ZEYΣ ΕΛΑΥΝΩΝ


Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2022

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (86)

ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑ-ΛΕΞΙΓΝΩΣΙΑ

Αρχή σοφίας ελληνικών ονομάτων επίσκεψις.

Η ελληνική γλώσσα ομιλείτο πολύ πριν από την 2α π.Χ. χιλιετία και ευρίσκετο σε υψηλό επίπεδο τελειότητας.

Είναι η βασίλισσα των Γλωσσών.

Είναι η γλώσσα των Θεών.

«Ει Θεοί διαλέγονται, την των Ελλήνων γλώττη χρώνται»

 (Κικέρων)

Όθεν άριστα λέγεται παρά τοις φιλοσόφοις

το τους μη μανθάνοντας ορθώς ακούειν ονομάτων

κακώς χρήσθαι και τοις πράγμασιν.

(Πλούταρχος) 

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΝ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ (86) 

1)  ρ. απολα-μβάνω ή απολαύ-ω το ορθόν και γιατί;

2) φόβος (ο) : η κυριολεκτική, ετυμολογική του σημασία.

3) Γιατί εορτή (η) και αρετή (η) είναι σχεδόν  ίδιες λέξεις; 

4) ρ. καπαρώνω: Η ετυμολογία και η κυριολεκτική σημασία του.


5) Γιατί τα πνεύματα  (δασεία, ψιλή) είναι απαραίτητα στην τέλεια ελληνική γλώσσα;

6) Λέμε για social media. Μεταφραζόμενο ποιο είναι το σωστό,  κοινωνικά (δίκτυο) μέσα ή κοινωνκά διάμεσα και γιατί;

7)  Ρ. κατηγορώ.  Τα συνθετικά του.

8)  ουσ. εγγαστρίμυθος (ο): Τα συνθετκά του.

Οι απαντήσεις από το προηγούμενο Νο (85) ΕΔΩ .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Αι απαντήσεις του Λεξιθήρος.

1) ρ. απολαύω το ορθόν εξ ού και το ουσ. απόλαυσι (η) ενώ του ρ. απολαμβάνω ουσ. απόληψι = λήψι από κάποιον άλλο. (βαρβαρισμός.) 

2)  φόβος < φε-ύγω =  η άτακτος τροπή προς τα οπίσω, η φυγή. Φόβος = δέος < δέω = δένω ήτοι ¨μου κόβονται τα πόδια,¨ ¨ακινητοποιούμαι.¨

3)  Αρετή (η) < ρ. αραρίσκω (= κατορθώ-νω, υπερυψώ-νω.) = η εξαιρετική ικανότης και υπεροχή τινός.  Εορτή < ε-ορθή (= εώς-ηώς ορθή) = ημέρα μεγάλη, ξεχωριστή.

4) καπαρώνω < λατ. Caput = κεφαλή και (χρηματικό) κεφάλαιο = κατοχυρώνω κτητικά δικαιώματα εις αντικείμενα και υπηρεσίας δια χρηματικής προκαταβολής.

5)  Διότι στις σύνθετες λέξεις π.χ. α) από+ εξάρτησι (λόγω ψιλής του ¨ε¨ της β΄ λέξεως) = απεξάρτησι. Ενώ β) από + αιρώ (λόγω  δασύτητος, δασείας του  ¨αι¨) = αφ(ο)+αιρώ = αφ-αιρώ και αφ-αίρεσι.   Στην δασυνομένη β΄λέξι έχομε ετεροίωσι του καταληκτικού συμφώνου της προθέσεως απ- > άφ-  ενώ με με την ψιλή μόνο έκλειψι του, από + εξ-> απ-έξ.

6) Κοινωνικά διά-μεσα το σωστό. Επειδή το λατ. media είναι ονομαστική πληθυντικού με ον. εν. medium που σημαίνει πνευματιστικό διάμεσο.

7) ρ. κατηγορώ . < κατά + αγορεύω.    

8)     ουσ. εγγαστρίμυθος. < εν+ γαστήρ + μύθος (= ο μέσα από την γαστέρα-κοιλιά του ομιλών.) 

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

5-)τα πνεύματα ορίζουν τον τρόπο εκφοράς των φωνηέντων που βρίσκονται.Ετσι, ανάλογα με τη διάρκεια του, κατανοείς την ορθογραφία του, και την ρίζα της λέξης, άρα και την έννοια.Οπτικώς αναγνωρίζεις πιό εύκολα και γρήγορα τις λέξεις (π.χ. το 90% των λέξεων που αρχίζουν με Υ και δασεία έχει σχέση με νερό/ροή υγρών) καθώς διαβάζεις.
7-) κατά (=ενατίον κάποιου) + αγορεύω (=βγάζω λόγο).Καταφέρομαι εναντίον κάποιου λεκτικά
ΞΕΝΟΔΟΧΩΦ