ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 21 Απριλίου 2024

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (157)

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.

Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.

Είναι η γλώσσα των Θεών.

«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»

 (Κικέρων)

Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις

το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων

κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.

(Πλούταρχος) 

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (157)

1) ουσ. περόνη (η), τι σχέσι έχει με το πέρας και το πηρούνι;

2) ουσ. Σάββατον: γιατί με δύο βήτα;

3) ουσ. ενόδιον, εφόδιον, οδίτης (το), το κοινόν της ετυμολογίας των.

4) ουσ. πραγματογνώμων (ο): η ερμηνεία του βάσει ετυμολογίας του.


5) ένα ελληνικόν ¨Μπούμεραγκ.¨ και ¨σάντουΙτς.¨

6) επιρ. ακροθιγώς. Τα συνθετικά του και η σημασία του.

7) ουσ. ετυμηγορία (η): πώς ερμηνεύεται;

8) ουσ. ακρώρεια (η): τα συνθετικά του.  

Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (156) ΕΔΩ.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος

1) ρ. περώ, περνώ, πέρασμα. αυτό που διαπερνά, διατρυπά.

2) Σάββατον < Σάβδατον (ετεροίωσις του δέλτα εις βήτα), σ-επτά < σ-εβ-τά ( ιερός αριθμός), λατ. Septem, έβδ-ομος, εβδ-ομάς (πρβ. σ-επτός, αββάς (<αβδάς), αββαείον.)

3) εν-όδιον, εφ-όδιον (επί + όδιον), οδ-ίτης (= ο περιπατητής) = τα εν οδώ.

4) πραγματογνώμων < πράγμα + γνώμη = ο έχων έγκυρον γνώμην επί ενός πράγματος.

5) μπούμεραγκ = αυτεπίστροφον (το).

6) ακροθιγώς < άκρον + θίγω (= εγγίζω)

7)  ετυμηγορία < έτυμον (πρβ. ρ. εξ-ετ-άζω, εκ-τ-ι-μώ) + αγορεύω = επιβεβαιώνω.

8) ακρώρεια < άκρον + όρος = τα ορεινά άκρα.   
   

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

2)Πριν την έλευσιν των Μπαμπινιότικον ελινέζικον(=τοις κείνου ρήμασι πειθόμενος χρησιμοποιώ μόνο "ι" και "ο" και δεν χρησιμοποιώ διπλά γράμματα), οι μεταφορές ξένων λέξεων στην ελληνική προσπαθούσαν να προσομοιάζουν στην ορθογραφία της αρχικής λέξης.
Έτσι κατά την εποχή της καθαρεύουσας που ήρθε η λέξη "Σαμπάτ" το "μπ" ενεγράφη με 2 "β".
4) ο γνώμων (=κανόνας, αλλά και ο έχων πλήρη γνώση των όσων ισχύουν περί των) πραγμάτων (που είναι προς εξέταση). Ο ειδικός που έχει τη γνώση ώστε να ερμηνεύσει σωστά.
6) 'ακρον (=ακραίο/απόλυτο, π.χ. άκρως θετικό= απόλυτα θετικό) + θίγω (= αναφέρω/εξετάζω).Εξετάζω/αναφέρω κάτι μέσα σε απόλυτα πλαίσια που θέτουν οι γνώσεις/αρχές μου
ΞΕΝΟΔΟΧΩΦ

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ είπε...

" 2) ουσ. Σάββατον: γιατί με δύο βήτα;"

Γράφει ο κ.Ξενοδόχος την λέξη "Σαμπάτ" και βγαίνει από το Set (έβδομος) και Ab που με την σειρά του βγαίνει από την πανάρχαια ελληνική λέξη Α.Π = Αρχικό Πυρ και σημαίνει ΠΑΤΕΡΑΣ. Η πρώτη αιτία δημιουργίας του σύμπαντος που είναι ο Ήλιος.Αb- Hellion...για αυτό και σε πολλές γλώσσες το Abba σημαίνει πατέρας/θεός. Για παράδειγμα ο Άβαταρ δηλαδή ο Μεσσίας των Λατίνων και των Ινδών είναι ο Ab-athar τον οποίο πολύ εύκολα μπορούμε να κάνουμε Ab-Aθήρ ..δηλαδή ο Πστέρας Αθήρ.

Για αυτό και οι Sabbais Σαββαείς είχαν σαν αναφορά τους την ιερή ΕΠΤΑΔΑ ...τους 7 Ουρανούς. Δηλαδη τους 7 ΗΛΙΟΥΣ της θεάς Αθηνάς.

Μιλάμε για αστροφυσική και μάλιστα για μυημένους.

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ είπε...

" 3) ουσ. ενόδιον, εφόδιον, οδίτης (το), το κοινόν της ετυμολογίας των."

Ενόδιος...αυτός που βρίσκεται πάνω ή δίπλα στον δρόμο («τῶν γὰρ πόλεων τὰς ἐνοδίους καὶ παραθαλαττίους», Πλούτ. Εν-όδιος, η, ον ὁδός...εξού και το οδίτης.

Το λέγανε και για θεούς, που είχαν τα αγάλματά τους στην οδό των τριπόδων, Λατ. triviales, όπως για την Εκάτη, όπως μας λέει ο Σοφοκλής Ενοδία την ονομάζανε.

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ είπε...

" 8) ουσ. ακρώρεια (η): τα συνθετικά του. "

Ακρώρεια η άκρη στην κορυφή το ΄τελευταίο άκρο.

Ετυμολογία από το λέξη άκρο+όρος

Ανώνυμος είπε...

Από ανωτέρα αστροφυσική δεν ηξεύρω κ.Λύκαστρε, εγώ από τους Black Sabbath έμαθα το Σαμπάτ.........

https://www.youtube.com/watch?v=O51pOYh_rNI