ΛΥΚΑΣΤΡΟΣ :
ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ.
Για τον στρατό του Μ.Αλεξάνδρου το επιστημονικό κατεστημένο δεν μπορούσε αναγκαστικά να κρύψει και πολλά πράγματα. Γιατί όλη Ασία έχει ελληνικά τοπωνύμια. Το αντίθετο όμως συνέβη για το ναυτικό των Μακεδόνων.
Στο
Ναυτικό του Πτολεμαίου Β΄ που διαδέχθηκε τον Αλέξανδρο, εντάχθηκαν
συνολικά 224 πλοία εκ των οποίων 17 πεντήρεις, 5 εξήρεις, 37 επτήρεις,
30 εννήρεις, 14 ενδεκήρεις, 2 δωδεκήρεις, 4 δεκατριήρεις, μία εικοσήρη
και 2 τριακοντήρεις, και τα υπόλοιπα ήταν ταπεινές τριήρεις. Με τα θηριώδη αυτά πλοία οι Έλληνες διέπλεαν απ'άκρου είς άκρον τους Ωκεανούς τής Γης. Οι πλόες στον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό ήταν για τις ελληνικές δεκήρεις υπόθεση ρουτίνας. Τη Λέσβο ο Αλέξανδρος και οι πολυήρεις του Μακεδονικού Στόλου την είχαν για απόδραση ΣΚ (σαββατοκύριακου).
Ότι
η εκπαιδευτική προπαγάνδα μάς έδειξε μόνο τις ταπεινές τριήρεις, είναι
γιατί η εκπαιδευτική προπαγάνδα μάς εξαπάτησε. Το θλιβερό ελληνόφωνο
προτεκτοράτο ουδέποτε μας μίλησε για αυτά.Τα
πλοία με τα οποία ο Αλέξανδρος ο Μέγας πραγματοποίησε τον διάπλου τού
Ειρηνικού Ωκεανού από την Ασία στην Αμερική, ανακαλύπτοντας και
εκπολιτίζοντας την Αμερική.
Η
τριήρης είναι το ευρέως σήμερα γνωστό πλοίο των Ελλήνων. Αυτό που οι
περισσότεροι δε γνωρίζουμε είναι ότι εκτός από την τριήρη οι Έλληνες
ναυπήγησαν πολύ μεγαλύτερα πλοία: τις Πολυήρεις > τετρήρης,
πεντήρης, εξήρης, επτήρης, οκτήρης και η δεκήρης, φτάνοντας μάλιστα οι
Έλληνες έως τη ναυπήγηση κολοσσιαίων σκαφών όπως η
εικοσήρης και η τεσσαρακοντήρης. Επρόκειτο για πραγματικά πλωτά φρούρια
που είχαν τη δυνατότητα να διανύσουν χιλιάδες μίλια θαλασσών και να διαπλεόσουν όλους τους Ωκεανούς τής Γης, πλοία που θύμιζαν αναλογικά τα
σύγχρονα θωρηκτά και αεροπλανοφόρα πλοία.
Η
τάση της κατασκευής ολοένα και μεγαλύτερων πλοίων από τους Έλληνες
εμφανίστηκε από τις τελευταίες δεκαετίες του 4ου αιώνα π.Χ. και δεν
σταμάτησε στις δεκήρεις. Ο Δημήτριος Α΄ ο Πολιορκητής (337 π.Χ. - 283
π.Χ.), στρατηγός του Μεγάλου Αλεξάνδρου και ένας από τους διαδόχους του,
ναυπήγησε ενδεκήρεις, δεκατριήρεις, δεκατετρήρεις, δεκαπεντήρεις και
δεκαεξήρεις [Wikipedia: Πολυήρεις].
Το μεγαλύτερο πλοίο στην Ιστορία που κατασκευάστηκε εξολοκλήρου από
ανθρώπινα χέρια είναι μια θηριώδης Τεσσαρακοντήρης που ενέταξε στο στόλο
του ο Πτολεμαῖος ὁ Φιλοπάτωρ (245 – 204 π.Χ.), διάδοχος του Μεγάλου
Αλεξάνδρου και Φαραώ της Ελληνιστικής Αιγύπτου μετά τον θάνατο του
Αλεξάνδρου. Τη θηριώδη αυτή Τεσσαρακοντήρη περιγράφει λεπτομερώς ο
Πλούταρχος στους Παράλληλους Βίους, ως εξής:
«Αργότερα
δέ καὶ τεσσαρακοντήρη ο Πτολεμαῖος ὁ Φιλοπάτωρ ἐναυπηγήσατο, μῆκος
διακοσίων ὀγδοήκοντα πηχῶν* ( = 128 μέτρα), ὕψος δέ πεντήκοντα πηχῶν* ( =
23 μέτρα) από το νερό ἕως την κουπαστή τῆς πρύμνης (εκεί όπου του
πλοίου ἐπιγράφεται τό ὄνομα), ναύταις δὲ τετρακοσίοις (400) εξαιρουμένων
των κωπηλατών από την οποίους εξαρτάται η πρόωση του πλοίου, κωπηλάτες
δὲ τετρακισχιλίοις (4.000), επιπλέον δὲ τούτων, ὁπλίτας τοποθετημένους
ἐπί τῶν παρόδων καὶ τοῦ καταστρώματος τού πλοίου περίπου τρισχιλίων
(3.000) μόνιμο στρατιωτικό προσωπικό που υπηρετεί στο πλοίο».
[ὕστερον
δὲ καὶ τεσσαρακοντήρη Πτολεμαῖος ὁ Φιλοπάτωρ ἐναυπηγήσατο, μῆκος
διακοσίων ὀγδοήκοντα πηχῶν, ὕψος δ' ἕως ἀκροστολίου πεντήκοντα δυεῖν
δεόντων, ναύταις δὲ χωρὶς ἐρετῶν ἐξηρτυμένην τετρακοσίοις, ἐρέταις δὲ
τετρακισχιλίοις, χωρὶς δὲ τούτων ὁπλίτας δεχομένην ἐπί τε τῶν παρόδων
καὶ τοῦ καταστρώματος ὀλίγῳ τρισχιλίων ἀποδέοντας. (Πλούταρχος, Βίοι
Παράλληλοι , Δημήτριος 43 | * ο αρχαίος ελληνικός πήχυς ισούται με 0,46
μέτρα)]
Για
να γίνει αντιληπτό το γιγάντιο μέγεθος της θηριώδους Πτολεμαϊκής
τεσσαρακοντήρης μήκους 128 μέτρων και ύψους 23 μέτρων (όσο δηλαδή το
ύψος μιας οκταώροφης πολυκατοικίας), σημειώνεται ότι το μήκος της
ισούται με το μήκος των ελληνικών φρεγατών Τύπου 'S' του Πολεμικού
Ναυτικού μας, όπως η φρεγάτα Έλλη με μήκος 130,5 μέτρα και πλήρωμα 202
άτομα. Σύμφωνα με τη Wikipedia (λ. Tessarakonteres) η τεσσαρακοντήρης
αυτή του Πτολεμαίου ήταν -- από άποψη ανθρώπινου δυναμικού -- το
μεγαλύτερο πολεμικό πλοίο όλων των εποχών με συνολικό πλήρωμα 7.250
ανθρώπων, με τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα να ακολουθούν με πλήρωμα
περίπου 6.000 ανθρώπων.
Στο Ναυτικό του Πτολεμαίου Β΄ που διαδέχθηκε τον
Αλέξανδρο, εντάχθηκαν συνολικά 224 πλοία εκ των οποίων 17 πεντήρεις, 5
εξήρεις, 37 επτήρεις, 30 εννήρεις, 14 ενδεκήρεις, 2 δωδεκήρεις, 4
δεκατριήρεις, μία εικοσήρη και 2 τριακοντήρεις, και τα υπόλοιπα ήταν
τετρήρεις, τριήρεις ή και μικρότερα πολεμικά, που διέπλεαν απ'άκρου είς
άκρον τους Ωκεανούς τής Γης (Wikipedia: Tessarakonteres | Πολυήρεις).
Ένα
ακόμη θηριώδες πλοίο των Μακεδόνων ήταν η ξακουστή ναυαρχίδα του
Μακεδονικού Στόλου, η Ισμία. Η ναυαρχίδα του Μακεδονικού Στόλου επί
Φιλίππου Ε' (238 π.Χ. – 179 π.Χ.) είναι μια γιγάντια δεκήρης με το όνομα
"Ισμία", ένα τεράστιο πλοίο μήκους 100 μέτρων, πλάτους 11 μέτρων, και
ύψους από την θάλασσα 8 μέτρων, με πλήρωμα 1.800 ανδρών που κινούταν από
1.200 κωπήλατες σε ομάδες των δέκα ανά ομάδα κουπιών, είχε 200 ναύτες
και 400 πεζοναύτες.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος τής μακεδονικής
ναυαρχίδας, να πούμε ότι είναι αντίστοιχο με ένα τυπικό ferrie boat που
εκτελεί δρομολόγια στο Αιγαιακό Αρχιπέλαγος, π.χ. το πλοίο Φοίβος με
μήκος 100 μ., χωρητικότητα 120 ΙΧ αυτοκινήτων και 1200 επιβατών. Η
Ισθμία, η μακεδονική ναυαρχίδα, βυθίστηκε στην -- καταστροφική για την
Ελληνική Ιστορία -- εμφύλια ναυμαχία τής Χίου από τον στόλο των
Περγαμηνών και των Ροδίων που αποδεκάτισαν τον πανίσχυρο Μακεδονικό
Στόλο. Η ήττα αυτή των Μακεδόνων άνοιξε το δρόμο για την κατάκτηση της
Ελλάδας από τους Ρωμαίους.
Ένα άλλο αρχαίο γιγάντιο ελληνικό πλοίο που ήταν το μεγαλύτερο εμπορικό
πλοίο και πλοίο αναψυχής στην Αρχαία Ελλάδα κατασκευάστηκε στις
Συρακούσες (Wikipedia: Syracusia) το επικό αυτό πλοίο περιγράφει με
κάθε λεπτομέρεια ο Έλληνας ιστορικός Αθηναίος στο έργο του
"Δειπνοσοφιστές" (206d - 209f) ως εξής:
Το όνομα του θρυλικού αυτού πλοίου ήταν "Συρακοσία" (ὄνομα δ᾽ ἦν τῇ νηὶ Συρακοσία).
Κατασκευάστηκε
με εντολή του Έλληνα τυράννου των Συρακουσών Ιέρωνα Β' (308 π.Χ. - 215
π.Χ.) και τη σχεδίασή του ανέλαβε ο μεγάλος Έλληνας μαθηματικός και
γεωμέτρης Αρχιμήδης (περὶ δὲ τῆς ὑπὸ Ἱέρωνος τοῦ Συρακοσίου
κατασκευασθείσης νεώς, ἧς καὶ Ἀρχιμήδης ἦν ὁ γεωμέτρης ἐπόπτης).
Τη
ναυπήγηση ανέλαβε το 240 π.Χ. ο ναυπηγός Αρχίας της Κορίνθου (συνήγαγε
δὲ καὶ ναυπηγοὺς καὶ τοὺς ἄλλους τεχνίτας καὶ καταστήσας ἐκ πάντων
Ἀρχίαν τὸν Κορίνθιον ἀρχιτέκτονα παρεκάλεσε).
Για
την κατασκευή τής Συρακοσίας απαιτήθηκε ξυλεία από την Αίτνα με την
οποία θα μπορούσε να κατασκευαστούν 60 τετρήρεις (εἰς ὕλην μὲν ξύλωσιν
ἐκ τῆς Αἴτνης παρεσκεύαστο ἑξήκοντα τετρηρικῶν σκαφῶν πλῆθος
ἐξεργάσασθαι δυναμένην).
Το
πλοίο ήταν τόσο μεγάλο που ήταν εφοδιασμένο με τέσσερις ξύλινες άγκυρες
και οκτώ ατσάλινες (ἄγκυραι δὲ ἦσαν ξύλιναι μέν τέτταρες, σιδηραῖ δ᾽
ὀκτώ).
Η
Συρακουσία είχε χωρητικότητα 1.942 επιβατών και μπορούσε να μεταφέρει
φορτίο 1.600 έως 1.800 τόνων, ξέχωρα δε το φορτίο προμηθειών για τη
σίτιση πληρώματος και επιβατών (σίτου δὲ ἐνεβάλλοντο εἰς τὴν ναῦν
μυριάδας ἕξ καὶ ἕτερα δὲ φορτία δισμύρια, μύρια καί δισμύρια• χωρὶς δὲ
τούτων ὁ ἐπισιτισμὸς ἦν τῶν ἐμπλεόντων).
Όσον
αφορά την άνεση των επιβατών, το Συρακοσία θα ήταν το αντίστοιχο του
Τιτανικού σε σύγκριση με άλλα πλοία της εποχής. Διέθετε 20 σειρές
κουπιών ορατές από το εξωτερικό ενώ ο πρωτοποριακός σχεδιασμός και το
τεράστιο μέγεθός της επέτρεψαν τη δημιουργία κάθε είδους χώρων αναψυχής
στο πλοίο.
Διέθετε
έναν περίπατο και πάρκο αναψυχής με καλλωπιστικά φυτά και δένδρα (ἦν
καὶ περίπατοι ἐν οἷς κῆποι παντοῖοι θαυμασίως ἦσαν ὑπερβάλλοντες ταῖς
φυτείαις).
Διέθετε
αμπέλια που ποτίζονταν από πιθάρια κάτω από το κατάστρωμα του πλοίου,
και σκηνές αναψυχής - κάμπινγκ για τους επιβάτες (ἔτι δὲ σκηναὶ κιττοῦ
λευκοῦ καὶ ἀμπέλων ὧν αἱ ῥίζαι τὴν τροφὴν ἐν πίθοις εἶχον γῆς
πεπληρωμένοις).
Το
πλοίο ήταν πολυτελώς διακοσμημένο με υλικά όπως ελεφαντόδοντο και
μάρμαρο (τὰς δὲ θύρας ἐλέφαντος), ενώ όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι ήταν
επιστρωμένοι με ψηφιδωτά που απεικονίζουν ολόκληρο το Έπος τής Ιλιάδας
(ταῦτα δὲ πάντα δάπεδον εἶχεν ἐν ἀβακίσκοις συγκείμενον ἐκ παντοίων
λίθων Ἰλιάδα μῦθος θαυμασίως ταῖς τε κατασκευαῖς).
Διέθετε
τρίκλιτον Ναόν τής Αφροδίτης Πελασγίας, της Αφροδίτης προστάτιδας του
πελάγους και των ναυτικών (Ἀφροδίσιον κατεσκεύαστο τρίκλινον).
Τα
χαμηλότερα επίπεδα του πλοίου προορίζονταν για το πλήρωμα και τους
στρατιώτες του πλοίου, ενώ τα ανώτερα για τη χρήση των επιβατών
(τετράκλινοι τοῖς ἀνδράσι, τριάκοντα τὸ πλῆθος, ἡ δὲ ναυκληρικὴ δίαιτα
κλινῶν μὲν ἦν πεντεκαίδεκα, θαλάμους δὲ τρεῖς εἶχε τρικλίνους).
Το
πλοίο ήταν επίσης εξοπλισμένο με βιβλιοθήκη (βιβλιοθήκην ἔχον ἐν αὑτῷ) ,
πολυάριθμα σαλόνια και γυμναστήριο για χρήση από τους επιβάτες, καθώς
και δέκα σταύλους για άλογα (ἱππῶνες ἦσαν δέκα) αλλά και κλειστό
ιχθυοτροφείο με θαλασσινό νερό (κλειστὸν ἰχθυοτροφεῖον πλῆρες θαλάττης
ἐν ᾧ πολλοὶ ἰχθύες ἐνετρέφοντο) και μύλοι και μαγειρεία για την εστίαση
(ατεσκευασμέναι ἦσαν μύλοι και ὀπτανεῖα).
Οκτώ
πύργους είχε η Συρακουσία στο κατάστρωμα (πύργοι τε ἦσαν ἐν αὐτῇ ὀκτὼ)
και τείχος απόρθητο με επάλξεις με καταπέλτες και εκτοξευτές λίθων στο
κατάστρωμα (τεῖχος δὲ ἐπάλξεις ἔχον καὶ καταστρώματα ἐφ᾽ οὗ λιθοβόλος
ἐφειστήκει).
Διέθετε
για την άμυνά του εκτοξευτές με βέλη - βέλη μήκους 5,5 μέτρων, έναν
περίπλοκο μηχανισμό που κατασκεύασε ο Αρχιμήδης, και κάθε δε βέλος
είχε βεληνεκές εκτόξευσης 200 μέτρων (δωδεκάπηχυ βέλος, τοῦτο δὲ τὸ
μηχάνημα κατεσκεύασεν Ἀρχιμήδης, ἑκάτερον δὲ τῶν βελῶν ἔβαλλεν ἐπὶ
στάδιον).
Ναυτοδικείο
στο πλοίο συνεδρίαζε για τα εν πλω διαπραττόμενα εγκλήματα, που δίκαζε
κατά τους νόμους της πολιτείας των Συρακουσών (τῶν δὲ κατὰ ναῦν
ἀδικημάτων δικαστήριον καθειστήκει ἐδίκαζον κατὰ τοὺς Συρακοσίων
νόμους).
Δεν
υπήρχε λιμάνι που η Συρακοσία να μπορεί να αγκυροβολήσει, λόγω τού
τεράστιου μεγέθους της, εξού και δωρεά ο Ἱέρων την έκανε στον επίγονο
του Αλεξάνδρου, στο Πτολεμαίο, τον βασιλέα τής Αλεξάνδρειας (ὁ δ᾽ Ἱέρων
ἐπεὶ πάντας τοὺς λιμένας ἤκουεν τοὺς μὲν ὡς οὐ δύνατοί εἰσι τὴν ναῦν
δέχεσθαι, διέγνω δῶρον αὐτὴν ἀποστεῖλαι Πτολεμαίῳ τῷ βασιλεῖ εἰς
Ἀλεξάνδρειαν).
5 σχόλια:
Τι μαθαίνει κανείς, μόνο για τις τριήρεις μας έλεγαν στο σχολείο. Πόση ιστορία και επιτεύγματα μας έχουν κρυμμένα; Και από αυτά που μας λες για το παρελθόν. Μας θέλουν άφραγκους, απαισιόδοξους και υπό μονίμως. Μην σηκώσουμε κεφάλι για κανένα λόγο ούτε αγάπη και όραμα για πατρίδα λόγω ιστορίας. Τα μυγοφτύματα που μας ελέγχουν θέλουν μυγοσκοτώστρα.
Καλημέρα Νικόλα....θα πούμε και άλλα ακόμα καλύτερα. Περίμενε, απλά δεν έχω καθόλου χρόνο ελεύθερο αυτό το διάστημα . Ζορίζομαι να βρώ χρόνο ακόμα και για να απαντώ στα σχόλια σας.Έχουμε να κάνουμε πολλές αποκαλύψεις....
Ελλάς τα πάντα και για πάντα. Όλα από δω ξεκίνησαν, διέρχονται κι επιστρέφουν. Ελλάς η πατρίς των πατρίδων, το έθνος των εθνών και το λίκνον των αγαθών θεών. Αβάστακτη ξεκάθαρη, όσο και συκοφαντημένη και καταδιωκομένη, αλήθεια και μνήμη που τυφλώνει όπως ο ήλιος. Θέλει μάτια ψυχής όπως αετού για να την αναγνωρίσης και να την αντέξης, Έλλην και μη.
Προσπάθησαν να τα κρύψουν.....αλλά ο θαυμασμός τους κρυφός ιδια όμως αξεπέραστος.......εμφανές στις ταινίες τους λχ ο αστροστολος του Σταρτρεκ, η στα Σταργουορς.
Κάπου τα ξαναείδαν αυτά με άλλη μορφή....
Διαφαίνεται στον γνωριζοντα ότι τα δικά τους είναι' κινεζικα'.
Σημαντικό. Η 'φόρτιση του πληρωματος'.
Αποστολή επίσης.
Χρυσός σπάνιος και ανεκτίμητος ο Έλλην,
αυτοφυής μέσα στον αμέτρητο πληθυσμό της άμμου.
Δημοσίευση σχολίου