ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 18 Φεβρουαρίου 2024

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (148)

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.

Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.

Είναι η γλώσσα των Θεών.

«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»

 (Κικέρων)

Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις

το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων

κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.

(Πλούταρχος) 

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (148)

1)  Τα επίθετα των ελληνοφώνων Σαλμάς, Σελιμάς όπως και του Μουσολίνι από ποιο ισλαμικό όνομα προέρχονται;   

2)  ¨Δυσθεώρητα¨ ύψη λέμε. Ποια τα συνθετικά του επιθέτου;

3)  ουσ. ανάπαυλα (η): Τα συνθετικά του και η σημασία του.

4) ουσ. ισόγειο, υπόγειο (το): τα συνθετικά και η ερμηνεία των.  


5) επιθ. ευειδής (ο,η): τα συνθετικά του.

6) Λέμε ¨μικρός το δέμας αλλά μέγας το σθένος¨ όπου το ουσ. ¨δέμας¨ σημαίνει το σώμα, η σωματική διάπλασι. γιατί;  

7) Η λέξις ¨γέρας¨ (το) σημαίνει τιμητικό βραβείον (πρβ. ρ. γεραίρω = τιμώ). έχει σχέσιν τινα με το γέρων και αν ναι, γιατί;

8) ρ. ακροβολίζομαι (στρατιωτική ορολογία): τα συνθετικά και η σημασία του. 

Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (147) ΕΔΩ.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.

1)  Εκ του περσικού ονόματος Σουλεϊμάν.

2) δυσθεώρητα < δυσ (κολα) + θεωρώ-θωρώ = τα μη ευκόλως ορατά.

3) ανάπαυλα < ανάπαυμα (πρβ. ανάπαυσις) ανά (μεσα) + παύω = αναπαυτικόν διάλειμμα.

4) ισόγειο < ίσον + γη = το εγγίζον, στηριζόμενον εις την γην. υπόγειον < υπό + γη = το υπό (κάτω από ) την γην.

5) ευειδής < ευ + είδος, ειδή (= μορφή)  = ο, η, με ωραίαν μορφήν, ο εύμορφος, όμορφος.

6) δέμας < δομώ ( = κτίζω) = το κτίσιμο, το μέγεθος του σώματος,

7)  γέρας < γέρων = τα βραβεία απεδίδοντο συνήθως εις τους γέροντας δια το προσφερθέν εις την ζωήν των κοινωφελές έργον.  

8)  ακροβολίζομαι < άκρον +  βάλλω = λαμβάνω ομαδικήν θέσιν (πολεμικήν συνήθως) απ’ άκρου εις άκρον.       

Δεν υπάρχουν σχόλια: