ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Τρίτη 21 Απριλίου 2020

Ο COVID-19 ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο "ΕΚΤΕΛΕΣΤΗΣ" ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΙΟΥ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ.

Γράφει ο Λύκαστρος :

Όπως έχουμε ξαναγράψει ο κορωνoιός είναι ένα "εργαλείο". Κάθε εργαλείο όμως έχει διττή χρήση. Δεν έχει σημασία ποιος τον δημιούργησε και τον άφησε ελεύθερο, αλλά ποιος θα τον χρησιμοποιήσει και με ποιον τρόπο, για να κερδίσει την παρτίδα.!! Το καλό το εργαλείο όμως θέλει και τον κατάλληλο "μάστορα".
Ο δρόμος του μεταξιού για συντομία θα τον αποκαλούμε BRI είναι ένα εκτεταμένο σχέδιο για την ανάπτυξη διακρατικών υποδομών, που συνδέει πέντε ηπείρους μέσω χερσαίων και θαλάσσιων διαδρόμων και βιομηχανικών ομάδων.
Ξεκίνησε το 2013, αρχικά είχε προγραμματιστεί να αναβιώσει τις εμπορικές οδούς του Δρόμου του Μεταξιού μεταξύ της Ευρασίας και της Κίνας, αλλά το πεδίο εφαρμογής του BRI έχει έκτοτε επεκταθεί σε 138 χώρες, συμπεριλαμβανομένων 38 στην υποσαχάρια Αφρική και 18 στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική.!! Είναι ένα έργο τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας για την Κίνα . Και για αυτούς που βρίσκονται πίσω από αυτήν.


Πριν από την πανδημία, η Ασιατική Τράπεζα Ανάπτυξης υπολόγισε ότι οι ανάγκες χρηματοδότησης της υποδομής μόνο για την περιοχή της Ασίας θα ανέρχονταν σε 26 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030. Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλές χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος έβλεπαν τον BRI ως όχημα και  καταλύτη πολύ απαραίτητο για επένδυση σε έργα κεφαλαίου. Αν και τα κριτήρια για αυτό που πραγματικά αποτελεί το έργο του BRI δεν μπορούμε να τα καθορίσουμε με σαφήνεια, η σύνδεση ενός έργου με τον BRI περνάει μέσω ενός μνημονίου συμφωνίας  (MoU ή κάποιας άλλης συμφωνίας που παρέχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση από κινεζικές τράπεζες , καθώς και συνδέσεις με κινέζους εργολάβους και προμηθευτές που επιθυμούν να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας που τους παρέχεται.

 Ωστόσο, καθώς τα σύνορα άρχισαν να κλείνουν λόγω της πανδημίας, και οι κυβερνήσεις έκλεισαν τις μη απαραίτητες βιομηχανίες και ζήτησαν από τους πολίτες να μείνουν στο σπίτι τους, η πρόοδος του έργου σταμάτησε σε ορισμένες σημαντικές εξελίξεις του έργου. Οι περιορισμοί στη ροή των Κινέζων εργαζομένων και των κατασκευών έχουν αναφερθεί ως παράγοντες αναστολής και ή επιβράδυνση έργων στο Πακιστάν, την Καμπότζη, την Ινδονησία, τη Μιανμάρ και τη Μαλαισία.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Covid-19 προήλθε από το Wuhan της Κίνας, στα τέλη του περασμένου έτους, η χρήση μεγάλου αριθμού Κινέζων εργάτες οικοδομών σε έργα του BRI έχει γίνει πλέον αμφισβητούμενο ζήτημα σε ορισμένα έθνη, παρόλο που η Κίνα πέτυχε στο να περιορίσει τη διάδοση του κοροναϊό εντός των συνόρων της. Όμως κανείς πλέον δεν θέλει κινέζους εργάτες λόγω του ιού.!!

Αν ήμουν στην θέση του Προέδρου των Η.Π.Α Ν.Τράμπ, όλους αυτούς τους παράγοντες θα τους μελετούσα πολύ προσεκτικά, και θα φρόντιζα όσο μπορούσα να οδηγούσα σε καθυστερήσεις το έργο,  Ένα άλλο που θα έπρεπε να φροντίσει να μελετήσει πολύ καλά η Δύση είναι ότι οι αναπτυσσόμενες οικονομίες διατρέχουν κίνδυνο μη βιώσιμου χρέους για έργα που δεν είναι απαραίτητα προς το εθνικό τους συμφέρον. Για παράδειγμα, τον Δεκέμβριο του 2017 η Σρι Λάνκα παραχώρησε στο παρελθόν τον έλεγχο του λιμένα Hambantota 70% σε μια κινεζική κρατική εταιρεία με 99ετή μίσθωση, καθώς δεν μπόρεσε να εξυπηρετήσει δάνεια που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της στρατηγικής πύλης ύψους 1,3 δισ. Δολαρίων στον Ινδικό Ωκεανό. Αυτό μας αφορά και εμάς σαν χώρα, διότι παραχωρήσαμε το λιμάνι του Πειραιά στην Κίνα μέσω της Cosco.

Ίσως έχοντας υπόψη αυτό το παράδειγμα, το 2018 η Μυανμάρ διαπραγματεύτηκε εκ νέου το κόστος του λιμενικού έργου βαθέων υδάτων Kyaukpyu από 7,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια.  Ωστόσο, καθώς η οικονομική επιβράδυνση και δυσπραγία που προκαλείται από τον  κορανοϊο απειλεί να αυξήσει τις επιβαρύνσεις του χρέους για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες και θέτει την ίδια την Κίνα υπό πρόσθετη δημοσιονομική πίεση, τα κινεζικά δάνεια που συνδέονται με έργα του BRI βρίσκονται για άλλη μια φορά στο προσκήνιο.
Τα διμερή δάνεια που έγιναν από κινεζικά κρατικά ιδρύματα σε ξένους εταίρους αυξήθηκαν παράλληλα με τον πολλαπλασιασμό των έργων του  BRI σε όλο τον κόσμο.

 Σύμφωνα με μια έκθεση του Μαρτίου 2020, περίπου 200 δισεκατομμύρια δολάρια χρέους αναδυόμενων αγορών που οφείλονται στην Κίνα δεν έχουν αναφερθεί σε επίσημα στοιχεία. Μεγάλο μέρος αυτού του μη αποκαλυφθέντος χρέους εντοπίστηκε από ερευνητές σε έργα του BRI. Με την οικονομία της Κίνας να συρρικνώνεται το πρώτο τρίμηνο του 2020 για πρώτη φορά σε δεκαετίες εν μέσω αύξησης της ανεργίας ,οι κινεζικοί κεφαλαιακοί πόροι είναι πιθανό να κινητοποιηθούν για να καλύψουν τις εγχώριες ανάγκες βραχυπρόθεσμα, κάτι που θα μπορούσε να μεταφραστεί σε μειωμένες επενδύσεις στον BRI και σε περισσότερες περιφερειακές αγορές τους επόμενους 12 έως 24 μήνες. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πολλές από τις χώρες που έχουν εγγραφεί σε έργα του BRI αντιμετωπίζουν αυξανόμενες πιέσεις εξωτερικού χρέους, το στάδιο αυτό μπορεί να γίνει μακροπρόθεσμος επαναπροσανατολισμός προς πιο στρατηγικά και οικονομικά αποδοτικά έργα υποδομής, τα οποία ικανοποιούν σαφώς καθορισμένη εγχώρια ή περιφερειακή ζήτηση, και θα βασίζονται λιγότερο σε αδιαφανή δάνεια από κινεζικές τράπεζες.

Τα έργα του BRI που βρίσκονται σε εξέλιξη θα μπορούσαν να γίνουν πιο ανοιχτά σε ποικίλες επιλογές χρηματοδότησης με τη συμμετοχή πολλών ενδιαφερομένων, όπως πολυμερή ιδρύματα (MDBs) , ξένες τράπεζες, ιδιωτικά κεφάλαια και πράσινα ομόλογα.  Ακόμη και πριν από την πανδημία, η ιδιωτική χρηματοδότηση και η συγχρηματοδότηση διαδραμάτισαν αυξανόμενο ρόλο στα έργα BRI. Προσπάθησαν να υιοθετηθούν επίσημοι κανόνες δανεισμού παρόμοιοι με εκείνους των πολυμερών αναπτυξιακών τραπεζών (MDBs) και τον Μάρτιο του 2019 το Υπουργείο Οικονομικών της Κίνας υπέγραψε ένα μνημόνιο συμφωνίας με αρκετούς MDB για τη δημιουργία ενός Πολυμερούς Κέντρου Συνεργασίας για την Ανάπτυξη των Χρηματοοικονομικών.(εδώ θα έλεγα ότι τώρα μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει την Κίνα πλέον άνετα, αρκεί να γνωρίζει πως και με ποιόν τρόπο θα βάλει χέρι σε αυτά τα πολυμερή ιδρύματα.!!)

 Η Κίνα είναι πλέον ολοένα και πιο ανοιχτή στην πολυμέρεια του BRI και πριν από την πανδημία αλλά και  μετά και αυτό θα συνεχιστεί αναμφίβολα, με κεφάλαια πολυμερών ιδρυμάτων και ιδιωτικών πηγών που απαιτούνται για να είναι βιώσιμα ορισμένα έργα του BRI.!! Ο Δρόμος του Μεταξιού δεν θα χάσει τη σημασία του για την Κίνα, επειδή αποτελεί σημαντικό μέρος της μεγάλης στρατηγικής του. Καθώς θα βλέπουμε την Κίνα να συνεχίζει το στρατιωτικό της δόγμα για αναζήτηση ευκαιριών, θα εξακολουθήσει να επιδιώκει να χρησιμοποιήσει τον BRI ως ομπρέλα για να αυξήσει τη γεωγραφική της συνδεσιμότητα, την αποδοτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού και την εμπορική μόχλευση με βασικά κράτη στην Ασία, τη Μέση Ανατολή και πέραν αυτής. 
Όμως τώρα ο κορονωιός και η οικονομική καθίζηση που έφερε και θα συνεχίσει να επιφέρει στις οικονομίες των Κρατών, είναι το τέλειο ΕΡΓΑΛΕΙΟ για να αρχίσει κανείς το "ξήλωμα" του Δρόμου του Μεταξιού.!!

Δεν υπάρχουν σχόλια: