ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Δευτέρα 16 Αυγούστου 2021

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ (21)

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Γράφει ο ΛεξιΘήΡ :

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (21) 

1) υγρός (επιθ.).  Πώς ετυμολογείται;  

2) Οδάξ, γνύξ, (ομηρικά μονολεκτικά επιρρήματα όπως πυξ, λαξ) πώςερμηνεύονται; Λίγη φαντασία και προσπάθεια θέλει.

3) μήν (– ας), μήνη(=σελήνη), μήνις, μανία πώς σχετίζονται;

4) Εικών (εικόνα), εικάζω, εικασία, τί σχέσι έχουν με τον αριθμό είκοσι;

5) Ύβρις και βενζίνη super είναι συγγενείς ελληνικαί λέξεις; Γιατί;

6)   Ανατολή, αποστολή.  μέσω του ενός συνθετικού των υποδηλώνουν απόστασι. Γιατί;

7) Ορχομενός και (Jonny) Walker κοινή σημασία.

8) Η Αιγυπτιακή θεά Ίσις (το θείον πρότυπον της ημετέρας Παναγίας), τι σημαίνει το όνομά της όπως και το συγγενές  αυτού όσιος;  


Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (20) ΕΔΩ.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.

1)  υγρός <  υδρός < υδαρός (ύδωρ, υδατ-)

2)  Οδάξ = οδοντιστί, η δια των οδόντων λαβή (πβλ. ο οδούς, γεν. του οδόντος. (=δόντι, οδοντ-ιατρείον, αγγλ.  dentist). Γνύξ= γονατιστί (εκ του γόνυ(το)- γόνατο.)

3)  μήνις (η) = ο ακραίος θυμός, μανία = ο ασυγκράτητος, παράφορος  θυμός   οφειλόμενος κατά τους άριστα πληροφορημένους αρχαίους ημών προγόνους και εις αρνητικάς-σκοτεινάς  επιρροάς της σελήνης-μήνης (εξ ού και ρ. σεληνιάζομαι, και μήν-ας και σεληνιακό ημερολόγιο όπως των Μά-γιας = σεληνολατρών;    

4) Και βέβαια. Ο αριθμός είκοσι δηλοί την εικόνα του ανθρώπου, (δυό πενταδάκτυλοι χείρες και πόδες, 10+10 =20.)     

5)  Ύβρις με δασεία, πρώην hύβρις < ύπρις< υπέρ-ις (πρβ. υπερ-βολή) και s-uper  (όπου ¨s¨ η ελληνική δασεία, ω ξυλοσχίσται ¨πνευματοκτόνοι¨) και uper-υπέρ.

6)   ανα-τολή, αποσ- τολή, το β΄ συνθετικόν ¨-τολή» εκ του ¨τηλε-¨ σημαίνοντος μάκρος και απόστασιν . (πρβ. και ρ. ¨(από) στέλλω¨ που σημαίνει κατευθύνω κάτι μακράν.)

7)  Ορχομενός = ουσιαστικοποιημένη μετοχή εκ του ¨ο ερχόμενος.¨

8) Ίσις όπως ίσος, όσιος, οσία,  ήτοι ευθύς και δίκαιος. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: