ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2021

Το δόγμα του «πετάμε κάτω από τα ραντάρ με ανορθόδοξες μεθόδους» και η πιθανή προμήθεια ιπτάμενου τάνκερ

ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ : Με Dassault Rafale's και Meteor missile η Ελλάδα κυριαρχεί στον αέρα χτυπώντας πολλαπλούς στόχους πριν μας δει ο αντίπαλος.  Με sculp ο πύραυλος είναι σαν ένα UAV χτυπώντας από μακριά χωρίς να κινδυνέψει ο πιλότος . Ωστόσο η Ελλάδα χρειάζεται και ιπτάμενα τάνκερ. Αν κάποιοι πουν ότι είναι πανάκριβη η αγορά ενός τάνκερ,  λόγω covid υπάρχουν πολλά διαθέσιμα πολιτικά αεροσκάφη σε μειωμένες τιμές, τα οποία θα μπορούσαν να αγοραστούν και να μετατραπούν στην Ελλάδα σε ιπτάμενα τάνκερ. Θέληση να υπάρχει και όλα γίνονται.

Η αγορά των 60 F-16 Block 52 plus με τις σύμμορφες δεξαμενές -που ανήκουν στο αεροπορικό «αύριο» καθώς είναι από τους τύπους που αναβαθμίζονται σε VIPER- είχε αντισταθμίσει την έλλειψη ιπτάμενου τάνκερ.

Και μάλιστα στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, ιπτάμενοι και αεροσκάφη F-16, απέδειξαν ότι επιχειρούν έως την Κύπρο, κάτι που είναι στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας.

Η αεροπορική μαεστρία των πιλότων που οδήγησαν τα F-16 στη Μεγαλόνησο και η ιδιαίτερη εμπειρία της ηγεσίας της HAF, στο Επιτελείο και το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα, ήταν η «συνταγή» υλοποίησης της ιστορικής πτήσης και τροχοδρόμησης των Μπλε Φτερών στην αεροπορική βάση Ανδρέας Παπανδρέου στην Πάφο.

Τα Ελληνικά F-16 block 52 plus, επιχειρώντας πρόσφατα από την Κρήτη έως την Κύπρο έφτασαν και επέστρεψαν χωρίς ανεφοδιασμό στον αέρα. ΠΗΓΗ: Πολεμική Αεροπορία

Ακολούθησε η δεύτερη κατά σειρά αποστολή των «γερακιών» της ΠΑ, που πήραν μέρος στην άσκηση «ΕΥΝΟΜΙΑ» με τα Γαλλικά RAFALE στο FIR Λευκωσίας. Και πάλι με τις τακτικές αποφυγής εντοπισμού, ουσιαστικά η Πολεμική Αεροπορία «έβγαλαν αναφερόμενους» τους Τούρκους αντιαεροπόρους των ραντάρ, αλλά και το πλήρωμα του ιπτάμενου ραντάρ, στην στρατιωτική ηγεσία της γείτονος. Οι πτήσεις εκείνες έγιναν χωρίς την χρήση ιπτάμενου τάνκερ, δίχως ανεφοδιασμό…

Την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας απάντησε στον πρόεδρο της Ελληνικής Λύσης καθώς ο Κυριάκος Βελόπουλος είχε θέσει ερώτημα για την αύξηση του στόλου των εναερίων τάνκερ της Τουρκίας.

  • Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος στην απάντησή του κατέληγε πως «η ισχύουσα Δομή Δυνάμεων των ΕΔ, σύμφωνα με την οποία έχει προβλεφθεί η προμήθεια αεροσκάφους ρόλου AirtoAir Refueling

Βέβαια ο υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν αναφέρθηκε σε επιχειρησιακά ζητήματα, αλλά οι αεροπόροι υπενθυμίζουν τις εξελίξεις για την Πολεμική Αεροπορία που έχουν να κάνουν και με τον τουρκικό εναέριο στόλο των τάνκερ. Τα KC-135 της γείτονος, πλέον θα πρέπει ν’ αποτραβηχτεί πολύ πιο μέσα στην ενδοχώρα, μιας και απέναντι σ’ αυτό τον «στόλο υψηλής αξίας», υπό πραγματικές συνθήκες, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έχει το «αντίδοτο» που είναι η απόκτηση των 18 RAFALE F-3R και οι φονικοί πύραυλοι αέρος- αέρος, μεγάλου βεληνεκούς METEOR. Κατά συνέπεια γι’ αυτό το asset της Τουρκίας έχει φτάσει η ώρα του κλυδωνισμού και για το τουρκικό αεροπορικό επιτελείο είναι εύλογο ότι προχωρά σε επανασχεδιασμό για την προστασία αυτού του στόχου υψηλής αξίας.

Η Τουρκία, όπως εξηγούσαν οι ίδιες πηγές, έχει περισσότερο την ανάγκη υποστήριξης των ιπτάμενων τάνκερ σε σχέση με την Ελλάδα, διότι οι αεροπορικές τους βάσεις βρίσκονται στην ενδοχώρα με εξαίρεση- σ’ ότι αφορά την δυτική πλευρά τους στα Μικρασιατικά παράλια- τις βάσεις του Ντιγιάρμπακιρ και το Ντάλαμαν.

Η διαδικασία άντλησης καυσίμου απαιτεί “χειρουργική ακρίβεια” από τον ιπτάμενο και τον χειριστή από το ιπτάμενο τάνκερ. Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

Φυσικά κανείς δεν αμελεί το φαινόμενο των δυο ή τεσσάρων αεροσκαφών της γείτονος που παραβιάζουν το FIR Αθηνών και τον Εθνικό Εναέριο Χώρο, όπου με την υποστήριξη του ιπτάμενου τάνκερ έρχονται και φεύγουν, ανεφοδιάζονται και επιστρέφουν για τις παραβιάσεις.

  • Μια πολύωρη πρόκληση που γίνεται με την χρήση του τάνκερ από την Τουρκία. Από την Ελληνική πλευρά αναγκαστικά η απάντηση είναι οι υπερδιπλάσιες απογειώσεις για να υπάρχει πάντοτε μπλε φτερό στην ώρα έξι κάθε τουρκικού αεροσκάφους που έχει εισβάλει παράνομα στον Ελληνικό ουρανό.

Στον ουρανό του Αιγαίου οι αποστάσεις θεωρούνται διαχειρίσιμες και στο μόνο που μπορεί να βοηθήσει το τάνκερ είναι στη μείωση του χρόνου ανταπόκρισης μετάβασης και επιστροφής των αεροσκαφών στην περιοχή ενδιαφέροντος, χωρίς ωστόσο να παύει το μέγιστο θέμα της προστασίας σε τακτικό επιχειρησιακό επίπεδο.

Ιπτάμενο τάνκερ από το 2000 αλλά…

Το ιπτάμενο τάνκερ για την Ελλάδα είναι μια υπόθεση που την απασχολεί πολλά χρόνια, από το Ενιαίο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού 2000-2015 σημείωναν πηγές από την Πολεμική Αεροπορία. Ωστόσο όπως εξηγούσαν επιτελείς, πάντοτε κατέληγε στο ναδίρ των αναγκών της αεροπορίας μιας και πολύ πιο καυτά ζητήματα ανέβαιναν στις προτεραιότητες.

Τα προηγούμενα χρόνια παραγγέλθηκαν τα 60 F-16 Block 52 plus & 30 Advance (σ.σ. έναντι των πανάκριβών F-15), τα Mirage 2000-5 και ο εκσυγχρονισμός των παλαιότερων «2λιτρων»  που ανέβασαν τον στόλο των Dash-5, αγοράστηκαν ελικόπτερα πολύτιμα έρευνας και διάσωσης Super Puma.

  • Το ιπτάμενο τάνκερ έπεσε στις προτιμήσεις του αεροπορικού Επιτελείου, όπου ανάμεσα στον εναέριο εφοδιασμό και στα ισχυρά μάτια πέραν από τον ορίζοντα, τα «γεράκια» έδωσαν την ψήφο εμπιστοσύνης, στο ιπτάμενο ραντάρ Erieye EMB-145H AEW&C. Και αυτή η πολύτιμη προσθήκη είχε δώσει αβαντάζ στην Πολεμική Αεροπορία για περίπου μια 15ετία καθώς η γείτονα πρώτα προμηθεύτηκε ιπτάμενα τάνκερ και στη συνέχεια ιπτάμενα ραντάρ.
Οι αεροπόροι των Mirage 2000-5 της 331 Μοίρας “Θησέας” κατά την άσκηση “Skyros” με την Γαλλική Πολεμική Αεροπορία, χρειάστηκε να επαναπιστοποιηθούν στον εναέριο ανεφοδιασμό από Γάλλους πιλότους. ΠΗΓΗ: Hellasjournal

Ακολούθησαν τα «πέτρινα χρόνια» της δημοσιονομικής κρίσης η οποία πρώτη χτύπησε την πόρτα των Ενόπλων Δυνάμεων με τραγικά αποτελέσματα που τώρα η ηγεσία προσπαθεί με σχέδιο ν’ αποκαταστήσει.

  • Το ιπτάμενο τάνκερ είναι ένα αεροσκάφος υψηλού κόστους και συντήρησης, σημειώνεται από τις ίδιες αεροπορικές πηγές, ενώ στην περίπτωση επιχειρήσεων, ο αριθμός των μαχητικών που καλούνται να το προστατεύσουν είναι ιδιαίτερα μεγάλος, κάτι που λέει ότι αυτά τ’ αεροσκάφη θα λείπουν είτε από την κρούση είτε από τον εναέριο αγώνα.

Παράλληλα αντί των ιπτάμενων τάνκερ η Πολεμική Αεροπορία έχει όχι μόνο να σκεφτεί αλλά να λύσει μια σειρά από ζητήματα που θεωρούνται «καυτή πατάτα» εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Προβλήματα τύπου σκυτάλης από ηγεσία σε ηγεσία, όπως η αύξηση της διαθεσιμότητας των υπέρ-πολύτιμων μεταγωγικών C-130, των C-27, των ελικοπτέρων έρευνας διάσωσης Super Puma, των πυροσβεστικών CL, των μαχητικών Mirage 2000-5, διότι ακόμη οι μηχανικοί παλεύουν ώστε να φτάσουν στην Τανάγρα περισσότερα ανταλλακτικά.

Η Πολεμική Αεροπορία έχει δείξει σοβαρά αντανακλαστικά τόσο σε περιόδους κρίσης, όσο και στα εξοπλιστικά βάζοντας κρίσιμες προτεραιότητες που αφορούν το μέλλον, με τελευταίο τα Γαλλικά RAFALE.

ΠΗΓΗ

4 σχόλια:

kakos04 είπε...

Καλησπέρα , έχεις δίκιο είναι βάσικα τα ιπτάμενα τάνκερ για την αεροπορία μας και κυρίως για την υποστήριξη της Κύπρου , ανεφοδιαζόμενα νοτιανατολικά της Κρήτης δεν ξέρω αν θα μπορούσαν να συνδράμουν Αιγυπτιακά ή Ισραηλινά μέχρι να πάρουμε αν χρειαστεί νωρίτερα υποστήριξη επιμήκυνση βεληνεκούς . Με όπλα μεγάλης εμβέλειας και κρούσης και οι Τουρκοι θα χρειάζονται ανεφοδιασμό μόνο στην ενδοχώρα τους . Θυμάμαι βέβαια και στο ξεπούλημα της ολυμπιακής κάποια καινούρια airbus της κούτας που πουλήθηκαν σε διήμερη εταιρεία στα Κέιμαν και θα μπορούσαν χωρίς πολλά λεφτά να γίνουν τότε τάνκερ .Με τα λεφτά που μας έχει φάει η μάσα των "Τούρκων εσωτερικού" θα είχαμε τώρα αστρόστολο...............

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ είπε...

ΝΙΚΟΛΑΣ : Με τα λεφτά που μας έχει φάει η μάσα των "Τούρκων εσωτερικού" θα είχαμε τώρα αστρόστολο...

Ακριβώς φίλε Νικόλα...οι Τούρκοι εσωτερικού μας έχουν κάνει χοντρή ζημιά.Και συνεχίζουν να κάνουν. Ο χειρότερος εχθρός, είναι πάντα ο εσωτερικός, όχι ο εξωτερικός, αυτός σε αντίθεση με τον εσωτερικό νικιέται ευκολότερα.

ΝΙΚΟΣ 56 είπε...

Λύκαστρε Καλησπέρα...
Πράγματι είναι μεγάλη ανάγκη να αγοράσουμε τουλάχιστον 2 Α/φη ανεφοδιασμού. Όσον αφορά την Τουρκία έχει 7 τέτοια Α/φη (KC-135R) και η βάση τους είναι το Ιντζιρλίκ. Κάποιες μετασταθμεύσεις τις κάνουν στο Αεροδρόμιο ΚΟΝΥΑ. Μόνο σε ασκήσεις μεγάλης κλίμακας μετασταθμεύουν στα Α/Δ Dalaman, Eskishehir, Badirma και γενικά στα ανατολικά Α/Δ. Για να τα χτυπήσουμε σε καιρό πολέμου αν είναι στη βάση τους μπορούν να τα χτυπήσουν μόνο αν απογειωθούν τα δικά μας Α/φη από την βάση Α. Παπανδρέου στην Κύπρο. Αλλά εκτιμώ ότι θα πάνε και τα 7 KC-135R στα ανατολικά αεροδρόμια για υποστήριξη των επιχειρήσεων τους (ανεφοδιασμό). Επίσης όταν κάνουν ανεφοδιασμό τα Α/φη αυτά δεν εισέρχονται στο χώρο του Αιγαίου για λόγους ασφαλείας τους.

ΝΙΚΟΣ 56 είπε...

Επίσης φίλε, σε ότι αφορά αυτό που λέει ο φίλος kakos04 ότι δηλαδή:... θα μπορούσαν να συνδράμουν Αιγυπτιακά ή Ισραηλινά...(για τον ανεφοδιασμό μας), εκτιμώ ότι δεν θα το κάνουν ούτε οι Ισραηλινοί ούτε και οι Αιγύπτιοι. Η φιλία μας δεν νομίζω ότι είναι σε τέτοιο επίπεδο που θα κάνουν παρόμοια ενέργεια. Μακάρι να κάνω λάθος και να έχουν κάνει τέτοιες συμφωνίες στρατιωτικής συνδρομής ώστε να στείλουν τα Α/φη ανεφοδιασμού τους. Κάτι τέτοιο εκτιμώ ότι θα το κάνουν μόνο οι Γάλλοι.