ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 19 Μαρτίου 2023

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (101)

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.

Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.

Είναι η γλώσσα των Θεών.

«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»

 (Κικέρων)

Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις

το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων

κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.

(Πλούταρχος) 

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (101)

1) σύμπνοια, άπνοια (η). Τα συνθετικά και η σημασία των.

2)  τελεσίδικον, ατελέσφορον (το):   Τα συνθετικά, το κοινό μέρος και η σημασία των συνθέτων αυτών λέξεων.

3) Το ομηρικόν ¨τελήεσσαι εκατόμβαι¨ έχει σχέσι με την ¨τελετή¨  και το ¨εκτελώ.¨ Γιατί;

4) ¨Εσκεμμένο¨ λέμε. Δηλαδή;


5) κλάσις (η) και κλάσμα (το): Παράγωγα τίνος ρήματος και σημασίας;  

6)   απονενοημένο(ν): Τίνος ρήματος είναι μτχ. παρακειμ.;

7) επιθ. αδιάπτωτος (ο): Τα συνθετικά και η ερμηνεία του.

8) επιθ. αμοιβαίος (ο): Η ετυμολογία και σημασία του. 

Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (100) ΕΔΩ.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.

1) σύμπνοια < συν + πνοή = ο κοινός-σύμφωνος  νους, πνεύμα. Άπνοια < α + πνοή = απουσία ανέμου.  

2)  τελεσίδικον < τέλος + δίκη = η τελική και αμετάκλητος απόφασι επί μιας δίκης.

3) τέλος = η εκπλήρωσις πράξεως ή λόγου.  ¨τελήεσσαι εκατόμβαι¨ = αι τελετουργικαί θυσίαι-σφαγαί (θρησκευτικαί) εκατό βοών αφιερωμένων εις τους θεούς, και αι οποίαι εκπληρούνται ήτοι εκτελούν-πραγματοποιούν τον σκοπόν των γιγνόμεναι αποδεκταί υπό των θεών αυτών (τελήεσσαι).

4) εσκεμμένο (το) = μτχ. παρακ. του ρ. σκέπτομαι = το κατόπιν σκέψεως -σχεδιασμού.

5) κλάσις (η) < συνηρ. ρ. κλάω-ώ = σπάζω (πρβ. κλαδί, κλάσμα, οκλσδόν, κλάσις = τμήμα, κατηγορία, επίπεδο).

6) απονενοημένο (το) (πρδ. διάβημα ή αυτοκτονία) μτχ. παρακ. του ρ. απονοούμαι = το τολμητόν πέραν πάσης λογικής.  

7) αδιάπτωτος (πρδ. αδιάπτωτο ενδιαφέρον) < α+δια+πίπτω (ουσ. πτώσις) = αυτό που διατηρείται σε υψηλά επίπεδα και μη καταπίπτον.  

8) αμοιβαίος –α, -ον  < αμφί + βαίνω = αυτό που υπάρχει και τηρείται και εκ των δύο (εξ αμφοτέρων των) πλευρών.  (πρδ. αμοιβαίον ενδιαφέρον.)    

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

1 ΣΥΝ+(ανά)ΠΝΕΩ= με την ίδια πνοή σαν δηλαδή 2 διαφορετικές υπάρξεις να ενώνονται εις σάρκαν(σκοπό) μία.Σήμερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι χρησιμοποιούμε αντίστοιχα το "με μιά φωνή".Εξ'ού και το συμ+πνέω=Συμ+φωνώ
Α(στερητικό)+ πνοή(ανέμου)=Οταν απουσιάζει ο άνεμος (ως καιρικό φαινόμενο),σήμερα "δεν κουνιέται φύλλο"

2 έχω την εντύπωση ότι έχουν ξαναναφερθεί, α)τέλος+δίκη= έχει βγεί η τελική απόφαση, δεν υπάρχει άλλος βαθμός δίκης όπου μπορεί ν'ανατραπεί η απόφαση=άρα, είναι οριστικό το αποτέλεσμα/η απόφαση
β)α(στερητικό)+τέλος+φέρω=Οτι/όποια ενέργεια και να γίνει δεν υπάρχει αποτέλεσμα διαφορετικό =αποτυχία στην όποια προσπάθεια.Κοινή λέξη λοιπόν το "τέλος", με την έννοια όμως του αποτελέσματος,το τετελεσμένο όχι όπως στο "α" που κλίνει περισσότερο προς το "τερματικό"

4 Εσκεμμένο, αν και δεν ξέρω την ετυμολογία, σημαίνει το εκ προθέσεως/εκούσιο, όχι το τυχαίο/ακούσιο

5 δεν το γνωρίζω,αλλά επειδή και τα 2 αναφέρονται σε μέρος του συνόλου, θα πρόσθετα και τη λέξη "κλίκα" στα παράγωγα. Η "κλάσις" υποδηλώνει μέρος ενός συνόλου όπως π.χ. κοινωνική ("ανωτέρα"),σχολική/στρατιωτική ("η κλάση του 82" που'λεγε και ο τίτλος μιας ταινίας),ή και τύπος (π.χ.πλοίου Πλοίο,υποσύνολο τράτα,υποσυνολο Μίμης για να τιμήσω και τον οικοδεσπότη και τις........αγάπες του) Το δε κλάσμα, είναι κατά 90% το ουδέτερο αντίστοιχο της κλάσης,και είναι και κυρίως γνωστό από την μαθηματική πράξη της διαίρεσης,όπου ως γνωστόν, παράγει υποσύνολο

6 Απονοώ= σε ελεύθερη απόδοση "αποσκέφτομαι",= κατόπιν σκέψεως ή κατόπιν απερισκεψίας, δεν ξέρω ακριβώς

7 Α(στερητικό)+ δια(μέσω/λόγω)+πτώση(ή/και ύφεση)= Αυτός που δεν πέφτει/ηρεμεί/μειώνεται.Παρόμοιο με το αδιάκοπος
ΞΕΝΟΔΟΧΩΦ