ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή, 25 Αυγούστου 2019

Αυτό που είμαστε. Του Ίρβιν Γιάλομ

ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ : Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπουμε από έναν Ιουδαίο των Η.Π.Α. να κατακρίνει μέσω του ελληνικού πνεύματος, τα ιδιώματα της φυλής του. Να υποθέσω όμως ότι ως ψυχίατρος όσο αφορά τους ομόφυλους του, έχει αποτύχει!
 Ποιος από μας δεν έχει γνωρίσει κάποιον άνθρωπο (ίσως τον ίδιο μας τον εαυτό) που να είναι τόσο στραμμένος προς τα έξω, τόσο απορροφημένος στη συσσώρευση αγαθών ή στο τι σκέφτονται οι άλλοι, ώστε να χάνει κάθε αίσθηση του εαυτού του; Ένας τέτοιος άνθρωπος, όταν του τίθεται κάποιο ερώτημα, αναζητεί την απάντηση προς τα έξω κι όχι προς τα μέσα. Διατρέχει δηλαδή τα πρόσωπα των άλλων, για να μαντέψει ποιά απάντηση επιθυμούν ή περιμένουν.



Για έναν τέτοιον άνθρωπο θεωρώ χρήσιμο να συνοψίσω μια τριάδα δοκιμίων που έγραψε ο Σοπενάουερ προς το τέλος της ζωής του. (Για όποιον έχει φιλοσοφικές τάσεις είναι γραμμένα σε γλώσσα σαφή και προσβάσιμη στον μη ειδικό). Βασικά τα δοκίμια τονίζουν ότι το μόνο που μετράει είναι αυτό που το άτομο είναι.
Ούτε ο πλούτος ούτε τα υλικά αγαθά ούτε η κοινωνική θέση ούτε η καλή φήμη φέρνουν την ευτυχία. Αν και οι σκέψεις αυτές δεν αφορούν συγκεκριμένα τα υπαρξιακά θέματα, παρ’ όλ’ αυτά μας βοηθούν να μετακινηθούμε από ένα επιφανειακό επίπεδο προς βαθύτερα ζητήματα.

1. Αυτό που κατέχουμε.
Τα υλικά αγαθά είνα απατηλά. Ο Σοπενάουερ υποστηρίζει πολύ κομψά ότι η συσσώρευση πλούτου και αγαθών είναι ατελείωτη και δεν προσφέρει ικανοποίηση. Όσο περισσότερα κατέχουμε, τόσο πολλαπλασιάζονται οι απαιτήσεις μας. Ο πλούτος είναι σαν το νερό της θάλασσας: όσο περισσότερο πίνουμε, τόσο πιο πολύ διψάμε. Στο τέλος δεν κατέχουμε εμείς τα αγαθά μας – μας κατέχουν εκείνα.
2. Αυτό που αντιπροσωπεύουμε στα μάτια των άλλων.
Η φήμη είναι το ίδιο εφήμερη όσο και τα υλικά πλούτη. Ο Σοπενάουερ γράφει: “Οι μισές μας ανησυχίες και αγωνίες έχουν προέλθει από την έγνοια μας για τις γνώμες των άλλων… πρέπει να βγάλουμε αυτό το αγκάθι απ’ τη σάρκα μας”. Είναι τόσο ισχυρή η παρόρμηση να κάνουμε μια καλή εμφάνιση, ώστε για μερικούς φυλακισμένους, την ώρα που βαδίζουν προς τον τόπο της εκτέλεσής τους, αυτό που κυρίως απασχολεί τη σκέψη τους είναι το ντύσιμο και οι τελευταίες τους χειρονομίες.
Η γνώμη των άλλων είναι ένα φάντασμα που μπορεί ανά πάσα στιγμή ν’ αλλάξει όψη. Οι γνώμες κρέμονται από μια κλωστή και μας υποδουλώνουν στο τι νομίζουν οι άλλοι, ή, ακόμα χειρότερα, στο τι φαίνεται να νομίζουν – γιατί ποτέ δεν μπορούμε να μάθουμε τι σκέφτονται πραγματικά.
3. Αυτό που είμαστε.
Μόνο αυτό που είμαστε έχει πραγματική αξία. Μια καλή συνείδηση, λέει ο Σοπενάουερ, αξίζει περισσότερο από μια καλή φήμη. Ο μεγαλύτερος στόχος μας θα έπρεπε να είναι η καλή υγεία κι ο πνευματικός πλούτος, ο οποίος οδηγεί σε ανεξάντλητα αποθέματα ιδεών, στην ανεξαρτησία και σε μια ηθική ζωή. Η ψυχική μας γαλήνη πηγάζει από τη γνώση ότι αυτό που μας αναστατώνει δεν είναι τα πράγματα, αλλά η ερμηνεία μας για τα πράγματα.
Αυτή η τελευταία σκέψη – ότι η ποιότητα της ζωής μας προσδιορίζεται από το πως ερμηνεύουμε τις εμπειρίες μας, όχι από τις ίδιες τις εμπειρίες – είναι ένα σημαντικό θεραπευτικό δόγμα που ανάγεται στην αρχαιότητα. Κεντρικό αξίωμα στη σχολή του στωικισμού, πέρασε από τον Ζήνωνα, τον Σενέκα, τον Μάρκο Αυρήλιο, τον Σπινόζα, τον Σοπενάουερ και τον Νίτσε κι έφτασε να γίνει θεμελιώδης έννοια τόσο στην ψυχοδυναμική όσο και στη γνωστική-συμπεριφορική ψυχοθεραπεία.
Από το βιβλίο του Irvin Yalom, Στον κήπο του Επίκουρου: αφήνοντας πίσω τον τρόμο του θανάτου, εκδόσεις Άγρα.

O Irvin D. Yalom (1931-) είναι επίτιμος καθηγητής ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Στάνφορντ των ΗΠΑ. Μαθητής και συνεργάτης του Rollo May, θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους, εν ζωή, εκπροσώπους της υπαρξιακής σχολής στην ψυχιατρική και είναι συγγραφέας του εγκυρότερου και πληρέστερου εγχειρίδιου υπαρξιακής ψυχοθεραπείας (“Existential Psychotherapy”). Το πρώτο του βιβλίο, “Theory and Practice of Group Psychotherapy”, έχει μεταφραστεί σε 14 γλώσσες και αποτελεί βασικό διδακτικό εγχειρίδιο σε πολλές σχολές ψυχιατρικής και ψυχοθεραπείας.
  Πηγή: tvxs.gr

2 σχόλια:

ΑΡΡΙΩΝ είπε...

Ο πλούτος λύνει όλα τα προβλήματα του ανθρώπου εκτός εκείνων που ο ίδιος δημιουργεί. και τα οποία είναι ουκ ολίγα.

Η φήμη είναι μια θεά. (Ησίοδος.) Ευεργέτις αλλά και κακεργέτις και ενίοτε άδικος (όρα Παλαμήδης) όσο και λίαν ευάλωτος εις τον φθόνον ανθρώπων και θεών.

Κάποτε είπεν ο Ξέρξης δια την γενναίαν Αρτεμισίαν ήτις εβεβλήκει τους φακούς επαφής εις τους κεκορδωμένους πλην ορνιθοψύχους στρατηγούς αυτού. ¨Αι γυναίκες γεγόνασιν άνδρες...¨
Όπερ παρ' ημίν μεθερμηνευόμενον: ¨Οι Εβραίοι γεγόνασι Έλληνες (υπό του κοσμικού αυτών πνεύματος ευγενώς εμπνεόμενοι), οι δε Έλληνες Χατζηέλληνες ως αν έλεγεν και ο ημέτερος Λιαντίνης.

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ είπε...

Φίλτατε και αγαπητέ φίλε, ορθώς τα λέγεις....απλά να συμπληρώσω μόνο ότι ...η ιδανική Πολιτεία είναι μέσα μας , και ο "Νόμος" της είναι αποκλειστικά δικός μας. Η αυτοπειθαρχία και η Δικαιοσύνη είναι ο "Νόμος"....δεν πρέπει να αφήσουμε ποτέ στην ύλη να υποδουλώσει το πνεύμα μας. Το ξέρω ότι εσύ, εγώ και κάποιοι άλλοι λίγοι δεν θα το επιτρέψουμε....οι περισσότεροι εκεί έξω όμως, έχουν για θεό τους το...ΧΡΗΜΑ.

Αυτό που γνωρίζω είναι το ΧΡΗΜΑ είναι ΕΡΓΑΛΕΙΟ....αλλά κάθε εργαλείο έχει διττή χρήση. Ο καλός ο "μάστορας" ξέρει την χρήση του και πως να το χρησιμοποιεί.

…»Για να δείξουν τη δύναμη τους οι Ιουδαίοι θα καταβάλουν και θα υποδουλώσουν με την δολοφονία και τον εκφοβισμό έναν από τους λαούς της Ευρώπης. Προοδευτικός ΦΟΡΟΣ επί του κεφαλαίου και ΚΡΑΤΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ θα καταστρέψουν τους χριστιανούς, τους οποίους θα έχει ήδη ανηθικοποιήσει κάποια άθεη διδασκαλία, και η αναμενόμενη επί τόσα χρόνια ώρα, θα σημάνει»… Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών.

Αυτοί δεν είναι μαλάκες, γνωρίζουν πολύ καλά τι κάνουν και πως το κάνουν....μαντέψτε ποιος είναι αυτός ο λαός της Ευρώπης που έχουν υποδουλώσει με ΦΟΡΟΥΣ και ΚΡΑΤΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ.!!χαχαχαχα
Έρχεται όμως και το δικό τους ....ΑΝΤΙΠΕΠΟΝΘΟΣ.!!!