Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.
Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοιςο τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων
κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.
(Πλούταρχος)
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (44)
1) αδυσώπητος (ο): Τι σημαίνει κυριολεκτικά.
2) Γιατί ο ενδιαφέρ- ω- ν άνθρωπος θέλει ωμέγα, το δε ενδιαφέρ-ο-ν πράγμα όμικρον;
3) Θριάσιον πεδίον. Πώς ετυμολογείται;
4) Τί σχέσι έχει ο ¨ακέραιος¨ με τον κουρεμένο (κεκαρμένον;)
5) πορεία (η): Γιατί συγγενεύει γλωσσικώς με τον Πειραιά;
6) ελευθερία: Γιατί έρχεται από τον ήλιο;
7) ακραιφνής (ο): Ανυπόκριτος είναι αυτός. Γιατί;
8) σπουδαίος και οπαδός μήπως έχουν κοινή ετυμολογική ρίζα;
Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (43) EΔΩ.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.
1) αδυσώπητος: α (προσθετικόν) + δυσ(αντιθ. του ¨ευ¨ )+ ωπ (πρβ οπ-σις) = ο λίαν εχθρικός, αποκρουστικός, τρομακτικός την όψιν.
2) Γιατί η τριτοκλισεοκτόνος ¨δημοτικιά,¨ και εις τα πλαίσια της μεταπολιτευτικής εθνικής κατεδαφίσεως , τα έκανε γλωσσικώς ¨θάλασσα¨ αγραμματσύνης. ώστε επιβάλλεται τάχιστα εκπαιδευτική επιστροφή στην απλή και έως αρχαϊζουσα καθαρεύουσα όπως επιβάλλει η αυτοκρατορική ελληνική πολιτισμική παράδοσις ενός σοβαρού και τοιαύτης ιστορικής και πολιτισμικής παραδόσεως κράτους. ¨Ο ενδιαφέρων¨, αρσ. μτχ. ενεστ., του ρ. ενδιαφέρω¨, το ¨ενδιαφέρον¨ είναι το επιθετικοποιημένο ουδέτερο της μτχ. Του.
3) Θριάσιον: Θρ < τρ (πρβ. τρ-αύμα) + ίασ (πρβ. ίασ-ις, ίαμ-α, ια-τα-ρός) = το των τραυμάτων ιαματικόν πεδίον. Θεραπευτική-ιαματική τις μέθοδος δια των θριών ( θρίον = φύλλον συκής ) δεν αποκλείεται ως και το ενδεχόμενο ευδοκιμήσεως, κατά την αρχαιότητα στο εν λόγω πεδίον, της συκής.
4) ακέραιος = α (στερητικόν) + κερ (ρ. κείρ-ω= κουρεύω) = κυριολεκτικώς ο μη έχων απώλειαν τριχός εκ της κεφαλής του, μεταφορικώς ο πλήρης, ο μη έχων το παραμικρόν ελάττωμα, ο άψογος, ο τέλειος.
5) πορεία (η) = η εις πέρ(ας) – ία (ρ. ίω= κ-ι-νούμαι, προχωρώ, πρβ. ίτε-εμπρός, παίδες Ελλήνων, αν-ιόντα = τα άνω και κατιόντα τα κάτω ερχόμενα-κινούμενα.) Πειραιεύς (ο) = πέρας + ευ= το ευ-τυχές λιμενικόν πέρας της πορείας.
6) ελευθερία = ελ(ηλ- ίου) + ευθε(ευθε-ία ήτοι ανεμπόδιστος)+ρ-ία (ροή). Βλ. και απάντησις πιθοβίου κυνικού φιλοσόφου Διογένους προς Αλέξανδρον: ¨Μη μου κρύβεις τον ήλιον¨ τουτέστιν ¨μη μου στερείς την φυσικήν εξ ηλίου ελευθερίαν μου.¨
7) ακραιφνής < ακεραιοφανής < ακέραιος + φαίνομαι = ο ολοφάνερος, απροκάλυπτος.
8) σπουδ- αίος και σπουδ-άζω = προσκολλώμαι, γίνομαι ο-σπ-αδός> οπαδός σε κάτι και άρα το μελετώ εκ του πλησίον ως σπουδαστής.
2 σχόλια:
3) Θριάσιον πεδίον. Πώς ετυμολογείται;
θριάσιο Πεδίο...Θριάσιαι Πύλαι. Θρία, και Θριαί, και κατά τον Στέφανον Θριώ, και κατά τον Φαβωρίνον Θριούς.Thria ή Τρία
Θρίαι από τις τρείς "πέτρες" που έριξε η Αθηνά και δημιούργησε το Θριάσιο Πεδίο. Αυτές οι "πέτρες" σχημάτιζαν ένα ΤΡΙΓΩΝΟ "Δ" μέσα στο οποίο αναπτυσσόταν κατά βούληση της Αθηνάς ένα ισχυρό ηλεκτρομαγνητικό Πεδίο.
1) αδυσώπητος (ο): Τι σημαίνει κυριολεκτικά.
O ασυγκίνητος, ανελέητος, αμείλικτος, σκληρός.
6) ελευθερία: Γιατί έρχεται από τον ήλιο;
ΕΛ-ΕΥ-ΘΕΡΙΑ...
ΕΛ ή ΗΛ : ο ήλιος .
ΕΥ : η ευεργετική Ε ροή του
ΘΕΡΙΑ : που έρχεται να συναντήσει να θρέψει όλα τα πλάσματα πάνω στον πλανήτη. Το συναντάμε στην λέξη συμπενθεριάζω , συμπε(ν)θερία
Δημοσίευση σχολίου