"Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις
το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων
κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν." (Πλούταρχος)
Γράφει ο ΛεξιΘήΡ :
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (25)
1) ψωμί (και αρχ.ελλ. όψος = φαγητό) τι σχέσι έχουν με την όψιν-όρασιν;
2) οφθαλμός. Ποια τα συνθετικά της λέξεως και η κυριολεκτική σημασία της;
3) Λόχος και λεχώ τι συγγένειαν έχουν;
4) δαίμων και δαμάζω τι σχέσι έχουν;
5) Άλλο το μηδέν και άλλο το ουδέν. Γιατί;
6) Άλλο ευφορία και άλλο εφορία.
7) πιάτο. Ελληνική λέξις αντιδάνειο. Γιατί;
6) (η) περόνη και (το) πηρούνι είναι το ίδιο πράγμα;
Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (24) ΕΔΩ .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος
1) Διότι τρώγοντες τα φέρομεν πρό όψεως (κατάμουτρα).
2) όπ (μα)> όμμα (μάτι) + θάλαμος, (πρβ. θαλάμη σφαιρών όπλου) = η έδρα των ομμάτων (πρβ. α-όμματος) .
3) Έχουν την έννοιαν της στάσεως και παραφυλάξεως-ενέδρας. Ο λόχος (στρατιωτικόν σώμα) ενεδρεύει ακίνητος εναντίον του εχθρού, η δε λεχώ παραμένει το αυτό ακίνητος-κλινήρης κατά την λοχείαν ( μετά τον τοκετόν.)
4) Ο δα-ίμων είναι ο δα-μάζων (πρβ. δάμαρ, δαμαρτή ήτοι η δαμαζομένη δια του γάμου όπως ο ίππος γυνή, και αρχ.ελλην. ρ. γα-μώ-νυμφεύομαι εκ του δα-μώ. Και γη-δη (εξ ού δή-μος και δη-μοκρατίακ.λ.π.) ήτοι ο γεωργικός πληθυσμός) = η δαμαζομένη υπό του γε-ωργού-δη-μιουργού γη. (πρβ. δή-μιος και δη-μιουργός = ο, κατά κυριολεξίαν, δια της γης-χώματος αγγειο-πλάστης.)
5) μηδέν < μηδέ+ έν-α, (εξ αφαιρέσεως και αποτελέσματος), π.χ. πέντε μείον πέντε (προκύπτει) μηδέν, μηδέν εις το πηλίκον κ.λ.π. Ουδέν (επιθ.) ουδέ +έν(α), ( εξ ορισμού), π.χ. Ουδέν-κανένα πρόβλημα.
6) ευφορία (< εύ + φέρω, διάκειμαι) όπως και ευ-διαθεσία ( ευ+ δατίθεμαι.) Εφορία εκ του εφορώ (επί + ορώ=βλέπω) = η επιβλέπουσα και (ε)φορο-λογούσα αρχή.
7) αγγλ. plate, ιταλ. piato κ.λ.π. < ελλ. ουσ. πλάτος (το) και επιθ. πλατύ (το).
8) Το ίδιο. Περόνη (η), ήτις εκληφθείσα υπό του αγραμμάτου λαού ως ουδέτερον έγινε (το) περόνη > περούνι > πηρούνι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου