ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 23 Ιουλίου 2023

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (118)

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.

Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.

Είναι η γλώσσα των Θεών.

«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»

 (Κικέρων)

Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις

το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων

κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.

(Πλούταρχος) 

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (118)

1) ουσ. όριον (το) και ούρα (τα) τί σχέσι έχουν;

2)   ουσ. δίκη (η) και ουσ. διχασμός (ο) πώς σχετίζονται;

3) ουσ. απειλή (η). Η ετυμολογία της λ.

4) ρ. τρώγω,  ουσ. τρύγος (ο) και πρωκτός (ο) έχουν κοινή ρίζα και σημασία. Δηλαδή;


5) Τι κοινό έχει το ουσ. σκύλος και το επιθ. κυνικός και κυνικά (π.χ. καύματα);

6)  Εκπληκτικό αυτό που αναφέρει ο Όμηρος στην Ιλιάδα. ότι αθάνατοι (ανθρωποθεοί) σημαίνει αναίμονες (άνευ αίματος)! Πώς δηλαδή;

7)  αρχ.  επιρρήματα ¨εκ συγκοπής.¨ γνυξ, οδάξ, οκλαδόν (και πυξ, λαξ.) Τί σημαίνουν αυτά;  

8) ουσ. κίνδυνος (ο): Η ετυμολογία και ακριβής σημασία του.   

Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (117) ΕΔΩ.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.

1) Όριον (πρβ. όρος, ορίζων) = το π-έρας του οράν, της οράσεως. Τα ούρα = ο κώδιξ που ορίζει και ξεχ-ωρίζει τας ζώνας επιρροής, ιδιοκτησίας και νομής μεταξύ των ζώων.

2)  δί-κη και δι-χασμός προέρχονται εκ του αριθμητικού δύ. Δύο αι επιδικαζόμεναι πλευραί, δύο και αι διαιρούμεναι.

3) απειλή < από+ ειλή (< λοχή, πρβ. λέχος, λόχος, λεχώ,) = ο κίνδυνος από ενέδρας στήσιμο.

4) Η ρίζα τρ- (πρβ. τρ-ίζω, τρ-ίβω τρ-αύμα) δηλοί την διάλυσιν και την οργανικήν λειτουργίαν της μασήσεως των τροφών τόσον δια του στόματος όσον και του παχέος εντέρου.

5) Το δάγκωμα του καύσωνος (κυνικά καύματα) εξίσου οδυνηρό ως και το του σκύλου-κυνός.

6) αθάνατος < ανθάνατος < ανθαίματος < ανταίματος < αντιαίματος. Θνήσκω = αίμα εκχέω, ξεματώνω.

7) γνύξ < γόνυξ = γονατιστά. Οδάξ < οδόντα = δια των οδόντων  δαγκώνω. Οι φονευπολεμισταί της Ιλιάδος πέφτοντας δάγκωναν το χώμα (οδάξ) πριν ξεψυχήσουν.              

8) κίνδυνος < κινώ + δύν-αμι = αυτό που κινητοποιεί την αποκρουστική δύναμι του αμυνομένου.


3 σχόλια:

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ είπε...

1) ουσ. όριον (το) και ούρα (τα) τί σχέσι έχουν;

Λοιπόν θα το πω και μην γελάσετε.!!

Όριον= το σύνορο , το τέρμα, αρχή, άκρον, τέλος. Και ὁριοθετώ θέτω όρια, καθορίζω τα σύνορα μου. Ε έχετε δει λύκους και σκύλους πως οριοθετούν την περιοχή τους;; Το μαρκάρισμα με ούρα είναι η μέθοδος με την οποία οι σκύλοι και οι λύκοι οριοθετούν την περιοχή τους για να δηλώσουν ποια περιοχή είναι δική τους και μέχρι που φτάνουν τα όρια της.

Ανώνυμος είπε...

4)θα με μαλώσει ο λεξιθήρ, θα γελάσει ο οικοδεσπότης
Τρυγάει και τρώει τα κρατικά κονδύλια η οπή του πρωκτού του γνωστού γ@μόσογου
5)ο σκύλος στα αρχαία ονομαζόταν Κύνας.
Κυνικοί ήταν οι φιλόσοφοι που ζούσαν απέριττα και λιτά στα επίπεδα σκύλου: Κοιμόνταν στο χώμα, έτρωγαν ότι έβρισκαν, και "δάγκωναν" με τα λόγια τους όσους τους άξιζε
Ξενοδόχωφ

Ανώνυμος είπε...

υ.γ. "οκλαδόν"= καθιστός κάτω με σταυρωμένα τα πόδια,όπως οι ινδοί γκουρού (και οι ασκούντες τον Βουδδιστικό διαλογισμό), και Πυξ Λαξ, αν θυμάμαι καλά με κλωτσιές(=Λαξ , εκ του "λακτίσματος") και μπουνιές