ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 25 Αυγούστου 2024

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (175)

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.

Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.

Είναι η γλώσσα των Θεών.

«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»

 (Κικέρων)

Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις

το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων

κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.

(Πλούταρχος) 

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (175)

1) επιθ. ανώδυνος (ο): τα συνθετικά του.

2) επιθ. ακατάληπτος (ο,η): έχει σχέσι με κατάληψι;

3) ουσ. μυχός (ο), μυστικό (το) και μύθος (ο) ποια κοινή ετυμολογική ρίζα και σημασία έχουν;  

4)  ¨ την θεών ώστ’ έχειν τυραννίδα τούτ’ ούν το χρηστόν.¨  τί γνώμη έχει ο ¨σοφιστής¨ για την εξουσία και την κατοχή της που είναι και γνώμη του Ετεοκλέους που αρνείται παρά την συμφωνία να την παραδώσει στον αδελφό του Πολυνείκη;


5) επιθ. κακεντρεχής (ο,η): πώς ετυμολογείται;

6) επιθ. ευανάγνωστον (το): πώς αναλύεται και τί σημαίνει;

7) Μιχαήλ, Ραφαήλ: και όμως είναι αντίστροφα ελληνικά.

8) το super και η ύβρις είναι η ίδια λέξις αν και με διαφορετική σημασία. Γιατί;   

Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (174) ΕΔΩ

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος:

1) ανώδυνος < ά(νευ) + οδύνη = ο χωρίς πόνο.

2) ακατάληπτος < α(νευ) + κατά + λαμβάνω = ο μη καταληπτός, αντιληπτός. Κατάληψις < κατά + λήψι (< λαμβάνω) = κυρίευσι, κατοχή τινος πράγματος.

3) μυχός = ρίζα μυ- < βυ- (πρβ. βυ-θός) + έχω = το εσώτατο (πρβ. τα μύχια της ψυχής.) μύθος < μυ + θέω (= τρέχω) = το ανατρέχον εις τα μυ-στικά, μυ-στήρια της θείας γνώσεως των θεών.

4) Η κατοχή και διατήρησι παντί τρόπω της εξουσίας είναι, κατά μίαν έννοιαν, ένα καθήκον, το ύψιστο καθήκον του εξουσιάζοντος, δημιουργεί αυτομάτως δίκαιον (¨το χρηστόν¨)  και είναι η χειροτέρα μορφή αμαρτίας, δειλίας και βλακείας να την παραδώσει κανείς αμαχητί αντί να την διαχειρισθή και υπερασπισθή με οιονδήποτε (ακόμα και τύπου Τσαουσέσκου) τίμημα. (Κάτι ήξερε και η βυζαντινή εστεμμένη πόρνη Θεοδώρα…)   Γι αυτό στην ποδιά της σφάζονται αρχαιόθεν θεοκρατικά έως και δημοκρατικά, παλουκάρια.

5) κακεντρεχής < κακό + εντός-ενδότερα (πρβ. έντερα) + έχω = ο έχων, τρέφων εντός του την κακία.

6) ευανάγνωστον < ευ + ανάγνωσις< αναγι(γ)νώσκω = το εύ-κολο στην ανάγνωσι (αναγιγνωσκόμενο) κείμενο.

7) Μιχαήλ < Μιχ (μέγας) + ήλ (ήλιος. Ραφαήλ < Ρα (πρβ. επιθ. ράον, ράστα, άριστα, λατιν. Rex) + φ + ηλ (ήλιος) = βασιλεύς φαηλός> φαλλός, φως, ήλιος.

8) Supermarket < super < huper < ύπέρ. υπέρ + Ερμής (θεός της αγοράς και του εμπορίου.) = υπεραγορά.    

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα, και καλή εβδομάδα
1)Α (στερητικό)+ οδύνη(=πόνος)...Το "ν"μπαίνει μετά το "α"γιατί ακολουθεί φωνήεν, και η λέξη σημαίνει "χωρίς πόνο",και μεταφορικά χωρίς πρόβλημα,εύκολα άνετα
2)Α (στερητικό)+κατά(+)λαμβάνω= Αυτός που δεν γίνεται κατανοητός, που δεν λαμβάνεις την γνώση/γνώμη του έτσι όπως τα λέει/εξηγεί....Κοινό πεδίο με τη λέξη "κατάληψη",το ρήμα "λαμβάνω", στην 1η ως γνώση/ιδέα στη 2η ως χώρος
4) https://www.e-vima.gr/mpolaris-fonisses-meiksovarvarismos/
5)Κακία + (προσ)τρέχω=Αυτός που είναι πρόθυμος να δράσει/εκφραστεί με κακία με οποιαδήποτε αφορμή
6)Ευ(=καλό)+ αναγιγνώσκω(=διαβάζω) =Αυτό που είναι καλογραμμένο και διαβάζεται/κατανοείται εύκολα
8)Πολλά δεν ξέρω, αλλά νομίζω ότι κοινό σημείο η πρόθεση υπέρ (=επιπλέον/παραπάνω από το κανονικό στη λέξη σούπερ,και πέρα από τα όρια στη λέξη "ύβρις").
Ξενοδοχωφ