ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ
Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.
Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.
Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.
Είναι η γλώσσα των Θεών.
«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»
(Κικέρων)
Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις
το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων
κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.
(Πλούταρχος)
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (184)
1) επιθ. επενδυτής (ο): ποια τα συνθετικά του, το αντίθετό του και η σχέσι του με τα ρ. ντύνω, γδύνω.
2) ¨στρεπταί φρένες εσθλών (καλοβούλων)¨ διδάσκει ο θείος Όμηρος. Παραφράστε παρακαλώ.
3) ¨αι γυναίκες κατεναντίον άλγος εισίν οφθαλμών¨ επισημαίνει ο πατήρ της ιστορίας Ηρόδοτος. Δηλαδή;
4) ουσιαστικοποιημένο επίθ. γρίβας (ο): Πώς ετυμολογείται;
5) στο ¨άψαι - σβήσαι¨ λέμε: Γιατί γράφεται κανονικά με δίφθογγο ¨αι¨ και τι σημαίνει κυριολεκτικά και μεταφορικά;
6) ¨ει γαρ πένης έφυν (γεννήθηκα), ούτοι το γ’ ήθος δυσγενές παρέξομαι. (μέλλων του παρέχω)¨ Εξασκήστε τα αρχαία σας.
7) ουσ. ανήφορος – κατήφορος. Τα συνθετικά και η σημασία των.
8) ουσ. διορία (η): τα συνθετικά και η κυριολεκτική σημασία του.
Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (183) ΕΔΩ.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.
1) επενδυτής < επί + ενδύω (ντύνω) + καταλ. ρημ. επιθ. – της = ο προς εξασφάλισιν και κερδοφορίαν καλύπτων, υλοποιών τα υλικά, και όχι μόνο, μεγέθη του.
2) ¨μεταπείθονται τα μυαλά (φρένες, πρβ. ¨έχω σώας τα φρένας¨) των καλοθελητών (< εις) + θέλω > εσθλός) ανθρώπων¨ τουτέστιν όσων δεν είναι ξεροκέφαλοι και φανατικοί, κολλημένοι (εξ ού και κόλασις.)
3) Αι γυναίκες απέναντι είναι άλγος- πόνος στα μάτια των ανδρών. Το είπαν οι Πέρσαι στρατηγοί εσβολείς σε συνεστίασι του τότε Μακεδόνα Κοτοπετρίτη κι αυτός ¨διατάξτε¨ τις έβαλε δίπλα τους για να μην είναι απέναντι δήθεν, οι στρατηγοί τας εμπαλαμουτίασαν, οι μη Κοτοπετριτινοί Μακεδόνες ξέπλυναν την ντροπή σκοτώνοντας τους στρατηγούς και, και… να πως γράφουν χωρίς όπλα την ιστορία αι γυναίκες… (διαβάστε και λίγο Ηρόδοτο, Ρωμηοί, όπως οι αρχαίοι πρόγονοι, όχι μόνο ψαλμούς του Δαυϊδ, μπας και ξεστραβωθήτε...)
4) Γρίβας < Γκρίζας < Γκρίζος ( από το γκρι – όχι αποχρώσεις του γκρί - χρώμα αλόγου).
5) άψαι = προστακτ. αορ. (β΄εν.) του (αν) άπτω-ανάβω. σβήσαι < προστ. αορ. (β.εν.) του σβέννυμι- σβενννύω-σβήνω. Ήτοι στο άναψαι και σβήσαι, το αμέσως.
6) Αν και γεννήθηκα (φύτρωσα) στην ανέχεια όμως δεν θα παράσχω εμαυτόν και ταπεινού γένους και ως προς το ήθος- χαρακτήρα.
7) ανήφορος < άνω + φέρω. κατήφορος < κάτω + φέρω.
8) διορία < δια(ρκεια) + όριο = ο επί προθεσμία ορισμένος χρόνος δια την επιτέλεσι έργου τινός.
1 σχόλιο:
1)επί+ενδύω(=ντύνω)=περιβάλλω (με υλικά ή άυλα)κάτι, και, στην περίπτωση της οικονομίας, υποστηρίζω με τα χρήματα μου την επιχείρηση κάποιου άλλου. Αντίθετα τα "αγιογδύτης", "πολιτικός", "σορτάκιας"(τι μας έμαθε και η Σοφοκλέους επί Σημίτη ε;;)
2)ΑΝ και δεν παίρνω όρκο "μεταβαλλόμενα τα μυαλά/η σκέψη των αγαθών".
3)Οι γυναίκες είναι το ακριβώς αντίθετο από τον πονόματο/βάσανο για την όραση=Φάτε μάτια ψάρια, οφθαλμόλουτρο, και το αγαπημένο μου από whipers "window shop of love"
5)Aν θυμάμαι καλά είναι και τα 2 απαρέμφατα εξ'ου και η κατάληξη "-αι", το 1ο είναι από το ρήμα "άπτω"(=αγγίζω-ακουμπώ, π.χ. "αφή", "εφαψίας","μη μου άπτου", αλλά καί "άναμμα", π.χ. "αφή της Ολυμπιακής φλόγας".
Το σβήσαι από το ρ."σβήνω".Κυριολεκτικά σημαίνει λοιπόν "αναβοσβήνω", μεταφορικά σημαίνει "πολύ γρήγορα", στο "πι και φι", "στο ανοιγόκλεισιμο του ματιού"
6)Μου λείπουν 2 λέξεις, αλλά θα προσπαθήσω: ει γαρ πένης έφην (Εάν γεννήθηκα λοιπόν φτωχός),ούτοι το γ'ήθος(είναι ούτως ώστε το ήθος/τον χαρακτήρα/τον βίο )δυσγενές παρέξομαι (το δύσκολο ή κακό/άσχημο να έχω).
7)Ανω/κάτω +φορά (κατεύθυνση)=δρόμος προς τα πάνω ή προς τα κάτω.
8)Διά+όριο(ή ώρα)=Κάτι που πρέπει να γίνει μέσα σε ένα ορισμένο από πριν χρονικό πλαίσιο.
ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ
ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΣ
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΕ ΔΗΜΗΤΡΕΣ-ΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ξενοδόχωφ
Δημοσίευση σχολίου