Γράφει ο ΛεξιΘήΡ :
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (22)
1) ημέρα και νύξ (νύκτα), τί σημαίνουν αρχικά και βάσει ετυμολογίας;
2) φάσγανον (το) . Αρχαιοελληνική μεν, άγνωση λέξι όμως ού, αν το σίγμα μετατεθεί από τρίτο γράμμα σε πρώτο.
3) Ασπάζομαι. Τι σημαίνει κυριολεκτικώς η λέξις αυτή; Χώρισε το πρώτο γράμμα και βγαίνει.
4) Δι-οπτήρ (ο) ομηριστί σημαίνει κατάσκοπος. Κ-οπτήρ = το όργανον του κόπτειν-κόβειν. Και όμμα (<όπ-μα)ή μάτι. Ποια εννοιολογική σχέσις υπάρχει μεταξύ των ανωτέρω λέξεων;
5) ταγός τί σημαίνει; (Πρβ, τάγ-μα, διατάσσω(<διατάγ-σω), δια-ταγή, διάταξις-τάξις (<τάγ-σις), στρα-ταγός> στρατηγός.)
6) Οργή (η). Πώς προήλθεν η λέξις; (Πρβ. Έρις (η), λατ. θηλ. ira (-ae) = θυμός, οργή, εριστικός κ.λ.π.)
7) clinic, trophy: Εκβαρβαρισθέντα ελληνικά κι αυτά.
8) Τα συμφωνικά συμπλέγματα Τρ-,> Πρ-,> Θρ-, δίδουν λέξεις όπως τρ-ούλος, Θρ-ίαμβος, θρ-όνος, Κήλη-θρ-ον (το) (αρχαία ονομασία της Καστοριάς) θρ-αύω, τρ-αύμα(<θρ-αύμα), Πύρ-γος, Τρ-οιζήν, Τρ-οία, Τύρ-ινς, Τυρηνία τύραννος που έχουν ένα κοινό σημασιολογικό υπόβαθρο. Ποιο είναι αυτό.
Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (21) ΕΔΩ.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.
1) ημέρα (η), και ήμαρ (το) γεν. του ήματος, θέματα ημερ- (=μερίς, μερίδος) και ηματ-(=τμήμα), άρα ημέραι είναι αι μερίδες-τμήματα εις τας οποία η νύξ (νύχτα) (θέμα νυκτ- πρβ. ρ. νύσσω, ουσ. νυστέρι) δια της δρεπανοειδούς σελήνης (πρβ. ό-νυξ-νύχι το έχον εμφάνισι και αύξησι όπως η σελήνη)τεμαχίζει τον χρόνον.
2) φάσγανον > σφάγανον = το εργαλείον της σφαγής, η μάχαιρα και το ξίφος.
3) Ασπάζομαι < α+ σπάζομαι ήτοι σπάζω, κάμπτω την μέσην του φιλήσαι ή αγκαλιάσαι τινα ή θρησκευτικόν τι αντικείμενον .
4) Έχομε κοινή ρίζα κ-οπ- και στο κ-όπ-τειν και στο οπ->ομ+μα = όμμα (το) , μάτι (το). Το μάτι δηλαδή ανοιγοκλείνοντας ώσπερ όργανον κοπής κόβει το φαινόμενο σε εικόνες.
5) Σημαίνει άρχων, ηγέτης, ο εκδίδων διαταγάς και επιβάλλων την τάξιν.
6) Ορ-γή (πρβ. ορ-μή και ορ-γασ-μός) =η παράφορος κίνησις και μεταφορικώς η αντιδραστική κατά της ξένης προσβολής α-γα -(πρβ. νεοελλ. επιφώνημα ¨γα-μώτο!¨) νάκτησις.
7) cilic = κλινική (< κλίνη) = το έχον κλίνας θεραπευτικόν ίδρυμα. Trophy = τρόπαιον.
8) Πράγματι η βασκή ρίζα-συμφωνικό σύμπλεγμα ¨τρ-¨ και αι μεταπτώσεις της δηλοί κάτι το υψηλό, ισχυρό και αδιαπέραστο όπως α) αξίωμα και δύναμι όπως τύρ-αννος( = πύρ-γος του άν-ακτος), λατ. dur-us, νεοελλ. ντούρ-ος, θάρ-σος (> θάρρος ), β) αρχιτεκτόνημα. (βλ. πύρ-γος, πέτρινος θρ όνος, τρ-ούλος ήτοι το υπερώον του χριστιανικού ναού) , γ) οχυρά πόλι (Ετρ-ούσκοι, Τυρ-ηννοί, Τρ-οία, Τύρ-ινς, Τροι-ζήν κ.λ.π.) αλλά και δ) συνθέτους λέξεις όπως Κήληθρον(< Κήλη-τρ-ον < Κήληθρον) το αρχαιοελλ. όνομα της Καστοριάς (= θρόνος μαγείας, μαγική πόλις ), πτολίε-θρ-ον (το) (=οχυρά π-τ-όλις), θρ-ίαμβος (τυρ->πυρ + ε-μβ-αίνω<αναβαίνω ) = κυριεύω πύργον, εκπορθώ την οχυράν πόλιν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου