ΣΧΟΛΙΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ : Η μέγιστη εμβέλεια του ραντάρ AESA GaN του GlobalEye φτάνει τα 350 νμ ή 648 χλμ.Aνάλογη θα είναι και η μέγιστη εμβέλεια του ίδιας τεχνολογίας SeaFire των FDI. Στα πλοία υπάρχει και το link 22 που δεν επηρεάζεται από την καμπυλότητα της Γης και επιτρέπει τον διαμοιρασμό της τακτικής κατάστασης ανάμεσά τους.
Το 2016 η σουηδική εταιρία SAAB ανακοίνωσε την ανάπτυξη ενός αναβαθμισμένου συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου AEW&C με το όνομα GlobalEye. Το νέο αυτό σύστημα στην ουσία πρόκειται για μια πολυλειτουργική πλατφόρμα που προσφέρει ταυτόχρονη παρακολούθηση αέρα, ξηράς και θάλασσας.
Το κύριο συστατικό είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση του ραντάρ Erieye που διαθέτει και η Π.Α. στα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου AEW&C, το Erieye ER. Το νέο ραντάρ προσφέρει εκτεταμένη εμβέλεια αποκάλυψης στόχων σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο καθώς και καλύτερες επιδόσεις απέναντυ σε στόχους χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth) και μικρής διατομής όπως βαλλιστικοί πύραυλοι. Η δεκάμετρη κεραία του ραντάρ είναι τύπου AESA και διαθέτει πομπoδέκτες Νιτριδίου του Γαλλίου (GaN) που εκπέμπουν στη ζώνη S. Η νέας τεχνολογίας κεραία του ραντάρ προσδίδει στο σύστημα εμβέλεια κατά 70% μεγαλύτερη για στόχους επιπέδου μαχητικού σε σύγκριση με το ραντάρ που φοράνε τα ελληνικά ΑΣΕΠΕ. Σύμφωνα με την SAAB η εμβέλεια αποκάλυψης στοχου μεγέθους μαχητικού αγγίζει τα 250 ν.μ. Επίσης το GlobalEye πετώντας στα 35.000 πόδια μπορεί να αποκαλύψει χαμηλά ιπτάμενους στόχους στην απόσταση των 250 ν.μ. Η μέγιστη θεωρητική εμβέλεια του ραντάρ ξεπερνάει τα 350 ν.μ.
Πέραν όμως του κύριου ραντάρ που φέρει το αεροσκάφος φορέας στη ράχη της ατράκτου, το GlobalEye διαθέτει άλλα δύο συστήματα στη φαρέτρα του που το κάνουν πραγματικά πολυεργαλείο με δυνατότητες αποκάλυψης και αναγνώρισης στόχων τόσο στον αέρα όσο και στην ξηρά και στη θάλασσα. Τα συστήματα αυτά είναι το ραντάρ ναυτικής επιτήρησης Seaspray της ιταλικής Leonardo και ο Η/Ο αισθητήρας που βρίσκονται τοποθετημένα στην κοιλιά της ατράκτου του αεροσκάφους.
Το ραντάρ Seaspray είναι ένα πολλαπλών λειτουργιών ραντάρ τύπου AESA που εκπέμπει στην μπάντα X και παρέχει κάλυψη 360 μοιρών και μέγιστη ακτίνα αποκάλυψης τα 320 ν.μ. Συνδυάζει ένα υπερσύγχρονο AESA με επεξεργαστή Commercial-off-the-shelf (COTS) για να προσφέρει κορυφαία κάλυψη ικανότητας αποκάλυψης στόχων σε αέρα, θάλασσα και ξηρά και έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί σε mode TWS μέχρι 200 στόχους ταυτόχρονα. Οι διαθέσιμες λειτουργίες του ραντάρ είναι:
- Έρευνα μεγάλης εμβέλειας
- Αποκάλυψη πολύ μικρών στόχων ακόμη και σε υψηλό κυμματισμό
- ISAR απεικόνιση πλοίων
- Χαρτογράφιση εδάφους μεσαίας και μεγάλης ανάλυσης για μεγάλη ή συγκεκριμένη περιοχή αντίστοιχα.
- Ένδειξη κινούμενου στόχου στο έδαφος GMTI
- Διασύνδεση με το σύστημα AIS
- Δεδομένων Ναυτιλίας/ Πλοήγησης: Διάκριση μάζας γης, ανίχνευση καιρού και ανίχνευση αναταράξεων.
- Beacon detection σε αποστολές έρευνας και διάσωσης (SAR)
Η πολυλειτουργικότητα έγκειται στο γεγονός ότι οι διάφορες λειτουργίες μπορούν να λειτουργούν ταυτόχρονα λόγω της ικανότητάς του να αλλάζει κυματομορφές από παλμό σε παλμό. Για παράδειγμα, η επιτήρηση επιφάνειας και η ανίχνευση καιρού μπορούν να παρέχονται ταυτόχρονα.
Το αεροσκάφος διαθέτει επίσης ένα ηλεκτρο-οπτικό σύστημα, το οποίο μπορεί να λειτουργεί ταυτόχρονα στο φάσμα του ορατού, του εγγύς υπέρυθρου και του υπέρυθρου φάσματος μεσαίου κύματος. Το σύστημα αυτό προσφέρει μεγάλης εμβέλειας οπτική και υπέρυθρη αναγνώριση και ταυτοποίηση στόχου καθώς και υψηλής ανάλυσης βίντεο.
Το σύστημα διοίκησης και ελέγχου (C2) στο αεροσκάφος επιτρέπει στο πλήρωμα να εκτελεί πολλαπλές αποστολές σε περίπλοκα και μεταβαλλόμενα σενάρια. Το αεροσκάφος φιλοξενεί έως και επτά θέσεις εργασίας C2. Κάθε κονσόλα χειριστή είναι εξοπλισμένη με έγχρωμη οθόνη ευρείας οθόνης 30 ιντσών υψηλής ανάλυσης που προσφέρει την καλύτερη δυνατή διεπαφή για τους χειριστές.
Οι οθόνες παρουσιάζουν δεδομένα στόχου που λαμβάνονται από τους αισθητήρες επί του σκάφους ή λαμβάνονται μέσω των συνδέσμων δεδομένων και επιτρέπουν στους χειριστές να βρίσκουν ίχνη, να ελέγχουν τις δικές τους δυνάμεις, να παρακολουθούν απειλές, να διαχειρίζονται λειτουργίες και να διαχειρίζονται όλα τα ενσωματωμένα συστήματα. Το σύστημα C2 επιτρέπει επίσης τον προγραμματισμό και την αξιολόγηση της αποστολής.
Κάθε κονσόλα πολλαπλών ρόλων προσφέρει δεδομένα αποστολής και λειτουργίες ελέγχου και είναι εναλλάξιμη. Το πλήρωμα μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις κονσόλες χειριστή κατά τη διάρκεια αποστολών υψηλής προτεραιότητας, ενώ οι αποστολές χαμηλής έντασης μπορούν να διεκπεραιωθούν χρησιμοποιώντας μία ή δύο κονσόλες για τη μείωση των απαιτήσεων σε ανθρώπινο δυναμικό.
Το αεροσκάφος φορέας του συστήματος που διάλεξε η SAAB για το GlobalEye είναι το πολύ μεγάλων αποστάσεων επιχειρηματικό τζετ της Bombardier, το Global 6000/6500. Τα βασικά χαρακτηριστικά του αεροσκάφους είναι μήκος 30,3μ, εκπέτασμα 28,7μ, ολικό ύψος 7,8μ και πτερυγική επιφάνεια 94,8 μ2. Η κύρια καμπίνα έχει μήκος 13,18μ, πλάτος 2,41μ και ύψος 1,88μ. Στη διαμόρφωση του GlobalEye η καμπίνα του φιλοξενεί εργονομικά πλαϊνά καθίσματα για τους χειριστές και προσφέρει χαμηλό επίπεδο θορύβου και υψόμετρο πίεσης. Επίσης, φιλοξενεί εξαθέσιο χώρο ανάπαυσης για τους επιβάτες.
Το αεροσκάφος διαθέτει τους κινητήρες BR710A2-20 της Rolls-Royce που αποδίδουν 65,6kN ώση ο καθένας. Η μέγιστη ταχύτητα του αεροσκάφους είναι στα 0,89 μαχ και η τυπική ταχύτητα πλεύσης στα 0,85 μαχ. Η μέγιστη εμβέλεια είναι 6000-6600 ν.μ. ανάλογα με το μοντέλο του αεροσκάφους ενώ το μέγιστο ύψος πτήσης με μέγιστο φορτίο είναι τα 41.000 πόδια. Στην έκδοση GlobalEye το αεροσκάφος προσφέρει διάρκεια αποστολής πάνω από 11 ώρες.
Το πιλοτήριο είναι πλήρως ψηφιακό διαθέτοντας τέσσερις μεγάλες οθόνες LCD για απεικόνηση δεδομένων πτήσης, ψηφιακούς χάρτες κ.α. Στα επιπλέον βοηθήματα για το πλήρωμα είναι το HUD, το Enhanced Vision System (EVS), και το Synthetic Vision System (SVS). Επίσης διαθέτει και πολλαπλών διαμορφώσεων ραντάρ καιρού.
Στα υπόλοιπα ηλεκτρονικά του συστήματος το GlobalEye διαθέτει νέας τεχνολογίας πλήρες σύστημα αυτοπροστασίας, δορυφορικές επικοινωνίες, σύστημα AIS, ζεύξεις δεδομένων, σύστημα IFF και δυνατότητα ηλεκτρονικού πολέμου με σύστημα ESM και ELINT.
Εν κατακλείδι, το νέο σύστημα AEW&C της σουηδικής SAAB στην ουσία πρόκειται για ένα πολυεργαλείο στο οποίο η εταιρία έχει καταφέρει να συγκεράσει σε ένα αεροσκάφος, διαφορετικές απαιτήσεις και αποστολές που παλαιότερα θα χρειάζονταν τρία και τέσσερα διαφορετικά ειδικοποιημένα αεροσκάφη για να καλύψουν τις αποστολές αυτές.
Συνοψίζοντας λοιπόν το νέο GlobalEye προσφέρει:
- 70% μεγαλύτερη εμβέλεια radar.
- Αποκάλυψη δύσκολων στόχων όπως: αεροσκάφη stealth, βαλλιστικούς πυραύλους, χαμηλής ταχύτητας αντικείμενα και αιωρούμενα ελικόπτερα, πυραύλους κρουζ και υπερηχητικούς πυραύλους, θαλάσσιους στόχους και στόχους στην ξηρά.
- Ταυτόχρονη παρακολούθηση αέρα, ξηράς και θάλασσας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου