ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2022

 ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (88)

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.

Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.

Είναι η γλώσσα των Θεών.

«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»

 (Κικέρων)

Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις

το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων

κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.

(Πλούταρχος) 

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (88) 

1) Ορθοπαιδικός ή ορθοπεδικός το σωστό;

2) Αρμονία. Πώς ετυμολογείται;

3) σεξ, έξις, καχεξία, τι σχέσι έχουν με το δασυνόμενο αριθμό 6; .

4) νηνεμία, εγγύησις (η). Τα συνθετικά των.


5)  νηστεία (η), επιθ. νήστις (ο, η): Η κυριολεκτική των σημασία.

6) έδαφος (το): Η ετυμολογία.  

7)  Τι σημαίνει το λακωνικόν  ¨ Ή ταν ή επί τας;¨

8) ρ. υπο+μένω και επί+μένω και η λόγω προθέσεως διαφορετική σημασία των.     

Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (87) ΕΔΩ.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.

1)  ορθο-παι-δικός (ιστορική ορθογραφία) το σωστό. Ρίζα πα-,  πα-ίιω, (= κτυπώ), πρβ. πα-ιδί.) πά- σχω. πά-θημα. Ορθοπαιδικός = ο επανορθώνων τα κτυπήματα-κατάγματα ιατρός.

2) αρμονία < αρμός + ένωσις.  

3) αριθμός 6  (2>3 =6, ο πυθαγόρειος ιερός αριθμός του γάμου, δυο το άρρεν, τρία το θήλυ.)   έξις (η) < έχ-σις , καχεξία < κακεχ-σία. (κακώς έχω.)

4) νηνεμία < νη (= άνευ) + άνεμος = η απουσία ανέμων.

5)  νηστεία < νη+ εσθίω (πρβ. ετιατόριο) άνευ φαγητού.

6) έδαφος < δα, γα, γη + αφή = αυτό που εφάπτεται, ακουμπά κάτω.

7)  Την (ασπίδα) ως νικητής ή επί της ασπίδος-φορείου πεσόντος υπέρ πατρίδος.
8) υπομένω = μένω παθητικώς. Επιμένω = μένω ενεργητικώς.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

1.Εχω την αίσθηση ότι είναι από το Ορθό(= σωστό, 'οχι όρθιο) + πέδηση (= πρόσφυση με το έδαφος/πεδίο, βήμα,περπάτημα).
Τα τελευταία χρόνια διαβασα στο ίντερνετς ότι είναι με "αι", γιατί ο γάλλος γιατρός που εισήγαγε τον όρο ήταν παιδίατρος και διόρθωνε τα μυοσκελετικά τους. Τώρα πως γίνεται κάποιος Φράγκος να ξέρει πως λέγονται τα παιδιά στα ελληνικά, και αποφάσισε να τιμήσει τον Ιπποκράτη,μην με ρωτάτε, θα μείνω στην αρχική μου διατύπωση
7 'Η ταν (= Ή με αυτή -στο χέρι)Ή επί τας (= Ή επί αυτής- πάνω της)
Η "αυτή" είναι η ασπίδα.Αν ερχόταν πίσω νικητής θα την είχε στο χέρι/πλάτη μαζί του, γιατί΄οι Σπαρτιάτες πο΄τε δεν άφηναν τα όπλα, ή υποχωρούσαν.Αυτοί που υποχωρούσαν (οι απλοί στρατιώτες άλλων πόλεων και εθνών, όχι οι ατρωτοι Σπαρτιάτες) πέταγαν τις ασπίδες τους (ριψάσπιδες) για να τρέξουν να φύγουν πιό γρήγορα, μιάς και οι ασπίδες ήταν πάνω από 20 κιλά βάρος.Αν αντίθετα σκοτώνονταν, τότε το πτώμα σύμφωνα με τους κώδικες των Λακαιδεμονίων επέστρφε ΠΑΝΩ στην ασπίδα, τιμή μόνο για ήρωες-πεσόντες
8) Υπό (= βρίσκομαι κατω από/ταλαιπωρούμαι υπό/από το βάρος μιας κατάστασης ή προσώπου)+μένω (είμαι/βρίσκομαι)= Υπόκειμαι σε κάποια δυσάρεστη κατάσταση που έχω μπλέξει
Επί (= αντιμετωπίζω/επιβάλλομαι/επιτίθεμαι) + μένω = Συνεχίζω τις προσπάθειες για να πετύχω κάτι
Περι (= γύρω) ή Ανά (= σε σχέση με /αντιστοιχώ κάτι σε κάποιον και τούμπαλιν) + μένω =Βρίσκομαι σε μια κατάσταση που εξελίσσεται ακόμα χωρίς τελικό αποτέλεσμα με τα προς στιγμήν δεδομένα
ΞΕΝΟΔΟΧΩΦ

Ανώνυμος είπε...

4) Σίγουρα το 2ο συνθετικό είναι η λέξη "άνεμος", το 1ο μισό που δηλώνει απουσία ανέμου/γαλήνη δεν το ξέρω
ΞΕΝΟΔΟΧΩΦ