμπ η ιδέα της παντοδύναμης μονής υπερδύναμη με πυροτεχνήματα περί MAGA.
 
Έτσι ήρθε η ώρα για "τρελίτσες" κενές ουσιαστικού περιεχόμενου, μόνο και μόνο για να κερδηθούν διαπραγματευτικές θέσεις στους εμπορικούς και τον παγκόσμιο νομισματικό πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2021.
 
Όπως σας έχουμε γράψει....η Γροιλανδία θα πρασινίσει. Δεν θα είναι στο μέλλον παγωμένη.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ενίσταμαι! Η πατέντα είναι καθαρά πουριτανική και υπάρχει από τότε που οι Αμερικάνοι διέσχισαν τον Μισισσιπή και καταπίνουν τις κτήσεις των ευρω-μπουρδέλων με το απλό δίλημμα "δολάρια ή πεζοναύτες". Αν τώρα οι ευρωπέη νομίζουν ότι θα υπερασπιστούν τις κτήσεις τους με χαρτοφύλακες, κολλάρα και λίστες της ζήμενς, τότε δεν τους φταίει ο Τραμπάκουλας. Αν όντως θέλει αυτές τις χώρες, θα τις καταπιεί για πλάκα. Αφού πρώτα καταπιεί και ένα μπέρμποκ... συγνώμη... ένα μπέρμπον, ήθελα να πω.

Ανώνυμος είπε...

"* Όπως σας έχουμε γράψει....η Γροιλανδία θα πρασινίσει. Δεν θα είναι στο μέλλον παγωμένη. "

Ο βόρειος μαγνητικός πόλος πάντως επιταχύνει κάθε μέρα την κίνηση του προς την Σιβηρία.....

Βλακεία τεραστιων διαστάσεων θα κάνουν οι ευρωπαίοι αν αφήσουν ένα τέτοιο τεράστιο νησί,να περάσει στα χερια των τζώνηδων.....

Απλός ανώνυμος σχολιαστής