ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023

ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΟΝ ΒΑΡΚΑΡΗ

ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ :

ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΟΝ ΒΑΡΚΑΡΗ (Ή η εξωτερική και ενεργειακή μας πολιτική behind the scenes και γιατί δεν έχει νόημα η δημιουργία σταθμού LNG στον Βόλο)
 
🔸Με την έναρξη της ενεργειακής κρίσης του 21, ο Ελληνόκτητος στόλος πλοίων LNG, επί των 647 που υπήρχαν σε όλα όλα στον πλανητη, ήταν στο 15,8%. Σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό βρίσκεται κοντά στο 20%, αφού άρχισαν να παραδίδουν διάφορα ναυπηγεία ακόμα 147 LNG δεξαμενόπλοια.
 
🔸Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, από τις αρχές του 2016 έως σήμερα οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια LNG έχουν εξαπλασιαστεί. 
 
🔸Οι πλοιοκτήτες επωφελούνται επιπλέον από την τρέχουσα κρίση που προκλήθηκε τόσο από την στροφή του ρωσικού φυσικού αερίου προς τις αγορές της Ασίας όσο και από την προχθεσινή διακοπή εξαγωγών της Αιγύπτου λόγω της νέας Παλαιστινιακής κρίσης. Έτσι αυξάνεται πάλι η τιμή του φυσικού αερίου, και εκτοξεύονται και οι ναύλοι. Ενώ η ημερήσια τιμή για ένα πλοίο χωρητικότητας 160.000 κυβικών μέτρων ήταν 50.000 δολάρια στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021, από τον Οκτώβριο περσι και μετά κυμάνθηκαν στα 200.000 δολάρια ενώ τον φετινό Οκτώβριο οι μέσες τιμές ναύλωσης κυμάνθηκαν 140.000-200.000$ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ.
 
🔸 Σύμφωνα με τη VesselsValue, τον Νοέμβριο του 2021 ο ελληνικών συμφερόντων στόλος LNG carriers αποτιμάτο ως ο ακριβότερος παγκοσμίως, στα 19,118 δισ. δολάρια, ακολουθούμενος από αυτόν της Ιαπωνίας στα 18,1 δισ., της Κίνας στα 10,4 δισ. και της Νοτίου Κορέας στα 9 δισ. Επιπλέον, η μεταφορά του LNG εκτιμάται ότι θα παραμείνει εξαιρετικά κερδοφόρα συναλλαγή, καθώς οι δυνατότητες μεταφοράς του είναι περιορισμένες. Πόσο περιορισμένες;; Δες ΕΔΩ.

🔸 Σύμφωνα με παρατηρητές της ελληνικής ναυτιλιακής αγοράς, η παγκόσμια ζήτηση για χωρητικότητα LNG θα διπλασιαστεί μέχρι το 2040. Αυτή η πρόβλεψη είναι σύμφωνη και με την εκτίμηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Ενέργειας IEA, που δεν προβλέπει μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου μέχρι το 2050, ακόμα και αν επιτευχθούν και όλοι οι στόχοι της "Πράσινης Μετάβασης" με επενδύσεις άνω των 74τρισ$ σε ΑΠΕ.
 
🔸 Οι σχεδιασμοί των ναυτιλιακών εταιρειών γύρω από το υγροποιημένο φυσικό αέριο δεν ξεκίνησαν τώρα για τους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά πολύ πριν από το ξέσπασμα του πολέμου, καθώς ήδη από το 2015 είχαν καταλάβει την πρώτη θέση στη ναυπήγηση πλοίων LNG. Με πολύ μεγάλη ένταση από τον Ιούνιο του 19 και μετά. Τι ήξεραν;;
 
🔸 Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2016 ο όμιλος Αγγελικούση (Maran Gas) ήταν πρώτος παγκοσμίως, με 32 τέτοια πλοία στον στόλο του. Ο όμιλος Λιβανού δεύτερος, τρίτος ο όμιλος Προκοπίου (DynaGas), ενώ ακολουθούσαν ο όμιλος Οικονόμου (TMS Cardiff Gas) και ο όμιλος Μαρτίνου (Thenamaris). Από το 19 και μετά ακολούθησαν και οι όμιλοι Χάρη Βαφειά, Ευάγγελου Μαρινάκη, Μιχάλη Χανδρή, Παναγιώτη Τσάκου, Γιώργου Οικονόμου, Άννας Αγγελικούση, Ντίνου Μαρτίνου, Ανδρέα Μαρτίνου και Λάτση.
 
Στην Αποθήκευση αερίου:
 
🔸 Ορισμένοι εξ αυτών των ομίλων, όπως των Αγγελικούση και Προκοπίου, έχουν εισέλθει και στα FSRU, δηλαδή στα πλωτά μέσα που μπορούν να λειτουργήσουν ως σταθμοί επαναεριοποίησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αυτές οι εγκαταστάσεις ειναι απαραίτητες για να περάσει το αέριο που δεν μεταφέρεται μέσω αγωγών στον τελικό καταναλωτή., Ως πλωτές, μπορούν να μετακινηθούν σε νέες αγορές όταν αυτό απαιτηθεί. Συνολικά στον πλανήτη αυτήν τη στιγμή υπάρχουν περί τα 50 τέτοια FSRU, είτε ναυπηγημένα ως τέτοια είτε μετασκευασμένα LNG carriers. Δύο από αυτά λειτουργούν στην Ρεβυθουσα και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολη ενώ πέρσι η γερμανική οικονομία κυριολεκτικά σώθηκε από 4 τέτοιες μονάδες που εγκαταστάθηκαν εκεί άρον άρον. 
 
🔸Στην Αλεξανδρούπολη όπου συμμετέχει η εταιρεία GasLog, του ομίλου Λιβανού λειτουργεί ήδη μια τέτοια πλωτή μονάδα αποσυμπίεσης. Καθόλου τυχαία και η συμμετοχή της BlackRock στο μετοχικό κεφάλαιο της GasLig από πέρσι τον Ιούνιο. Από αυτή την μονάδα τροφοδοτεί σήμερα η δική μας ζήτηση και της Βουλγαρίας.
 
🔸Ταυτόχρονα, είναι σε πλήρη εξέλιξη το "mega project" −αντίστοιχο με αυτό στην Αλεξανδρούπολη− για πλωτή δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Motor Oil (όμιλος Βαρδινογιάννη) στους Αγίους Θεοδώρους, με μια επένδυση που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 370 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα ξεκίνησε από το 2018 και η λειτουργία της δεξαμενής σχεδιάζεται για το τέλος του 2023. Στόχος της είναι η εισαγωγή φυσικού αερίου από τον κόλπο (Σαουδική Αραβία ή Καταρ) για την άμεση διάθεση του τώρα στο ελληνικό δίκτυο. Αλλά και για την μετατροπή του σε μπλε υδρογόνο (για διανομή από το ίδιο δίκτυο) μετά την ολοκλήρωση της σχετικής επένδυσης ύψους 5δισ$ στους Άγιους Θεόδωρους.
 
🔸Αντίστοιχα, αδειοδοτήθηκε και επίσημα στις 3 Μαρτίου του 22 και ο πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στο λιμάνι του Βόλου, υπό τον τίτλο "Αργώ". Το έργο έχει αναλάβει η Μediterranean Gas, μέτοχοι της οποίας "έχουν επενδύσεις και στη ναυτιλία", ενώ συνεργάζεται ήδη με την αμερικανική ExxonMobil για την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ελλάδα, "μέσω αποκλειστικής συμφωνίας δεκαετούς προμήθειας". Εκεί, όπως και στον σταθμό της Μotoroil στον Ισθμό, έντονη είναι και η συμμετοχή ενος fund από το Κατάρ με υποψία ισχυρών διασυνδέσεων με οικογενειακά συμφέροντα του Ερντογάν.
 
Η συνεκμετάλλευση που λέγαμε;;
Να την στην στεριά πρώτα!
 
Η εν λόγω επένδυση του Βόλου όμως δεν έχει απολύτως κανένα νόημα αν αναπτυχθεί ο αγωγός EastMed για την μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου (Ισραήλ, Αιγύπτου, Κύπρου και όσο βρεθεί εντός της ελληνικής ΑΟΖ) ή όσο θα καταλήγει από τον Κόλπο με αγωγούς στο ΤΕΛ Αβίβ, προς την διψασμένη για αέριο Ευρώπη. Τότε, αντί του Βόλου, θα απαιτηθεί τουλάχιστον μία μονάδα υγροποίησης αερίου στην Δυτική Ελλάδα (πχ στον Αστακό που σήμερα υπολειτουργει ως λιμάνι) ΓΙΑ ΕΞΑΓΩΓΕΣ αερίου προς περιοχές της Ευρώπης εκτός των δικτύων αγωγών.
 
Αν μετά ακόμα από όλα αυτά έχεις ακόμα απορίες γιατί:
 
🔹 Οι πιο πάνω καθόρισαν, δια των χορηγιών τους στους κυβερνώντες, την εξωτερική πολιτική της χώρας τον Ιούνιο του 20 σε ενα πριβέ πάρτι εφοπλιστών στα νότια προάστια όπου αποφασίστηκαν όλα τα πιο πάνω.
 
🔹 Γιατί σταμάτησαν αμέσως μετά οι έρευνες υδρογονανθράκων, κυρίως των Νότια της Κρήτης,εγκαταλείφθηκε ο EastMed στην τύχη του (μέχρι που είδαν τα ζόρια με τα ρούβλια και τώρα με το Παλαιστινιακό), γιατί ξεκίνησαν οι μυστικές διαπραγματεύσεις Μητσοτακη -Ερντογάν υπό την Μερκελ στο Βερολίνο και ξεκίνησε το γκριζαρισμα 94.000 τετρ. Χιλιομετρων από το Oruc Reis το 20
 
🔹 Γιατί ο Μητσοτάκης συνεχίζει να κάνει εξωτερική πολιτική με την Τουρκία με κρυφή ατζέντα, εντός του πλαισίου που συμφώνησε με τον ιδιοκτήτη της Turkish Petrolium Koc το 2018.
 
🔹 Γιατί δεν νοιάζονται όλοι αυτοί πόσο θα πληρώνεις τον βαρκάρη μέσα από τους λογαριασμούς στο ρεύμα κάθε μήνα και στα supermarkets κάθε ημέρα, που συνεχίζουν να επιφορτίζονται με το κόστος των προϊόντων από το ακριβό εισαγόμενο LNG από το Κατάρ ή τις ΗΠΑ.
 
🔹 Γιατί θα συνεχίζουν να λείπουν 65-70δισ για επενδύσεις στον πρωτογενή και δευτερογενή μας τομέα (παρά τα ΕΣΠΑ και τα κορονοϊοπακέτα) για να αναπτυχθεί η ελληνική η οικονομία σοβαρά σε τομείς αιχμής, δημιουργώντας θέσεις εργασίας τόσες για να μην φεύγουν τα παιδιά μας στο εξωτερικό ή για να μην σου δίνουν σύνταξη-φιλοδώρημα. 
 
Τότε πήγαινε ξανά στην αρχή αυτού του σεντονιού και ξαναδιάβασε το πάλι μέχρι εδώ πιο προσεκτικά.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Don't pay the ferryman untill he gets you to the other side.

https://www.youtube.com/watch?v=pwEMfLjxq8M

It was late at night on the open road
Speeding like a man on the run
A lifetime spent preparing for the journey
He is closer now and the search is on
Reading from a map in the mind
Yes there's the ragged hill
And there's the boat on the river
And when the rain came down
He heard a wild dog howl
There were voices in the night, ("Don't do it")
Voices out of sight, ("Don't do it")
Too many men have failed before
"Whatever you do

Don't pay the ferryman
Don't even fix a price
Don't pay the ferryman
Until he gets you to the other side"

In the rolling mist then he gets on board
Now there'll be no turning back
Beware that hooded old man at the rudder
And then the lightning flashed, and the thunder roared
And people calling out his name
And dancing bones that jabbered and a-moaned
On the water
And then the ferryman said
"There is trouble ahead
So you must pay me now, " ("Don't do it")
"You must pay me now, " ("Don't do it")
And still that voice came from beyond
"Whatever you do
Don't pay the ferryman
Don't even fix a price
Don't pay the ferryman
Until he gets you to the other side"
Yeah!
Don't pay the ferryman
Don't even fix a price
Don't pay the ferryman
Until he gets you to the other side
Don't pay the ferryman
Don't even fix a price
Don't pay the ferryman
Until he gets you to the other side
Don't pay the ferryman
Don't even fix a price
Don't pay the ferryman
Until he gets you to the other side
Don't pay the ferryman

Γαιηγενής Ἐννέα Ὁδῶν.

Ανώνυμος είπε...

Ο οβολός πάνω στα μάτια!